Meld je gratis aan

Studioset op een aggregaat

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Flitsers
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do mrt 19, 2015 13:29    Onderwerp: Studioset op een aggregaat Reageer met quote

Hallo,

Sinds een half jaar heb ik een studioset met 3 flitsers van 300W in het bezit. Nu gebruikte ik hem vaak in de omgeving van stopcontacten en was stroom dus geen enkel probleem.

Nu wil ik eigenlijk wel wat verder ermee en op locatie gaan werken met mijn set. Helaas is het budget van mij niet groot genoeg om echt een accu te kopen.

Nu heb ik thuis wel een aggregaat staan. Op internet lees ik diverse tegenstrijdige berichten over de combinatie aggregaat en studioflitsers.
Nu vroeg ik me af of iemand hier er ervaring mee heeft, of een andere oplossing kan bieden voor mijn probleem.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: zo aug 23, 2015 11:53    Onderwerp: Reageer met quote

Wow, een vraag uit Maart...En nog niemand die gereageerd heeft?
Misschien zijn ze te druk met hun objectieven en camera's? Very Happy

Heb je al één en ander voor elkaar gekregen?
Welke generator heb je staan?

Anders heb je hier wat overwegingen waar je wellicht wat aan hebt.

Als je van plan bent een generator in te zetten let dan wel even op het afgegeven vermogen van de generator.
Deze word aangegeven in VA ( Schijnbaar vermogen uitgedrukt in VoltAmpere) en niet W(Werkelijk vermogen uitgedrukt in Watt) .
Dat heeft te maken met het feit dat de producent van de generator niet kan weten welke belasting er aan de set word 'gehangen'

Het verschil tussen deze 2 vermogensaanduidingen is de zgn. arbeidsfactor; ook wel Cosinus phi genoemd.

Ik weet natuurlijk niet wat deze factor is voor jouw flitsset en of dit überhaupt ook maar ergens vermeld staat.
Veel aparatuur heeft een Cos phi in de range van 0.8 , 0.9 , 0.95
Als je een rekenvoorbeeld neemt: 1250 VA gebruik bij een cos phi van 0.8 geeft uiteindelijk maar 1250x0.8=1000W uit jouw aansluiting.
Alleen als de cos phi =1 dan mag je zeggen dat Pw(werkelijk vermogen in Watt ) =Ps(schijnbaar vermogen in VA )
M.a.w. Pw=Ps x cos phi

Volgens mij zou 1000Ws ; 1000W ( dus géén VA ) /230V=4.34As opleveren.

Kortstondig ( gedurende 1 sec ) moet de generator dus dit Amperage ( 4.34A) kunnen afgeven op de klemmen ( stopcontact )
En dat bij voorkeur met een zuivere sinus

Houdt rekening met apparatuur in de vorm van laders/ laptops/ flitsers
Deze apparatuur word normaal gesproken via het net gevoed door meneer NUON/EON/ of willekeurig E-leverend bedrijf.
Uit het 'huis'stopcontact komt spanning in sinusvorm... en zelfs een redelijk zuivere sinus.
Een generator doet dat doorgaans niet; Deze geeft wel de gewilde 230V maar niet in een voldoende zuivere sinus..
Zelfs frequentie schommelingen zijn mogelijk... en dat wil je echt niet.

Wat betekent dit voor jouw apparatuur?

De elektronica in die mooie spullen werkt niet heel lekker met dat soort 'vuile' spanningen..
Voedingen gaan zachtjes 'zingen' en worden onnodig warm.
Condensatoren laden en ontladen niet volledig , spoelen werken niet zoals het behoort..
Sommige spullen reageren zelfs heel slecht op dit soort vervuiling.( gaan gewoon stuk.)

Kan je daar iets tegen doen? jazeker!
investeren in een goede generator met spanning en stroomregulator.
Dat zijn helaas alleen vaak de duurdere modellen...

Je generator set moet dus een goede spanning en stroom regeling hebben en voldoende capaciteit om jouw belasting te kunnen voeden... En het liefst nog wat meer.
Zo hoeft jouw generatorset niet constant maximaal te draaien.

Anders dan het vermogens praatje; Houdt je rekening met de geluidsdruk die je uitoefent op de omgeving?
Ik kan me voorstellen dat tijdens een shoot , het 'geratel'van een generator behoorlijk afleidend kan zijn voor fotograaf en model/bruidspaar.

Wat evt. ook een oplossing zou kunnen zijn is een omvormer voor in de auto.
Dat is een zeer handige oplossing.
Ook hier geldt weer dat je moet kijken naar vermogen en regelingen.
We gebruiken ze voor voeding voor programmeer doeleinden/ laptops/ Tl verlichting..
Vergeet niet de auto te starten voordat je vermogen gaat trekken, want een omvormer gevoed uit een accu van een auto 'lust' heel wat Ampéres.
Ook moet je bedrading van de accu goed en juist zijn gezekerd; Houdt daar rekening mee!

Maar,... ik vind het ideaal werken als je mobiel wilt zijn.

... Een heel verhaal, maar misschien heb je al iets uitgevonden wat werkt,of juist niet werkt.
Eigenlijk ben ik wel benieuwd?

mvg,
Martin
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Flitsers Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: