Meld je gratis aan

Festival fotografie

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Tips en Trucs
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo jun 21, 2015 11:47    Onderwerp: Festival fotografie Reageer met quote

Deze week vindt het Op Roakeldais festival plaats (www.oproakeldais.nl), daar fotografeer ik al jaren. Graag zou ik mijn foto's naar een hoger niveau tillen. Hebben jullie tips en trics voor mij?

Dit is één van de foto's die ik vorig jaar het gemaakt:

https://www.flickr.com/photos/96637486@N05/14753472171/in/dateposted-public/

Bedankt!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: zo jun 21, 2015 16:17    Onderwerp: Reageer met quote

Met de hoeveelheid informatie die je geeft komt er bij mij maar 1 antwoord op om je foto's naar een hoger niveau te tillen: huur een hoogwerker! Laughing

Voordat je door iemand geholpen kan worden:
- wat versta je onder een hoger niveau
- welke apparatuur heb je
- wat zijn de omstandigheden: binnen of buiten, tent of ruimte met veel of weinig ramen
- mag er geflitst worden
- waar ben je andere jaren tegen aan gelopen
- wil je investeren in je uitrusting

en ga zo maar door!
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo jun 21, 2015 16:34    Onderwerp: Reageer met quote

@Blanco, bedankt voor je reactie.

Wat ik onder een hoger niveau versta; dat is onder andere dat de foto's geen lucky shot meer zijn, maar dat ik kwalitatief goede en scherpe foto's kan maken. Het voorbeeld dat ik erbij heb gezet vind ik zelf erg goed gelukt. Maar misschien heeft iemand daar nog op- of aanmerkingen op.

Ik heb een Canon 600 D met de standaard (18 - 55mm) lens + een Canon *(55 - 250 mm) lens. Het festival vindt binnen- en buiten plaats. Ik hoop vooral dat iemand me kan helpen met het maken van foto's binnen en 's avonds in het schemer/ donker buiten. Binnen is het in een grote sporthal zonder ramen, waar het erg donker is. Er mag wel geflitst worden, maar daar heb ik binnen nog nooit een mooie foto mee gemaakt.

Vorig jaar zijn de foto's gelukt met behulp van het vele aanwezige podiumlicht (ook wel te zien op de foto), dat heeft mij geholpen om de foto's mooi te krijgen. Waarschijnlijk is mijn camera niet lichtsterk genoeg om het zelf te doen. Investeren gaat op dit moment niet lukken omdat het festival donderdag begint Razz

Waar ik onder andere tegenaan loop:
- Het is erg donker en buiten schemerig
- Er is soms rook van rookmachines
- Er is veel actie wat leidt tot onscherpte
- Met de kleine lens krijg ik niet de kwaliteit die ik had met de zoomlens
- Ik heb veel last van ruis (https://www.flickr.com/photos/96637486@N05/14753521351/in/dateposted-public/)

Hopelijk is dit eerst genoeg informatie Smile
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo jun 21, 2015 17:01    Onderwerp: Reageer met quote

MontyHP schreef:
Waar ik onder andere tegenaan loop:
- Het is erg donker en buiten schemerig
- Er is soms rook van rookmachines
- Er is veel actie wat leidt tot onscherpte
- Met de kleine lens krijg ik niet de kwaliteit die ik had met de zoomlens
- Ik heb veel last van ruis

Dat het donker is en buiten schemerig is een gegeven waar niets aan te doen is, of je moet flitsen. Dat wil je niet, dus zal je de iso omhoog moeten doen. Dan krijg je meer ruis, inderdaad. Maar ik zou zeggen: vergeet die ruis. Op je voorbeeldfoto vind ik die erg meevallen en zeker niet storend. Wil je wat ruis verminderen, dan kan je een ruisverwijderprogramma gebruiken als Noise Ninja of Nik Dfine. Maar met mate, want anders verlies je weer detail.

Bij veel actie krijg je inderdaad bewegingsonscherpte. Oplossing is dan (als je niet flitst!) om de sluitertijd te verkorten en het diafragma zo wijd mogelijk open te zetten. Dat vraagt om een lichtsterk objectief. Dat heb je niet dus zal de iso weer omhoog moeten. Probeer ook op een "dood" bewegingsmoment af te drukken. Kwestie van observeren en ervaring!

Een rookmachine is erg sfeerverhogend, maar kan inderdaad extra moeilijkheden opleveren. Daar zou ik geen oplossing voor weten. Veel foto's maken en hopen dat er een goede tussen zit.

Je hebt het over kleine lens en zoomlens, maar beide objectieven zijn zoomobjectieven! En met beide kan je goede foto's maken. Maar als ik die terminologie lees dan bekruipt met het gevoel dat een fotocursus ook zou kunnen helpen je foto's op een hoger niveau te krijgen. Niet dat je wat hebt aan dit advies voor donderdag natuurlijk.

In ieder geval: succes!
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo jun 21, 2015 23:11    Onderwerp: Reageer met quote

MontyHP schreef:
Wat ik onder een hoger niveau versta; dat is onder andere dat de foto's geen lucky shot meer zijn, maar dat ik kwalitatief goede en scherpe foto's kan maken.

Knap dat je jezelf zo bloot durft te geven :-)

Maar je raakt hier wel de kern van een probleem. Je fotografeert in een omgeving waar je geen invloed hebt op licht of beweging.

Een studiofotograaf heeft het een stuk makkelijker. Hij of zij heeft volledige controle over het licht, de achtegrond. Een model dat doet wat er gezegd wordt, en ook nog eens ruim te tijd om 100 keer te proberen tot het allemaal perfect is.

Als festivalfotograaf heb je niks van dat alles. Je weet meestal niet wat er gaat komen, het licht verandert de hele tijd, en zal dan minder zijn dan je hoopt. De artiesten staan nooit stil op het moment dat je denkt dat ze het gaan doen, en wanneer ze het eindelijk doen zal het net gebeuren op een plek waar je het niet verwachtte...

Kortom: het is een uitdaging. Maar wees gerust: hetzelfde geldt voor alle fotografen. Je laat hier een gelukte foto zien, en dat is precies wat elke goede fotograaf doet: alleen gelukte beelden tonen. Maar wees ervan overtuigd dat niemand onder zulke omstandigheden 100% gelukte beelden maakt.

De truc is dus zorgen dat je 'slagingspercentage' omhoog gaat. Hoe doe je dat? Het korte antwoord: veel doen. Fotografeer zoveel mogelijk in moeilijke omstandigheden. Zorg dat je de theorie (vooral de samenhang tussen sluitertijd/diafragma/ISO) goed begrijpt. Wees niet bang om te experimenteren. Zet je camera eens op de manuele stand en kijk wat er gebeurt bij extreme instellingen.
Goede spullen helpen. Dure lenzen zijn niet alleen scherper, maar presteren vaak ook een stuk beter met autofocus onder moeilijke omstandigheden. Maar je kunt ook bijvoorbeeld scherpstellen op een microfoon en dan de focus vastzetten. Dan weet je dat de zanger scherp is als hij daar staat.

En wees scherp op jezelf. Wees streng met selecteren, en probeer uit te vinden waarom gelukte foto's beter zijn dan mislukte.

En bij festivals zijn er nog een paar trucjes. Zorg dat je een voordeel hebt ten opzichte van andere fotografen. Probeer te regelen dat je op een plek mag komen waar andere niet staan. Nou zal dat niet meteen bij Pinkpop lukken als amateur, maar misschien wel bij een lokaal festival waar je iemand kent.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: za aug 08, 2015 14:11    Onderwerp: Reageer met quote

Onder het mom van beter laat dan nooit, bedankt voor alle tips! Ik heb veel aan de tips gehad en ben op de manuele stand gaan fotograferen. Omdat ik in de organisatie zit van het festival heb ik een mooi plekje vooraan voor mezelf kunnen reserveren Laughing

Het is inderdaad een kwestie van veel proberen, de goede instellingen weten voor het juiste moment en achteraf zien hoe de foto's zijn geworden. Voor als jullie nieuwsgierig zijn naar het resultaat. Veel van mijn foto's zijn te vinden op: http://www.oproakeldais.nl/fotos/
Naar boven
BerichtGeplaatst: za aug 08, 2015 14:48    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zou zeggen: ga zo door, niets mis mee! Je foto's zijn goed geslaagd en geven een mooi overzicht van het festival.
Naar boven
BerichtGeplaatst: za aug 08, 2015 15:15    Onderwerp: Reageer met quote

Tnx! Leuk om te horen/ lezen Very Happy
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Tips en Trucs Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: