Meld je gratis aan

fotograferen met weinig licht
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Tips en Trucs
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo jul 22, 2015 19:23    Onderwerp: fotograferen met weinig licht Reageer met quote

Hallo allemaal.

Ik heb een vraag over fotograferen in het donker: hoe voorkom ik ruis in (vooral) de donkere gebieden? Ik heb bij schemering een aantal plaatjes gemaakt maar geen een ervan is de moeite waard. Alle foto's gemaakt met een nikon D3000 op RAW (/NEF) stand.

Iso 100
f14
S 30sec.
Centrumgerichte meting

Wat met name opvalt is dat de hele foto op zich bagger is. Iso 100 -> hogere waarde levert ook hagelstenen op. Wat moet ik nu doen om in zulke omstandigheden toch een geslaagde foto te krijgen? Er was bijna geen licht meer, middel of nowhere dus ook geen straatverlichting.

Volgende foto vanaf het balkon:

iso400
f8
s 30sec.

De donkere delen in de lucht komen hier wel beter uit de bus met maar net als op de vorige foto veel ruis.

Volgende patiënt:

Hier was er nog redelijk wat licht maar de hele foto is onscherp, alsof je op een lage resolutie fotografeert.

f20
s 10sec
Centrumgerichte meting

Ik heb op alle foto's gekozen voor dezefde meting omdat ik vind dat dat het beste uitpakt voor foto's met weinig licht. Alle foto's gemaakt met statief.

Alvast bedankt voor eventuele reacties.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: wo jul 22, 2015 20:00    Onderwerp: Reageer met quote

Je hebt ook een vuile sensor en of lens.

Maar aangaande je vraag, steek je licht eens op met de onderstaande link

http://www.digitalefotografietips.nl/kort/fotograferen-uit-de-hand-bij-weinig-licht/
BerichtGeplaatst: wo jul 22, 2015 21:25    Onderwerp: Reageer met quote

@evox

Bedankt voor je reactie. Dat helpt gedeeltelijk; met name bij schemering (ik heb het even uitgeprobeerd) zie je dat donkere delen minder dichtlopen. Maar als het licht helemaal uit is helpt die regel van sluiter gelijkwaardig aan diafragma niet; dan moet ik de iso omhoog schroeven en krijg je weer van die hagelstenen. En corrigeer me als ik fout zit; ruis verminderen heb ik geen goeie ervaringen mee. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat je dat blijft zien en dat de kwaliteit achteruit gaat.
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo jul 22, 2015 22:33    Onderwerp: Re: fotograferen met weinig licht Reageer met quote

BasHandels schreef:
Ik heb een vraag over fotograferen in het donker: hoe voorkom ik ruis in (vooral) de donkere gebieden?

Niet. Dat is inherent aan lange sluitertijden. Maar gelukkig makkelijk te verwijderen in de nabewerking
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: wo jul 22, 2015 22:51    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn antwoord bestaat uit 2 delen.

Allereerst het onderdeel ruis. Ik heb dat toevallig kort geleden al eerder beschreven op het forum. Voordat je een probleem van ruis maakt, moet je je afvragen wat het doel is van je foto's. Zolang je klein afdrukt en/of een low-resplaat voor Internet maakt, is het (IMHO) geen issue. Ruis zie je op je scherm veel beter dan op afdrukken en dan alleen nog als je een foto op 50% of 100% bekijkt. Verklein je voor Internet naar 800px breed @72dpi om maar wat te noemen, dan is het vrijwel niet zichtbaar.

Er zijn overigens twee verschillende typen ruis. Op deze pagina vind je meer informatie over die typen en over ruis in het algemeen.

Dan het onderdeel belichten. Ik zie dat je bij de eerste en laatste foto een nogal klein diafragma gebruikt, respectievelijk F14 en F20. Afgezien van het feit dat dat de kans op diffractie vergroot, is dat natuurlijk wel iets waardoor je de sluitertijd moet verlengen en/of de ISO-waarde moet verhogen voor een juiste belichting. Ik zie niet in waarom je deze waarden gebruikt. F8.0 is voor de meeste objectieven het diafragma waarop ze op hun best presteren; een kleiner diafragma is nergens voor nodig.

Dat belichten is belangrijk, om de volgende reden. Als je een foto onderbelicht en vervolgens in de nabewerking lichter maakt, dan maak je de ruis ook lichter en beter zichtbaar. Je moet dus proberen om je foto in één keer goed te belichten. Daarnaast, en dat is het probleem bij de laatste foto, zul je bij kleine diafragma's en lage ISO-waarden de sluitertijd dusdanig moeten verlengen, dat je een grote kans op bewegingsonscherpte krijgt. Hoe je dat kunt oplossen wordt waarschijnlijk in de link die EvoX noemt wel besproken.

Mijn tips: probeer goed te belichten en gebruik bij voorkeur een diafragma van rond de F8.0 of lager als je minder scherptediepte wilt. Maak je daarnaast niet te druk over ruis, zeker niet als je je foto's alleen maar op Internet presenteert en/of sporadisch afdrukt. En zelfs als je ze een keer groot afdrukt, dan is ruis vrijwel geen probleem. Ik heb een foto op 75x50cm af laten drukken, waar in de lucht duidelijk kleurruis aanwezig is. Tijdens de expositie heb ik echter van geen enkele bezoeker - ook geen fotografen - commentaar gehad op die ruis. Het ging om de totale plaat en in die plaat hoorde het er eigenlijk gewoon bij.
BerichtGeplaatst: do jul 23, 2015 09:35    Onderwerp: Reageer met quote

@ytos bedankt voor je uitgebreide reactie.

Ruis is op zich niet zo'n probleem maar, en dat is misschien iets persoonlijks, ik vind het gewoon niet mooi. Die laatste foto met dat inderdaad veel te kleine diafragma is echter van voor tot achter niet scherp. Dan neem ik de ruis op de koop toe maar zoom eens wat in op de foto, het is niet dat er 'een beetje ruis' aanwezig is, de hele foto lijkt alsof hij gemaakt is op de laagste jpeg stand. Er is niks mee gedaan, hij rolt zo uit de camera.

En als ik de sluitertijd verleng, daarvoor heb ik toch een statief of sla ik de plank nu helemaal mis?

Het is zo dat geen enkele foto die ik tot nu genaakt heb met weinig licht scherp is. Was ie goed scherp van voor tot achter en niet zo 'zacht' dan zou ik niet eens vallen over de ruis die ik zie.
Naar boven
BerichtGeplaatst: do jul 23, 2015 10:15    Onderwerp: Reageer met quote

Hou er rekening mee dat een klein diafragma leidt tot diffractie, en dat maakt de foto's soft. Wanneer diffractie zichtbaar wordt hangt af van de lens en het type sensor, maar vanaf F/13 begint op een APS-C camera diffractie te spelen.

Je zegt een heel klein diafragma te willen gebruiken om alles scherp te krijgen. Zo werkt het niet. Je hebt nooit alles scherp van vlak voor de camera tot oneindig. Gebruik eens een DOF calculator: http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Verder gewoon een statief gebruiken, ISO op de laagste standaard waarde (vrijwel altijd 100) , diafragma op de gewenste stand en dan is het een kwestie van de sluitertijd lang genoeg maken.

Als voorbeeld enkele zelf gemaakt nachtfoto's:

Naar boven
BerichtGeplaatst: do jul 23, 2015 11:10    Onderwerp: Reageer met quote

Begrijp ik het goed dat deze foto`s niet met statief gemaakt zijn? Dan is 10 -30 seconden ook niet goed scherp te krijgen uit de hand...

Ik fotografeer altijd met statief en belicht dan middels de lichtmeter. Mijn settings zijn meestal ISO 100, F8 en dan 10-30 sec.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: do jul 23, 2015 12:57    Onderwerp: Reageer met quote

@paul-weekers - jawel, alles mčt statief gemaakt.

@Matt-H-Imaging allereerst: Mooie foto's! En bedankt voor je reactie. Ik denk dat ik inderdaad een fout gemaakt heb door dat diafragma zo dicht te knijpen en dat daardoor de foto mislukt is.

Ik ben gisteravond nog eens op pad gegaan, en ik moet zeggen dat het er nu al wat beter uitziet.

foto 1
f5
s 2sec.
Matrixmeting
iso200

foto2
f5
s 30sec.
Centrumgerichte meting
iso100

Ik denk dat het bij de eerder gemaakte foto's een te klein diafragma was, waardoor er zoals je suggereerde diffractie optrad en een focusprobleem; gewoon verkeerd scherpgesteld denk ik.
Naar boven
BerichtGeplaatst: do jul 23, 2015 13:06    Onderwerp: Reageer met quote

Wat Matt-H-Imaging al schreef was ook mijn eerste idee. Ik heb wel verteld dat je bij kleine diafragma's kans op diffractie hebt, maar blijkbaar niet dat dat softe foto's oplevert. Daarnaast is het scherpstelpunt inderdaad ook van belang.

Succes met oefenen. En die eerste foto in je nieuwe post, is dat Naarden Vesting?
BerichtGeplaatst: do jul 23, 2015 13:15    Onderwerp: Reageer met quote

@Ytos,

Hoi, nee dat is de binnenplaats van Kasteel erenstein in Kerkrade, zuid limburg.
Naar boven
BerichtGeplaatst: do jul 23, 2015 16:53    Onderwerp: Reageer met quote

Matt-H-Imaging schreef:
Als voorbeeld enkele zelf gemaakt nachtfoto's:

Grúnn Very Happy

Strakke plaat man!
BerichtGeplaatst: do jul 30, 2015 17:08    Onderwerp: Reageer met quote

Je zou toch ook kunnen proberen de ISO op te schroeven. Het is tegenwoordig geen standaard meer om de ISO op een bepaalde waarde te laten staan (Althans mijn ervaringen met een Canon 5d MkIII of 1D MkIV).

De belichtingstijd is natuurlijk wel van enorm belang, en als je met hogere ISO werkt (3200-6400, dan is het nog echt acceptabel t.a.v. mijn camera's) kan ruis natuurlijk ook zijn intrede doen.

Als je wilt gaan printen op groter formaat (vanaf A4), en de belichting is niet oke, dan ga je het zien.

Denk hierbij aan de bekende belichtings-driehoek.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: do jul 30, 2015 23:42    Onderwerp: Reageer met quote

@morgenstond - ja dat wil ik ook wel, zo'n mooie 5D maar dat is voorlopig nog maar toekomstmuziek. Ik heb een Nikon D3000, oud maar ja, beter dit dan niks. Als ik op iso400 een foto maak heb ik ontzettend veel ruis in m'n foto daarom schuif ik nooit verder dan iso200.

En op de vraag waarom ik het diafragma zo heb dichtgeknepen; daar wist ik laatst geen duidelijk antwoord op te geven maar dat deed ik om de sluiter zo lang mogelijk te laten worden vanwege die dikke wolken. Die werden dan mooi onscherp. Dus een bewogen lucht op een stille donkere verlaten landweg. Maar ja, volgende keer beter. Smile
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr jul 31, 2015 09:07    Onderwerp: Reageer met quote

Zelfs met een oudere body zou je toch echt tot iso 800 moeten kunnen gaan met goede resultaten. Mijn oude Canon 350D en 550D konden dat ook en Nikon doet daar niet voor onder. Zit er wellicht een defect in de body?
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Tips en Trucs Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Pagina 1 van 5

Ga naar: