Meld je gratis aan

Sony 50 mm 1.8 SAM vs. Sony 35 mm 1.8 DT

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Sony
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma aug 03, 2015 10:56    Onderwerp: Sony 50 mm 1.8 SAM vs. Sony 35 mm 1.8 DT Reageer met quote

Ik heb sinds 2 jaar de sony 50 mm 1.8 SAM. Dit is werkelijk een erg fijn lensje (voor die prijs!). Nu is die lens mij (met camera en al) op de grond gekukkeld.... gelukkig op de lens terecht gekomen.

In het begin werkte de lens nog wel, maar nu doet die helemaal niets meer. Waarschijnlijk rommel tussen gekomen... nu ben ik bij de winkel geweest voor onderandere een totalloss verklaring voor de verzekering en eventueel een nieuwe lens.

Maar ik twijfel nu tussen de 50 mm of de 35 mm. Ik merk dat ik de 50 mm erg graag gebruik, maar dat ik af en toe te veel mm heb met deze lens.
Is er iemand die ervaring heeft met beide lenzen of met eventueel de 35 mm lens?

Ik krijg trouwens de 50 mm volledig vergoed van de verzekering. Wil kijken of ik deze zelf uitelkaar kan draaien. Als er rommel tussen zit moet ik dat zelf ook wel weg krijgen denk ik dan maar.... Smile is dat een beetje te doen?
(kon op google zo snel geen "handleiding" vinden...).
BerichtGeplaatst: di aug 25, 2015 11:01    Onderwerp: Reageer met quote

Wellicht is dit antwoord mosterd na de maaltijd en heb je al een lens aangeschaft, maar ik doe toch een poging. Wink

De kans is groot dat je een APS-C camera gebruikt, en dan is 35mm eigenlijk een betere keuze. Dat komt overeen met wat "vroegâh" de 50mm lens bij 35mm film (en nu bij full frame) camera's was. Deze beeldhoek komt overeen met de beeldhoek van het menselijk oog; het is noch groothoek, noch tele. De 50mm F1.8 SAM is op een APS-C camera een lichte telelens.

Ikzelf gebruik de 35mm F1.8 SAM en zelfs die vind ik soms nog een beetje te krap.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: do sep 03, 2015 20:59    Onderwerp: Reageer met quote

Dat van die "kijkhoek van het menselijk oog" dat lees ik in al die bladen en op het internet. Maar iedereen die ik het vraag die beaamt dat we als mens gewoon bijna 180 graden zien ... een heel mooie fisheye dus.. en dan snap ik niet dat ze bij 35 of 50mm dat zeggen.
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr sep 04, 2015 09:38    Onderwerp: Reageer met quote

Dat we 180 graden zien klopt alleen als je alle perifiere gebieden meetelt. Maar het perifere zicht is erg fuzzy. Goed zicht heb je alleen in het centrale gebied en dat komt ongeveer overeen met een 50mm lens op een fullframe camera. Ook de verhoudingen van hetgene in het zicht en het perspectief komt overeen.
Naar boven
BerichtGeplaatst: za sep 05, 2015 00:33    Onderwerp: Reageer met quote

Toevallig zojuist gelezen dat iemand spijt had van de 35 omdat de 50 minder vertekening had en de 35 meer vertekening.
Die gaf beeldtechnisch dus de voorkeur aan de 50.
Naar boven
BerichtGeplaatst: za sep 05, 2015 01:17    Onderwerp: Reageer met quote

Harlie schreef:
Toevallig zojuist gelezen dat iemand spijt had van de 35 omdat de 50 minder vertekening had en de 35 meer vertekening.
Die gaf beeldtechnisch dus de voorkeur aan de 50.

Dan moet iemand eens leren zijn/haar camera recht te houden, want vertekening heeft niets met de lens te maken, maar meer met de gebruiker.

Ook als de gebruiker het verschil tussen vertekening en vervorming niet weet, moet hij/zij bij zichzelf te raden gaan.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Sony Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: