Meld je gratis aan

wat nodig bij studiofotografie.

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Accessoires
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo aug 09, 2015 11:16    Onderwerp: wat nodig bij studiofotografie. Reageer met quote

Hallo,

Ik ben nog niet zo lang voor mezelf bezig met fotograferen. Ik heb afgelopen tijd voornamelijk buiten shoots gedaan. Maar wil ook meer binnen fotograferen. Zoals studio fotografie. Hier heb ik tot nu toe nog weinig ervaring mee.
Mijn vraag is: wat komt hier allemaal bij kijken.
Welke materialen adviseren jullie mij?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Laatst aangepast door stroost op zo aug 09, 2015 20:04, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: zo aug 09, 2015 12:50    Onderwerp: Reageer met quote

Wat je vooral nodig hebt is kennis. Het gaat niet om de apparatuur. Het gaat erom dat jij een idee hebt en weet hoe je dat moet realiseren. Veel te veel mensen kopen een 'beginnerssetje' zonder dat ze enig idee hebben wat het doet en wat je ermee kunt. En dan staat dat beginnerssetje een jaar later ongebruikt in de kast óf omdat het te slecht was om wat serieus mee te doen en de eigenaar inmiddels een serieuze set heeft gekocht, óf omdat de eigenaar er niks mee wist te doen.

Mijn tip: als je geld wilt besparen aan spullen die je niet gaat gebruiken, dan zou ik ergens een workshop studiofotografie of strobistfotografie gaan volgen. Daar leer je wat bepaalde lichtsetups doen, en waarom ze wel of niet passen bij jouw ideeën als fotograaf.
Een set kopen zonder enige kennis is geen goed idee als je budget beperkt is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: zo aug 09, 2015 13:09    Onderwerp: Reageer met quote

Dankjewel voor de reactie. Ik heb zeker goed ideeën wat ik er mee wil. Alleen nog geen ervaring met die materialen. Afgelopen maanden heb ik binnen geďmproviseerd met materialen om zo tot en studio vorm te komen. Maar nu wil ik wel echt materiaal Smile.

Een cursus zou ik graag willen doen. (Heb ook al cursussen gedaan) maar helaas weinig aanbod in de buurt.
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo aug 09, 2015 13:12    Onderwerp: Reageer met quote

stroost schreef:
Een cursus zou ik graag willen doen. (Heb ook al cursussen gedaan) maar helaas weinig aanbod in de buurt.

Er zijn ook een heleboel online cursussen. Als dat je ding is. Bij mij werkt het beter om het met iemand samen te doen waar ik vragen kan stellen.
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo aug 09, 2015 13:18    Onderwerp: Reageer met quote

Ik hou ook niet van online cursus. Ik heb dus ook cursus gedaan. Alleen voor buiten. Maar wil dus nu ook graag binnen leren. Smile
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo aug 09, 2015 13:26    Onderwerp: Reageer met quote

stroost schreef:
Maar wil dus nu ook graag binnen leren.

Juist. En dat doe je niet door lukraak wat dingen te kopen. Uit je vragen maak ik op dat je de basis nog niet weet. De lampen (? Flitsers zijn veel gebruikelijker voor fotografen om een heleboel redenen), zijn minstens net zo belangrijk als de modifiers. Met kale lampen zonder reflectors/softboxen/paraplu's/grids krijg je hard licht.
Het kan uiteraard met twee lichtbronnen. Maar soms gebruik ik er wel 4 of 5. Maar een flitser op je camera? Waarom? Dat is echt iets dat ik in de studio niet gebruik. Heel soms een ringflitser voor on-axis fill, maar nooit *op* de camera...
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo aug 09, 2015 13:47    Onderwerp: Reageer met quote

Nee precies. Van die flitsers op camera dacht ik ook dat je dat niet gebruikt. Maat opeens krijg je van alles om je hen te horen. Wat mij dus aan het twijfelen maakt. Vandaar deze topic. Ik dacht zelf ook aan softboxen voor toekomst.
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo aug 09, 2015 17:28    Onderwerp: Reageer met quote

Kijk ook op www.pinterest.com en tik wat steekwoorden in Very Happy
BerichtGeplaatst: wo aug 12, 2015 22:07    Onderwerp: Reageer met quote

stroost schreef:

En over welke buurt / omgeving hebben we het dan?
BerichtGeplaatst: do aug 13, 2015 07:28    Onderwerp: Reageer met quote

Steenwijk. Heerenveen
Naar boven
BerichtGeplaatst: do aug 13, 2015 07:59    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.annohuidekoper.nl
Naar boven
BerichtGeplaatst: do aug 13, 2015 18:23    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.fotografie-rolandbouma.nl geeft ook cursus en workshops in beide plaatsen
Naar boven
BerichtGeplaatst: do aug 13, 2015 19:27    Onderwerp: Re: wat nodig bij studiofotografie. Reageer met quote

stroost schreef:
Welke materialen adviseren jullie mij?

Minimaal een camera + objectief en een onderwerp, meer heb je niet nodig en langzaam beginnen met reflectoren ed en hoe je natuurlicht de studio binnen komt.

Er is een pracht video van zoom(van de de DVDs) over modelfotografie achter een raam(wel in Amsterdam, niet op de wallen).
Naar boven
BerichtGeplaatst: za aug 15, 2015 15:31    Onderwerp: Reageer met quote

Al doende leert men, dat is hier ook het geval. Beter gewoon een hele dag uitproberen wat alles doet en wat een kleine beweging voor effect heeft dan van alles en nog wat cursussen doen. Cursussen zijn wel goed hoor, maar weinig cursussen die echt het effect uitleggen van hetgeen wat je doet. Koop niet te goedkoop setje, zeker niet als je zeker weet dat je verder gaat. Ook is je raam de beste softbox die je kan gebruiken. Dus probeer hier eerst eens mee te knoeien voordat je echt materiaal gaat kopen Cool
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Accessoires Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: