Meld je gratis aan

A580 defect

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Sony
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di aug 25, 2015 23:30    Onderwerp: A580 defect Reageer met quote

Wie weet een handige Harrie die wel eens een camera aanpakt om te repareren? Mijn A580 is eens van mijn schouder gegleden terwijl hij aan stond. Sindsdien zijn de foto's gemaakt middels de zoeker verkeerd belicht.
Gebruik ik het schermpje achterop, functioneert het ding prima. Vreemd toch?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: wo aug 26, 2015 09:29    Onderwerp: Reageer met quote

Dat is wel balen.

Wat bedoel je met verkeerd belicht? Te donker, verkeerde witbalans, etc.? Kun je een paar voorbeeldfoto's laten zien?
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo aug 26, 2015 10:01    Onderwerp: Reageer met quote

Ze zijn veel te donker, daar waar ik onder dezelfde omstandigheden middels de Lifeview een goede plaat maak.
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo aug 26, 2015 13:49    Onderwerp: Reageer met quote

Zet de ISO vast op een bepaalde waarde en zet de camera in P mode. Vergelijk de instellingen die de camera gebruikt (diafragma, sluitertijd) als je gewoon een foto maakt en via live view, bij hetzelfde onderwerp.

Als alternatief:

Zet de camera op een vaste ISO en in M mode. Stel diafragma en sluitertijd in. Maak een foto met en zonder live view. Is er nog steeds verschil?
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo aug 26, 2015 21:44    Onderwerp: Reageer met quote

Pentamirror scheef verkeerde belichting
Naar boven
BerichtGeplaatst: do aug 27, 2015 22:16    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb niet al te veel tijd gehad, maar als ik de A580 op M zet, is er geen verschil in de foto's of ik die via de zoeker of via het schermpje LifeView maak. Dan is alles ok.
Dat is dus niet ok op de automatische- en semi-automatische standen.
In die laatste standen blijft de A en S waarden in LV zoals ingesteld/berekend, via de zoeker maakt de A580 er een potje van.

Als die pentamirror de oorzaak zou zijn en scheef zou zitten, is dat simpel te repareren? Is er iemand die dat voor me kan doen?
Naar boven
BerichtGeplaatst: za aug 29, 2015 17:01    Onderwerp: Reageer met quote

Pentaprism/Zoeker toestanden zijn erg lastig om bij te komen en te repareren zonder heel vies beeld door je zoeker te krijgen dus zonder een stof vrije ruimte zou ik er niet aan beginnen, tenzij je het risico wil lopen om straks een gore zoeker te hebben.
Naar boven
BerichtGeplaatst: za aug 29, 2015 19:59    Onderwerp: Reageer met quote

Als er iets is met de pentamirror merk je meer dan verkeerde belichting, maar zal ook het zoekerbeeld niet goed zijn.

Ik denk eerder dat er iets met de lichtmeetsensor in het prismahuis is: losgeraakt, maskerverschoven, spiegeltje uit het lood: kortom het licht bestemd voor de lichtmeter bereikt de sensor niet,
Naar boven
BerichtGeplaatst: do sep 03, 2015 23:12    Onderwerp: Reageer met quote

Het ding is sinds afgelopen dinsdag in reparatie, wordt vervolgd.
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo sep 23, 2015 15:22    Onderwerp: Reageer met quote

De A580 is terug uit reparatie. Het bleek economisch niet haalbaar om te repareren. De zoeker, met alles daarin, (Lichtmeting, scherpstelling?) blijkt één unit te zijn die 220 euries kost. Ik denk dat ik op MP voor dat bedrag wel een aardige tweedehands vind. Toch jammer van de 70 euro onderzoekskosten.

Als kreupel apparaat valt er als filmcamera en als fotocamera middels live-view nog mee te werken.

Draadje mag dicht.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Sony Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: