Meld je gratis aan

Testshot

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Tips en Trucs
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za sep 05, 2015 10:53    Onderwerp: Testshot Reageer met quote

Hallo allemaal, ik ben een beginner dus ik ben nog aan het stoeien hoe alles in elkaar steekt.

Stel ik wil een foto maken, dan lees ik her en der dat je begint met de A stand (diafragma) of S (sluitertijd) en dan neem je een testshot. Dit om je belichting te meten staat er bij. (zie ook foto op zoom met de regenboog)
Maar ik heb op mijn Nikon D7100 geen belichtingsmeter op de A stand. Hoe kan ik dan zien of deze goed belicht is? Kijk ik dan naar het histogram?
Of zijn er andere zaken waarop ik nog moet letten?
Stel ik maak een testshot op F4 en ik zie in mijn histogram dat hij lichtelijk onderbelicht is. Zet ik dan mijn camera op de M stand en pas dan de sluitertijd aan met de benodigde stops om de onderbelichting op te heffen, en laat de diafragma op F4 staan? Of los je dit anders op.

Ik hoop dat de vraag duidelijk is, ik ben benieuwd naar jullie antwoorden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: za sep 05, 2015 14:17    Onderwerp: Reageer met quote

Zelf ben ik een Canonbezitter, dus ken ik de D7100 niet, maar het principe blijft hetzelfde, de bediening is soms anders,

Schiet een testfoto op de 'A' of 'S' stand, in je zoeker zie je na het half indrukken van de ontspanknop de door de camera gemeten instellingen ;

Staat de camera in de 'A' stand, dan wordt de gemeten bijbehorende sluitertijd getoond, in de 'S' stand wordt de gemeten bijbehorende diafragma getoond.
Tot zover de lichtmeting.

Boven op je camera zit rechts onder de ontspanknop een klein knopje,