Meld je gratis aan

Testshot

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Tips en Trucs
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za sep 05, 2015 10:53    Onderwerp: Testshot Reageer met quote

Hallo allemaal, ik ben een beginner dus ik ben nog aan het stoeien hoe alles in elkaar steekt.

Stel ik wil een foto maken, dan lees ik her en der dat je begint met de A stand (diafragma) of S (sluitertijd) en dan neem je een testshot. Dit om je belichting te meten staat er bij. (zie ook foto op zoom met de regenboog)
Maar ik heb op mijn Nikon D7100 geen belichtingsmeter op de A stand. Hoe kan ik dan zien of deze goed belicht is? Kijk ik dan naar het histogram?
Of zijn er andere zaken waarop ik nog moet letten?
Stel ik maak een testshot op F4 en ik zie in mijn histogram dat hij lichtelijk onderbelicht is. Zet ik dan mijn camera op de M stand en pas dan de sluitertijd aan met de benodigde stops om de onderbelichting op te heffen, en laat de diafragma op F4 staan? Of los je dit anders op.

Ik hoop dat de vraag duidelijk is, ik ben benieuwd naar jullie antwoorden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: za sep 05, 2015 14:17    Onderwerp: Reageer met quote

Zelf ben ik een Canonbezitter, dus ken ik de D7100 niet, maar het principe blijft hetzelfde, de bediening is soms anders,

Schiet een testfoto op de 'A' of 'S' stand, in je zoeker zie je na het half indrukken van de ontspanknop de door de camera gemeten instellingen ;

Staat de camera in de 'A' stand, dan wordt de gemeten bijbehorende sluitertijd getoond, in de 'S' stand wordt de gemeten bijbehorende diafragma getoond.
Tot zover de lichtmeting.

Boven op je camera zit rechts onder de ontspanknop een klein knopje,
de belichtingscorrectieknop. Houdt deze ingedrukt en draai aan de hoofdinstelschijf. Op deze manier verhoog of verlaag je je sluitertijd, terwijl het diafragma ongewijzigd blijft ( 'A' stand), in de 'S' stand verhoog of verlaag je je diafragma instelling, terwijl de sluitertijd hetzelfde blijft.

Zo werkt dus de belichtingscorrectie !

groeten
Jan
Naar boven
BerichtGeplaatst: za sep 05, 2015 17:24    Onderwerp: Re: Testshot Reageer met quote

BertKe schreef:
Stel ik maak een testshot op F4 en ik zie in mijn histogram dat hij lichtelijk onderbelicht is. Zet ik dan mijn camera op de M stand en pas dan de sluitertijd aan met de benodigde stops om de onderbelichting op te heffen, en laat de diafragma op F4 staan? Of los je dit anders op.

Je kunt het op verschillende manieren doen.

- sluitertijd en diafragma hetzelfde houden en ISO omhoog (nadeel: meer ruis)
- sluitetijd en ISO hetzelfde houden en diafragma verder open (nadeel: minder scherptediepte)
- diafragma en ISO hetzelfde houden en sluitertijd omhoog (nadeel: meer kans op beweging).

Hoe je het doet kan ook op verschillende manieren:
- de camera op M zetten en handmatig instellen
- belichtingscorrectie gebruiken
- de camera even op iets donkers mikken en belichting locken met de AE-L knop.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: zo sep 06, 2015 08:38    Onderwerp: Re: Testshot Reageer met quote

bedankt allemaal voor jullie antwoorden, hier kan ik mee verder.
Geldt dit ook voor binnen fotograferen met flits?
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo sep 06, 2015 11:20    Onderwerp: Reageer met quote

Natuurlijk heb je wel een belichtingsmeter op je camera en ook een indicator hiervan, die staan op je display en in de zoeker. In de PSA standen zal die altijd op 0 staan, als een correcte belichting mogelijk is. Nu is het de kunst om scene zo in te schatten of je de belichtingscorrectie in de + of - moet zetten. Overwegend lichte scene dan moet die in de + en donker in de -.
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo sep 06, 2015 11:43    Onderwerp: Reageer met quote

Ik weet niet wat voor camera je hebt, maar mijn camera (d7100) geeft op de P en de A stand geen indicator in mijn beeld/zoeker. Bij S alleen als ik buiten de marges kom wordt de indicator getoond.

Misschien is dat een instelling, maar die heb ik nog niet gevonden.
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo sep 06, 2015 13:48    Onderwerp: Reageer met quote

De indicatoren voor sluitertijd en diafragma, eigenlijk je belichtingsmeter,
worden zowel in het bedieningspaneel (LCD bovenop), als in de zoeker en het informatiepaneel getoond.
Zie de handleiding van de D7100 bladzijde 8 tot en met 11.
De ingestelde correcties (+ en -) staan daar ook aangegeven.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Tips en Trucs Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: