Meld je gratis aan

Starten met cursus?

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Tips en Trucs
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di okt 06, 2015 12:48    Onderwerp: Starten met cursus? Reageer met quote

Ik wil starten met fotografie maar weet niet wat de beste vorm is. Sommigen vinden avondcursus het best, anderen online cursus. Ik heb ook al mensen gehoord die het meeste leren via fora, you tube en boeken. Hoe zijn jullie gestart? Of wat raden jullie aan?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: di okt 06, 2015 14:17    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb het meest geleerd van cursussen en dan van het beoordelen van elkaars foto's en het uitleggen waarom je het zo hebt gedaan. Ook heel nuttig zijn de kleine handigheidjes die je van elkaar leert. Het gedoe met iso, A en S kun je wel leren van internet of een boek, maar de effecten ervan leer je op de eerste manier.
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo okt 07, 2015 10:43    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben autodidact. Noodgedwongen, want toen ik 45 jaar geleden begon met fotografie waren er niet veel cursussen.
Dus dat was toen lezen, lezen en nog eens lezen. Daarna experimenteren, notitieboekje bij de hand, bij elke opname diafragma, sluitertijd en omstandigheden / bijzonderheden noteren.
Het volgende stadium was lezen, lezen en nog eens (her)lezen. Daarna experimenteren.
Nu ben ik in het stadium dat ik aan het lezen, lezen en nog eens (her)lezen ben.
En aan het experimenteren. Nu zonder notitieboekje, maar wel met exif gegevens en histogrammen erbij.

Moeilijk te zeggen wat jou aan te raden. De één voelt zich gelukkig met een cursus om daarna het geleerde in praktijk te brengen en een ander wil eerst zelf aan de slag om misschien daarna gericht een cursus te volgen om wat aan vaardigheden en kennis ontbreekt bij te spijkeren.
En wat hjanssen zegt: van anderen leer je ook veel.
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo okt 07, 2015 21:26    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb fotograferen geleerd door een combinatie van zelf oefenen en de exif bekijken, een beginners en startercursus en meetings georganiseerd via internetfora. Nu leer ik het meest van commentaar van foto's die ik op Facebook plaats en van uitjes samen met fotovrienden.

Je hebt nu drie antwoorden, waar je eigenlijk weinig aan hebt. Je vraagt je af wat de beste vorm is, maar dat ligt geheel aan jezelf. Je zult voor jezelf moeten bepalen wat - met betrekking tot fotografie! - voor jou de beste manier van leren is. Ieder heeft wat dat betreft z'n eigen leerstijl en die kan per onderwerp wat je leert dus verschillen.

Misschien werkt een cursus voor je, of juist zelf leren. Het kan zelfs zijn dat de ene cursus voor jou wel werkt en de andere niet. Heel lastig, maar het is en blijft een persoonlijk verhaal.
BerichtGeplaatst: do okt 08, 2015 12:35    Onderwerp: Reageer met quote

Het beste is om de camera te leren kennen, foto's maken kan iedereen.
Verder is het belangrijk om te begrijpen wat ISO, diafragma en sluitertijden met elkaar te maken hebben.

Ga eens in naar de bibliotheek en kijk welke boeken ze hebben zoek dan een boek uit die makkelijk leest en ook nog begrijpt.

Verder zijn foto-clubs interessant als je hier behoefte aan hebt.
Internet bied een goede informatiebron als het er niet opstaat bestaat het niet.
You-tube is ook goed om als je iets leest en toch niet helemaal begrijpt er zijn er genoeg die uitgebreid over alles en nog wat over lenzen camera's en alles wat met fotografie te maken heeft.

Heb eind 80 op de fotovakschool in Apeldoorn gezeten voor een opleiding reportagefotografie daar is kennis over de camera belangrijker dan de opname zelf. Voor de fotograaf is een camera een stuk gereedschap en die moet je goed beheersen.
Het fotograferen zelf leer je door goed te kijken hoe anderen de foto hebben gemaakt. En zelf foto's te maken.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Tips en Trucs Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: