Meld je gratis aan

Canon en merkvreemde objectieven.
Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Canon
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo dec 23, 2015 20:24    Onderwerp: Canon en merkvreemde objectieven. Reageer met quote

Ik wil een Canon 70d kopen. Echter las ik het volgende bericht in een review:

"Canon weigert een productie fout te corrigeren.
In deze camera zit een nieuw focus systeem wat er voor zorgt dat niet canon lenzen nu niet meer goed kunnen focussen. De camera geeft aan dat de lens gefocust is maar de foto's zijn onscherp, Dit probleem is wereldwijd en de fora staat er vol mee. Canon wil van niets weten en na een jaar is er nog steeds geen oplossing voor."

Heeft iemand ook die ervaring. Ik heb nl. een paar Tamron lenzen, waaronder de 16-300.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: do dec 24, 2015 17:48    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien even contact met Tamron opnemen en vragen of zij het probleem voor je kunnen oplossen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: do dec 24, 2015 18:28    Onderwerp: canon70d en merkvreemde objectieven Reageer met quote

Ik wil graag ervaringen van andere gebruikers horen, alvorens die Canon70d aan te schaffen.
Naar boven
BerichtGeplaatst: do dec 24, 2015 23:35    Onderwerp: Reageer met quote

Als een lens ineens niet meer op een body kan is dat niet de fout van de fabrikant van de body maar van de derde partij die de lens maakt. Je redenatie is dus verkeerd. Sigma heeft zich hier in het verleden schuldig aan gemaakt. Van Tamron heb ik dat nog nooit gehoord.
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr dec 25, 2015 11:03    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens mij draai je wat dingen om Erik.

Sowieso is de third-party (hier Tamron) altijd afhankelijk van de informatie die het krijgt van de fabrikant (hier: Canon). Als een third-party op basis van de informatie (specificaties) die het van een fabrikant krijgt zorgt dat objectieven prima werken op bestaande bodies, dan heeft de third-party aan z'n verplichtingen voldaan. Als vervolgens de fabrikant nieuwe bodies uitbrengt met nieuwe specificaties, dan is het niet de fout van de third-party dat oude(re) objectieven niet meer werken. Ik durf zelfs te stellen dat het een fout is van de fabrikant om in de eerder geleverde specificaties niet volledig openheid van zaken te geven. Immers, hadden ze dat wel gedaan, dan hadden oudere objectieven van de third-party net als oudere objectieven van de fabrikant zelf net zo goed gewerkt op oude als op nieuwe bodies.

Bij Sigma is inderdaad hetzelfde gebeurd, waarbij Sigma in sommige gevallen haar objectieven nog heeft kunnen updaten. Of dat bij Tamron zal lukken is de vraag. Wat we namelijk nog steeds niet weten is of hetgeen TS gelezen heeft klopt. Mocht dat inderdaad zo zijn, dan is het nog de vraag of het een gelijksoortig probleem is als indertijd bij objectieven van Sigma.

Om het on-topic te houden: TS is op zoek naar ervaringen van mensen met een 70D in combinatie met objectieven van Tamron, waaronder de 16-300mm. Laten we die ervaringen, als ze er al zijn, even afwachten.

[Edit]
Bovenstaande problemen is voor mij altijd de reden geweest om zoveel mogelijk met één merk te werken.
[/Edit]
BerichtGeplaatst: vr dec 25, 2015 12:35    Onderwerp: Reageer met quote

Ze krijgen geen informatie, maar verkrijgen die door reverse engenneering en als een fabrikant zijn cameraprotocol aanpast, hoeft hij dat aan niemand mee te delen.
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr dec 25, 2015 13:39    Onderwerp: Reageer met quote

Dat is niet helemaal waar. Sigma doet inderdaad aan reverse engineering, hetgeen vaker tot problemen heeft geleid bij nieuwere camera's (niet alleen bij Canon, maar ook bij bv. Sony).

Van Tamron weet ik dat het bij Sony gewoon een licentie gekocht heeft om voor Sony camera's lenzen te kunnen maken. Er zijn dan ook nog nooit problemen geweest met compatibiliteit. Of Tamron ook bij Canon een licentie gekocht heeft weet ik echter niet.
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr dec 25, 2015 17:39    Onderwerp: canon 70D en merkvreemde objectieven Reageer met quote

Review omtrent het probleem gelezen bij Mediamarkt.nl, Canon 70D body.
Review van 12-11-2015 geplaatst door Niek F.

Dank voor al jullie opmerkingen en hopen, dat iemand zich meld, die een Canon70D heeft en o.a. Tamronlenzen gebruikt.
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr dec 25, 2015 18:56    Onderwerp: Reageer met quote

hjanssen schreef:
Ze krijgen geen informatie, maar verkrijgen die door reverse engenneering en als een fabrikant zijn cameraprotocol aanpast, hoeft hij dat aan niemand mee te delen.

Ik had gehoopt op meer samenwerking, maar ik was weer naïef Wink
Dank voor de uitleg Hans. Was me niet bekend.
BerichtGeplaatst: vr dec 25, 2015 21:12    Onderwerp: Reageer met quote

Ytos schreef:
Volgens mij draai je wat dingen om Erik.

Daar ben ik het dus totaal niet mee eens. Ik blijf bij mijn mening om de redenen die de anderen al hebben genoemd en dat is reverse engineering. Als voormalig software ontwikkelaar weet ik een beetje tegen welke problemen je aan gaat lopen. Naast de sigma fisheye (waar ik erg tevreden mee ben maar die MF ik 95% van de tijd) is het enige uitstapje wat ik heb gemaakt de Sigma 50 Art geweest die ik na een week weer terug heb gebracht. Geweldig scherpe lens maar met een hitrate van 10% op f/1.4 heb je er weinig aan en ben ik voor de 50L gegan waar ik ontzettend tevreden mee ben.

Alle fabrikanten van een body zullen zorgen dat de objectieven backwards compatible zijn als ze het autofocus algoritme veranderen/verbeteren. Dat is de zekerheid die je hebt als je objectieven van hetzelfde merk koopt. Door reverse engineering kan het zijn dat het afwijkende algoritme van bijvoorbeeld Tamron of Sima ineens niet meer compatibel is met het nieuwe algoritme van de fabrikant van de body. Dit is niet specifiek iets van Canon maar van elke fabrikant. Doordat het algoritme van third party lenzen door reverse engineering is verkregen zullen de prestaties van die objectieven qua autofocus nooit zo goed zijn als die van de fabrikant van de body zelf. Dat is een feit.

Weer back on topic voor TS. Je Tamron zal goed werken op een 70D maar objectieven van Canon zelf zullen altijd beter werken op een body van Canon. De Tamron zal waarschijnlijk zelfs beter werken op de 70D dan op je oude body en zeker in liveview.
Naar boven
BerichtGeplaatst: za dec 26, 2015 17:14    Onderwerp: Reageer met quote

Erik1982 schreef:
Daar ben ik het dus totaal niet mee eens...

Dat mag. En grotendeels klopt het ook, nu ik begrijp dat de algoritmen middels reverse enginering worden verkregen.

Ik vond en vind nog steeds de omschrijving "Sigma heeft zich hier in het verleden schuldig aan gemaakt" wat overdreven. Zij kunnen er niets aan doen dat Canon of eender welke fabrikant ook in nieuwe modellen z'n algoritmen verandert. Het staat Canon vrij om dat te doen, maar je kunt niet verwachten dan een third-party in de toekomst kan kijken en zich daar al op voor kan bereiden. Zeker niet als ze middels reverse enginering hun algoritmen moeten verkrijgen. Dan moeten ze toch echt wachten tot het betreffende model beschikbaar is.

Ik vind het zelfs heel netjes van Sigma dat ze waar mogelijk het probleem oplossen. Of Tamron dat ook kan en wil is een ander verhaal.

Waar je mee afsluit, is het advies dat ik ook al min of meer gaf: houd het bij eigen merk.
BerichtGeplaatst: ma dec 28, 2015 09:32    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben in het bezit van een 70D en heb vorige week een Tamron 70 200 2.8 DI VC USD "gekocht". Bij niet tevreden kan deze lens binnen 30 dagen nog terug, dus ik heb nog wat tijd om te testen. De reden om deze lens te kopen is het prijsverschil tov de Canon 70 200 2.8 L IS II. Zeker na de laatste prijsverhoging van Canon werd het verschil met Tamron te groot. Deze lens gebruik ik vooral voor sportfotografie; zwemmen en wielrennen.

De komende maand ga ik deze lens dus testen bij deze sporten. Vooral de tracking focus en de IQ bij weinig licht zal ik aan de tand voelen. Maar de komende dagen zal ik ook het vermeende issue mbt third party lenzen op het middelste focuspunt testen.
Naar boven
BerichtGeplaatst: ma dec 28, 2015 14:48    Onderwerp: Reageer met quote

Ytos schreef:
maar je kunt niet verwachten dan een third-party in de toekomst kan kijken en zich daar al op voor kan bereiden.

Sigma heeft dat gedaan met hun 'dock', op kosten van de gebruiker.
Naar boven
BerichtGeplaatst: ma dec 28, 2015 22:37    Onderwerp: Reageer met quote

Vanmorgen een eerste simpele test uitgevoerd. Onderstaande foto's uit de hand geschoten. Middelste focuspunt gebruikt op f2.8. BP 187mm, VC on. De zon kwam een beetje flauw door, verder redelijk bewolkt en aan de donkere kant. Geschoten in RAW en scherpte toegepast in CameraRaw. Niet gecropt.

Vooralsnog maak ik me geen zorgen. Resultaat lijkt in orde. Focuspunt ligt op de witte letters op de bidon. Op de Dreft fles op het rode etiket op de hals. Nog geen reden om de lens te retourneren. De komende dagen testen op een bewegend onderwerp.

Naar boven
BerichtGeplaatst: di dec 29, 2015 12:18    Onderwerp: Reageer met quote

Ytos schreef:
hjanssen schreef:

Ik had gehoopt op meer samenwerking, maar ik was weer naïef Wink
Dank voor de uitleg Hans. Was me niet bekend.

er zijn ook open systemen, zoals bv MFT. ik denk dat dit te maken heeft met het systeem vlugger geaccepteerd te krijgen.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Canon Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: