Meld je gratis aan

Canon en merkvreemde objectieven.
Ga naar pagina Vorige  1, 2

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Canon
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo dec 30, 2015 20:53    Onderwerp: canon 70D en merkvreemde objectieven Reageer met quote

Ik heb Tamron Nederland benaderd en dachten, dat het review betrekking had op op het volgende:(antwoord Tamron NL):

Waar u op doelt is het nieuwe phase detectie systeem dat gebruikt wordt in de liveview mode.
Gebruikt u gewoon de zoeker dan heeft u dat probleem niet. Het geldt trouwens ook voor sommige oudere canon objectieven.
Ook een reden is het vrij grote AF scherpstel vlak waardoor al snel meerdere afstanden binnen het scherptepunt vallen.

Tamron heeft een firmware update voor de nieuwere Canon EOS 750 en 760 (die waarschijnlijk ook voor de 70D geldig is).

https://transcontinenta.wordpress.com/2015/06/26/overzicht-tamron-firmware-updates-juni-2015-2/

Voor zover de reactie van Tamron.

HAH zal dit probleem niet hebben in de liveview modus, want die heeft een vrij nieuwe lens. Die zal al geupdate zijn. Maar dat kan hij in de firmwarelijst controleren.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: za jan 09, 2016 14:56    Onderwerp: Reageer met quote

De Tamron 70 200 2.8 VC USD eens flink aan de tand gevoeld. En eerlijk gezegd valt hij me toch wat tegen. Vooral de focus-tracking laat het zeer regelmatig afweten. Als bewegende objecten een voorspelbaar bewegingspatroon hebben is hij acceptabel. Zodra het bewegingspatroon onvoorspelbaar is en varieert raakt hij de draad snel kwijt met een hoop onscherpe platen. Ook heb ik de focuspunten gecontroleerd, in de meeste gevallen waren deze prima met toch een onscherp resultaat.

Ik heb hem getest tijdens de zesdaagse van Rotterdam, een rennende hond en tijdens een zwemtraining. Met het wielrennen en de hond heeft deze lens veel moeite. Tijdens de zesdaagse rijden veel renners dwars door elkaar op hoge snelheid met relatief weinig licht. Moeilijke omstandigheden dus. Met als resultaat veel onscherpe foto's terwijl de focuspunten goed lagen. Met de hond hetzelfde verhaal. We buiten maar bewolkt en een hond die van links naar rechts springt. Meer scherpe platen maar nog teveel onscherp. Het zwemmen ging daarentegen wel goed. maar dat is een zeer voorspelbare beweging.

Conclusie is dus tot nu toe dat het een scherpe lens is indien de autofocus zijn werk doet. Deze is goed bij stilstaande, of voorspelbaar bewegende obejcten. Wordt het onvoorspelbaar, met relatief weinig licht, dan krijgt deze lens het moeilijk. Jammer, omdat Tamron deze lens toch ook voor sportfotografie in de markt heeft gezet. Ik denk er nog even over maar ik denk dat deze lens retour winkel gaat. Ik vind €1300,- teveel geld voor een onbetrouwbare autofocus.

Overigens heb ik deze klachten dus ook al eerder op internet gelezen. Dus als een complete verassing komt het ook niet, helaas nu zelf dus ook ondervonden.
Naar boven
BerichtGeplaatst: za jan 09, 2016 19:39    Onderwerp: Reageer met quote

HAH schreef:
De Tamron 70 200 2.8 VC USD eens flink aan de tand gevoeld. En eerlijk gezegd valt hij me toch wat tegen..

Vergeleken met wat?

HAH schreef:
Vooral de focus-tracking laat het zeer regelmatig afweten. Als bewegende objecten een voorspelbaar bewegingspatroon hebben is hij acceptabel. Zodra het bewegingspatroon onvoorspelbaar is en varieert raakt hij de draad snel kwijt met een hoop onscherpe platen..

Dat kan net zo goed liggen aan de AF instellingen op je camera of aan de vaardigheid van de bediener. Dit is niet zoiets richt en druk.....

HAH schreef:
Ook heb ik de focuspunten gecontroleerd, in de meeste gevallen waren deze prima met toch een onscherp resultaat. .

Goed met een slecht resultaat, heet bij slechy ipv prima.
Ik heb ook een aar AF punten die niet wille, maar dat ligt niet aan de lens,
Naar boven
BerichtGeplaatst: za jan 09, 2016 20:20    Onderwerp: canon70d en merkvreemde objectieven Reageer met quote

HAH, bedankt voor het delen van je ervaringen. Ik ga toch voor de Canon 70D en mijn voorkeur gaat nu toch uit naar eigen merk lenzen, ofwel o.a. de 18-135 STM lens. De Canon 70-300 heb ik al. Alleen zit ik dan nog met die Tamron 16-300 in mijn maag.
Ik lees vaker, dat mensen met hun lens teruggaan naar de winkel. Een lens kun je wel inruilen, maar toch niet teruggeven. Of kan dat wel binnen een bepaalde termijn??
Naar boven
BerichtGeplaatst: za jan 09, 2016 21:49    Onderwerp: Reageer met quote

Ik fotografeer al zeker 15 sport, en ik kan zeggen dat er nog weinig geheimen voor mij zijn m.b.t. camera-instellingen als het gaat om sport. Natuurlijk snap ik dat het geen richten en drukken is........AF instellingen eerst geprobeerd als met mijn Canon 70 300 IS L. Daarna alle mogelijke opties geprobeerd m.b.t. AF-instellingen en tracking gevoeligheid. Daar werd het allemaal niet beter op. Met verschillende Canon lenzen heb ik geen van deze problemen.

Nogmaals, de problemen die ik nu ondervind zijn niet op zichzelf staand. Op diverse fora wordt er over geschreven. Voor mij is het duidelijk; deze lens is geen sportlens. Erg jammer, het zou een potentiele concurrent voor de Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM kunnen zijn.

Tegenwoordig wordt er bij verschillende winkels een bedenktermijn van 30 dagen gehanteerd. Het product kan geretourneerd worden in de originele staat met verpakking. Bewust nagevraagd omdat ik op voorhand al gelezen had over de AF problematiek.
Naar boven
BerichtGeplaatst: za jan 09, 2016 22:12    Onderwerp: Reageer met quote

Ter illustratie, hierbij een volledig onbewerkt RAW bestand. De blauwe baan lijkt nog het meest scherp, de renner zelf is totaal out of focus. AF punt zou een veel beter resultaat moeten leveren.

Naar boven
BerichtGeplaatst: zo jan 10, 2016 09:57    Onderwerp: Re: canon70d en merkvreemde objectieven Reageer met quote

3173029 schreef:
HAH, bedankt voor het delen van je ervaringen. Ik ga toch voor de Canon 70D en mijn voorkeur gaat nu toch uit naar eigen merk lenzen, ofwel o.a. de 18-135 STM lens. De Canon 70-300 heb ik al. Alleen zit ik dan nog met die Tamron 16-300 in mijn maag.
Ik lees vaker, dat mensen met hun lens teruggaan naar de winkel. Een lens kun je wel inruilen, maar toch niet teruggeven. Of kan dat wel binnen een bepaalde termijn??

Waarom ga je voor een veel mindere 18-135STM als je al een 70-300 hebt. Je kunt dan beter kijken naar een 17-55 f/2.8 die optisch vele malen beter is dan zo'n matige superzoom.

HAH schreef:
Ter illustratie, hierbij een volledig onbewerkt RAW bestand. De blauwe baan lijkt nog het meest scherp, de renner zelf is totaal out of focus. AF punt zou een veel beter resultaat moeten leveren.

Dat ziet er inderdaad niet al te best uit. Heb je de lens helemaal gekalibreerd op de body met behulp van micro-adjustments en een goede testopstelling? Het kan helpen maar hoeft niet. Zelf heb ik de ervaring met lenzen van derde partijen dat zelfs als je ze gekalibreerd hebt het nog niet altijd goed is omdat ze niet een consistente afwijking hebben.

Dit zijn dan ook de redenen waarom ik zelf alleen nog maar lenzen van Canon koop en daarmee heb ik het probleem niet. Alleen mijn fisheye is van Sigma maar met die lens maakt het allemaal minder uit. Zeker voor een telelens wil je grote nauwkeurigheid. De 70-200L II geeft mij op zowel de 6D als de 7D2 geweldige resultaten. Zelfs voor sport geeft de 70-200L II met 2X Extender III zeer goede resultaten keer op keer met het wat mindere autofocussysteem van de 6D.
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo jan 10, 2016 18:27    Onderwerp: Reageer met quote

Erik1982 schreef:
Dat ziet er inderdaad niet al te best uit. Heb je de lens helemaal gekalibreerd op de body met behulp van micro-adjustments en een goede testopstelling? Het kan helpen maar hoeft niet. Zelf heb ik de ervaring met lenzen van derde partijen dat zelfs als je ze gekalibreerd hebt het nog niet altijd goed is omdat ze niet een consistente afwijking hebben.

Nee ik heb hem niet gekalibreerd. Als ik een lens moet kalibreren om er scherpe platen mee te schieten dan hoeft het eigenlijk al niet meer. Dan is mijn vertrouwen in de lens weg.

Deze lens gaat terug naar de winkel. In potentie is het een ragscherpe lens, jammer maar helaas. Maar ik ga met je mee, vanaf nu koop ik alleen nog maar Canon. Het zal waarschijnlijk de 70 200 2.8 L non IS worden. Zijn duurdere broer met IS gaat even boven budget maar omdat ik hem uitsluitend voor sport ga gebruiken kan ik prima zonder IS.

Erik1982 schreef:
Waarom ga je voor een veel mindere 18-135STM als je al een 70-300 hebt. Je kunt dan beter kijken naar een 17-55 f/2.8 die optisch vele malen beter is dan zo'n matige superzoom.

Helemaal eens. De 17-55 heeft zeer goede recensies en sluit bovendien prima aan op je 70-300. Of wil je ook gaan filmen?
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Canon Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

Ga naar: