Meld je gratis aan

Noorderlicht

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Tips en Trucs
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr jan 01, 2016 16:09    Onderwerp: Noorderlicht Reageer met quote

In januari gaan mijn vriendin en ik op vakantie naar Reykjavik, we hopen hier het noorderlicht te aanschouwen. Het zou leuk zijn als we dit vast kunnen leggen Smile

We nemen deze camera mee: http://www.canon.nl/for_home/product_finder/cameras/digital_camera/ixus/ixus_240_hs/#p-specification
Is het mogelijk om het noorderlicht hiermee te fotograferen? Of is dat gewoon onmogelijk met die camera en moeten we een andere meenemen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: vr jan 01, 2016 20:42    Onderwerp: Reageer met quote

Je kan met elk toestel wel iets fotograferen of enigszins vast leggen. De vraag is dan alleen in welke kwaliteit en hoe goed is het zichtbaar. Kortom wat is jullie verwachting?

Naar mijn eigen ervaring met bijvoorbeeld de Melkweg, startrails en astro fotografie is het van belang een goede sensor (lees zo groot mogelijk), een lichtsterk groothoek objectief, een goed statief en afstandbediening te gebruiken in combinatie met een lange sluitertijd.

Daarmee kan je de volgende resultaten krijgen:
http://www.paul-weekers.nl/index.php/portfolio/nacht/2015-melkweg-hayingen

De camera welke jij in de TS laat zien betreft een compact camera en ik betwijfel of het daarmee gaat lukken. De sensor daarvan is klein en zal snel last krijgen van ruis.

Beter zou je naar mijn mening een spiegelreflex met groothoek en statief gebruiken...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: ma jan 04, 2016 23:12    Onderwerp: Reageer met quote

Net als mijn voorganger zou ik deze camera niet aanraden, maar als je geen andere optie hebt geld: "de beste camera is de camera die je bij je hebt".

Vluchtig gekeken, er zit een modus bij voor lange opnames. Als je die gebruikt met een statiefje zal je wel iets kunnen vastleggen. Inderdaad, door de kleine sensor zal ruis wel zichtbaar zijn, maar het kan wel. Toch, als je een andere kunt lenen of kopen is dit een goed moment!
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo jan 17, 2016 13:20    Onderwerp: Reageer met quote

Heel erg bedankt voor jullie uitgebreide reacties!
@paul-weekers: So die foto's zien er erg mooi uit, we verwachten niet zulke professionele shots te kunnen maken met de compact camera.
@Finder80: Haha mooie uitspraak. We hebben jammer genoeg geen statief of afstandsbediening.

We zitten nu op het vliegveld en mijn vriendin vertelde vanochtend dat ze nog een andere camera heeft kunnen regelen. Het betreft de volgende camera met lens: http://tweakers.net/pricewatch/244299/nikon-d3000-+-af-s-dx-nikkor-18-55mm-g-vr-zwart/specificaties/ Jammer genoeg ook zonder statief of afstandbediening.

Het is behoorlijk kort dag want we hebben vanavond al een noorderlicht tour gepland staan. Heeft iemand desondanks toch wat tips, suggesties of opmerkingen over deze Nikon D3000 camera met lens?
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo jan 17, 2016 18:45    Onderwerp: Reageer met quote

De sensor van deze camera is iig beter dan de vorige. Zonder statief wordt het alsnog erg lastig. Uit de hand zal je de ISO flink omhoog moeten doen om niet teveel onscherpte te krijgen... Good luck!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: ma jan 18, 2016 18:59    Onderwerp: Reageer met quote

Probeer em ergens op te leggen en gebruik de timer.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Tips en Trucs Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: