Meld je gratis aan

EOS 700D loopt vast bij fotograferen in RAW

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Canon
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo feb 28, 2016 18:10    Onderwerp: EOS 700D loopt vast bij fotograferen in RAW Reageer met quote

Ik heb sinds een maand de EOS 700D als opvolger van mijn oude 650D.

Er zit een Sandisk 30mb/sec class10 kaart in van 16GB. Die is al wat ouder natuurlijk.

Nu was ik een week geleden op pad, in de kou buiten. Ik wilde in RAW schieten. Na een opname of 6, waar toch wel wat tijd tussen zat, zag ik dat het rode schrijf-lampje bleef branden. In de zoeken zag ik de melding BUSY knipperen. Bij half indrukken van de sluiter staat er ERR. Geen verdere code, alleen ERR.
Ja, naast het woordje ISO staat een A of R, dat zie ik niet duidelijk.
Er is geen opname meer te maken en niets reageert meer.

De enige methode om de camera weer te gebruiken is om de batterij eruit te halen.

Vreemde is; wanneer ik in JPEG schiet, kwaliteit L, dan is er niets aan de hand en kan ik gewoon doorgaan.

Ik heb het kaartje Low Lever geformatteerd in de camera en het leek even goed te gaan. Maar vanmiddag weer buiten geweest met de camera en weer hetzelfde probleem.
Batterij eruit, weer erin en ik kan weer schieten.

Nu heb ik zojuist thuis ook eens geprobeerd met continue-opname. Ik hou de sluiter ingedrukt en er worden een aantal RAW opnames gemaakt. De snelheid neemt af vanwege de buffer natuurlijk, maar de camera loopt niet vast.

Wie kan me helpen? Wat veroorzaakt dit probleem?

De tweede vraag; er wordt gewaarschuwd de batterij niet uit de camera te halen wanneer deze aan staat. Maar ik kan in mijn geval niet anders. Welke schade kan dit aan de camera veroorzaken dan?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: zo feb 28, 2016 18:26    Onderwerp: Reageer met quote

Aan de camera zal dit geen schade veroorzaken. Misschien wel aan het kaartje.
Heb je al een ander kaartje geprobeert?
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo feb 28, 2016 18:30    Onderwerp: Reageer met quote

Is dus een probleem van het kaartje waarschijnlijk?

Nou, er wordt zo gewaarschuwd voor het verwijderen van de batterij, dit veroorzaakt schade aan de camera enz. Heb dus nu een aantal keer de batterij eruit gehaald omdat hij was vastgelopen, dus wordt dan een beetje angstig voor de mogelijke schade aan de camera. Maar als dit geen schade toe kan brengen is dat al een zorg minder.

Ik heb nog geen ander kaartje geprobeerd. Is de snelheid te laag voor RAW misschien en kan het i.c.m. het koude weer buiten ervoor zorgen dat de camera vastloopt?
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo feb 28, 2016 22:20    Onderwerp: Reageer met quote

Een Sandisk 30mb/sec class10 kaartje is zeker niet te traag voor RAW opnames. Als een kaart traag is, duurt het wegschrijven langer. Maar is dat wegschrijven eenmaal gebeurd, dan kan je gewoon verder fotograferen.
Als je tijdens het wegschrijven van een opname de accu verwijdert, dan kan de foto die op dat moment wordt weggeschreven beschadigd worden. Ook kan het bestandssysteem op het kaartje beschadigd raken. Formatteren verhelpt dat weer, maar dan ben je wel je foto's kwijt.

Omdat je binnen geen probleem ondervindt en buiten bij lagere temperaturen wel, denk ik dat het meer aan de accu ligt. Maar bij een nieuwe camera zit een nieuwe accu. Het kan zijn dat je toevallig een slecht exemplaar hebt getroffen. (Ik denk niet dat de accu onder de garantie valt).
Ik zou adviseren terug te gaan naar de winkel waar je de camera hebt gekocht en het probleem voorleggen.
Naar boven
BerichtGeplaatst: ma feb 29, 2016 21:52    Onderwerp: Reageer met quote

als je RAW+Jpeg schiet .
dan kan het land duren
Naar boven
BerichtGeplaatst: do mei 12, 2016 05:56    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Freddy,

Je bent al wat wijzer?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Canon Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: