Meld je gratis aan

A68 SLT vs A77mk2 SLT
Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Sony
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo mrt 09, 2016 22:06    Onderwerp: A68 SLT vs A77mk2 SLT Reageer met quote

Hallo,

ik ben nieuw hier, ben sinds een jaar erg geinteresseerd in fotografie.
8 jaar terug een sony alpha 200 gekocht, heel veel gebruikt alleen in de auto stand...Tot vorig jaar zomer een fotograaf als buurman op de camping te hebben gehad waar ik veel van geleerd heb, heb ik er mij het afgelopen jaar zwaar in verdiept en ontzettend veel geleerd heb en leer nog steeds !

ik probeer voornamelijk in de M stand te fotograferen om te oefenen, lees ontzettend veel forums en informatie.
Nu was ik van plan om allerlei uitbreidingen aan te schaffen zoals een afstandsbediening, batterijgrip enz enz...alleen merk ik op dat mijn systeem wat verouderd is en vind het eigenlijk zonde, zou liever eerst een goede body willen.

Ik heb mijn oog laten vallen op de sony A68SLT welke ik ook vastberaden was om aan te schaffen, maar toch schuin kijkend naar de A77 ll SLT. Ik ben bang dat ik net niet de opties en instellingen heb op de A68 dan op de ( duurdere) A77 ll waar ik dan spijt van krijg.

Ik hoop dat ik hier op het forum wat meer duidelijkheid kan krijgen, wat meer info en gebruikerservaring. Ik weet dat ik vragen krijg over waarover ik hem ga gebruiken, en dat het je gevoel is waarom je je keuze moet maken maar ga toch de vraag stellen Wink

ik hoop op reacties, alvast bedankt!

mvg Onno
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: do mrt 10, 2016 11:32    Onderwerp: Reageer met quote

Wat is bij gewone fotografie het nut van de M-stand? Ik fotografeer 99% in A en bij uitzondering in M(flitsen oa).

Welke instellingen denk je te gaan missen? Van alle instelling(buiten de traditionele camera instellingen die op allemaal zitten) op mijn camera gebruik ik alleen de timelaps een enkele keer, en alleen omdat het erop zit en zou het nooit missen.

Wat ik de fijnste optie op mijn camera vind, is dat bij spotmeting de AF-spot ook de lichtmeet-spot is.
Naar boven
BerichtGeplaatst: do mrt 10, 2016 11:53    Onderwerp: Reageer met quote

Of je de dingen echt gaat missen die eventueel extra op de 77mkII zitten weet ik niet.

Ik gebruik hem zelf en kan alleen maar zeggen een beest van een Camera.

De 68 is wel weer iets nieuwer.

Wat ik vooral fijn vind aan de 77mkII en weet niet of de 68 body dit ook heeft is dat je van iso 50 in kleine stapjes naar 100 kan gaan.

En je hebt gelijk hoor de M stand is denk ik de beste manier van fotograferen, alles zelf in de hand hebben kwa belichting sluitertijden enz.

Noem ik een Automatenstand fotograaf slecht welnee, het is een keuze die men maakt, de een voelt zich daar bij prettig en de ander bij een andere methode.

Vergis je echter niet in de 77mkII dit is echt een camera voor gevorderden, zeer vele mogelijkheden die een minder ervaren fotograaf snel zal intimideren .

Maar als oud Canon gebruiker, heb ik niks dan lof voor deze body, al zou de ruis in de hogere isowaardes beter mogen.

Ohja weet niet of je veel in donkere ruimtes fotografeert, maar dan is het ook niet echt een feestje Smile
Naar boven
BerichtGeplaatst: do mrt 10, 2016 12:14    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zou een A68 alleen nemen als je het prijsverschil echt een onoverkomelijk probleem is, anders nam ik de A77-II.

Het hart van de camera, de sensor, autofcocus mogelijkheden en beeldprocessor, zijn hetzelfde bij de A68 en A77-II. De fotokwaliteit zal niet verschillen. Ook op videogebied zit geen verschil.

Wat heeft de A77-II dan wel wat de A68 niet heeft:

1. Weather sealing
Of je dit echt nodig hebt hangt van je gebruik af. Mijn vorige Sony (een A55) was niet weather sealed en ik heb het daar nooit gemist.

2. WiFi/NFC
Dit gebruik ik af en toe om foto's van de camera over te zetten naar mijn smartphone. Niet echt een essentiële functie voor mij. Normaal gesproken heb ik de WiFi uit staan, omdat dit stroom spaart en je ongeveer 10% meer foto's kan maken op 1 accu.

3. Micro Focus Adjust (MFA)
De MFA maakt het mogelijk om je lenzen goed te kalibreren op je camera. In mijn geval moest ik een flinke correctie instellen voor de Sony DT 35mm F1.8 en de Sony DT 16-80mm F3.5-4.5 Carl Zeiss.

4. 2 control dials
De 2 control dials zijn een echt gemak bij het gebruik van M-mode: 1 wieltje kan je dan gebruiken voor de sluiterijd, en het andere voor het diafragma. Als je maar 1 zo een wieltje hebt (zoals op de A68 of op mijn vorige camera, de A55), dan kan dat niet tegelijkertijd; dan is het of de sluitertijd (alleen het wieltje) of het diafragma (wieltje + een knop indrukken). Dat is lang niet zo comfortabel.

5. LCD is wat groter, heeft hogere reolutie en is volledig draaibaar.
Of je werkelijk een in alle standen draaibare LCD nodig hebt, is iets wat sterk van je gebruik afhangt.

6. Betere EVF (electronische zoeker)
Dit is puur persoonlijk. De EVF op de A68 is overigens ook al prima (dezelfde als op de voorganger A65 en A77).

7. Joystick
De A77-II heeft een joystick selector, de A68 een draaiwiel selector. De joystick werkt directer, maar het wiel dat de A68 gebruikt gaat ook prima.

8. Metalen mount
De A77-II heeft een metalen mountring; die van de A68 is van kunststof (de mount zelf is wel metaal). Dat hoeft niet slechter te zijn; de A58 heeft ook een kunststof lens mount en ik heb nog nooit over problemen gelezen.

Als A77-II bezitter kan ik vooral punt 3 and 4 het meest waarderen.

De A77-II is pakweg anderhalf keer zo duur als de A68, dus de A68 heeft een prima prijs/kwaliteit verhouding.
Naar boven
BerichtGeplaatst: do mrt 10, 2016 23:23    Onderwerp: Reageer met quote

@ Hjanssen ;ik probeer zoveel mogelijk op de M stand te doen omdat ik overtuigd was dat ik dan het snelst de meeste instellingen kan begrijpen. ik ben net 1 week bezig met de p stand, waar ik ook nog niet veel van weet.

@Ilca ;voor mij is dat een groot punt dat ik een mooie lage ISO van onder de 100 kan nemen, die vind ik juist erg interresant. En ik zit daar ook nog mee; ik ben geen hele ervaren rot in het vak...maar ben zeer zeker bereid om hem door en door te leren kennen.Mijn enige minpunt: Ik ben bang dat ik een miskoop heb dat hij te moeilijk is voor me...maar mijn a200 ken ik door en door.ik wil verder en vind het zo moeilijk haha.

@Matt;die 2 wieltjes lijken me ook heerlijk makkelijk, nu pak ik nog weleens de verkeerde instelling als ik knop+wiel neem...ook vind ik het wieltje rechtsonder ( vooraanzicht ) erg makkelijk, hoef je niet in het menu te selecteren.

Ik vind het heel erg lastig; de ene is nieuw maar is het misschien net niet, de ander is al een 2014 model. Ik weet dat het mijn eigen keuze word,zou spijt krijg als ik de nieuwe neem en dat ik later liever de uitgebreide ( pro ) a77 ll had willen hebben.

ik ben hier al veel mee opgeschoten, bedankt allen Wink
Naar boven
BerichtGeplaatst: do mrt 10, 2016 23:26    Onderwerp: Reageer met quote

oja Ilca; niet dat ik meteen wil happen Very Happy maar hij is toch perfect voor dark rooms ? Very Happy
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr mrt 11, 2016 07:53    Onderwerp: Reageer met quote

Hahahaha. nou mijn ervaring is tot op heden, ik zie geen hand voor ogen Wink .

Maar deze camera bied erg veel mogeljkheden, Als jou ambitie al is ik wil hem door en door leren kennen ( welke gedachte ik zelf ook heb ) dan is deze camera zeker niet te moeiljk voor je .

Ik kan alleen zeggen dat ik overgestapt ben van de Canon 5DMKII naar deze aps-c body, en nog geen seconde spijt heb gehad.

de komende maanden zal ik hem gaan misbruiken, in het kader met dark room wel een hele foute opmerking natuurlijk .

Ik adviseer wel een batterygrip, en kan die van jupio aanbevelen, de body vreet namelijk energy en een aantal extra accu's kan zeker geen kwaad voor een dagje fotograferen.

Dit was ik dan weer niet gewend, want Canon geeft vaak een batterij mee die na een dag fotografie de dag er na nog steeds bruikbaar is op die ene lading.

Als je Matt H zijn opsomming ter harte neemt, kies dan zeker voor de 77mkII als je budget het oelaat uiteraard
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr mrt 11, 2016 21:56    Onderwerp: Reageer met quote

whahaha....

dat is dan duidelijk !
zon batterygrip was ik zoiezo al van plan aan te schaffen, al kan ik nergens vinden of hij dan nog op een statief kan staan welke ik nogal eens gebruik.

bedankt voor de antwoorden !

gr, Onno
Naar boven
BerichtGeplaatst: za mrt 12, 2016 08:46    Onderwerp: Reageer met quote

het gebruik van een statef is geen probleem met een batterygrip .
Naar boven
BerichtGeplaatst: za mrt 12, 2016 10:58    Onderwerp: Reageer met quote

De handleiding van de A68 staat on-line: http://helpguide.sony.net/ilc/1610/v1/en/print.pdf

Daaruit blijkt dat de A68 (itt mijn eerdere bericht) wel degelijk over MFA (AF Micro Adj.) beschikt. Dat had Sony wel wat beter mogen communiceren, want dit is voor een 24 Megapixel camera wel een (in mijn ogen) zeer nuttige functie.
Naar boven
BerichtGeplaatst: za mrt 12, 2016 16:16    Onderwerp: Reageer met quote

Ilca77MKII schreef:
En je hebt gelijk hoor de M stand is denk ik de beste manier van fotograferen, alles zelf in de hand hebben kwa belichting sluitertijden enz.

Kun je dit uitleggen? Wat heb ik niet in de hand als ik in A fotografeer, niet bij seciale omstandigheden, maar gewoon fotograferen. Hoeveel foto's mis je, omdat de belichting niet goed staat, als iets spontaans ziet gebeuren?
Naar boven
BerichtGeplaatst: za mrt 12, 2016 19:31    Onderwerp: Reageer met quote

Je mist heel veel. Je kan niet creatief zjn met je belichting je hebt niets zelf in de hand.

Maar je mag van mij fotograferen zoals je zelf wilt in welke stand dan ook, het is aan jou.

Dan vraag ik me alleen wel af, waarom een te dure dslr om je nek hangen ? ipv een point and shoot, scheelt je namelijk enorm veel geld .

En wat zijn speciale dingen ?

Fotografeer waar jij je prettig bij voelt
Naar boven
BerichtGeplaatst: di mrt 15, 2016 11:26    Onderwerp: Reageer met quote

Ilca77MKII schreef:
Je mist heel veel. Je kan niet creatief zjn met je belichting je hebt niets zelf in de hand.

Wat heb ik minder in de hand in A dan in M? Ik kan ook in A, geloof ik, 5 stops onder- of overbelichten. Verder kies ik gewoon een diafragma en de camera bepaalt de sluitertijd, die je kunt beďnvloeden door de keuze van het diafragma en iso

Ilca77MKII schreef:
Maar je mag van mij fotograferen zoals je zelf wilt in welke stand dan ook, het is aan jou.

Dan vraag ik me alleen wel af, waarom een te dure dslr om je nek hangen ? ipv een point and shoot, scheelt je namelijk enorm veel geld .

Dat geeft een bijzondere kijk op jouw inzicht van camera gebruik.

Ilca77MKII schreef:
En wat zijn speciale dingen ?

bv studio, flitsen, situaties waar de verlichting wel verandert maar de belichting van het onderwerp konstant is enz..
Naar boven
BerichtGeplaatst: di mrt 15, 2016 22:51    Onderwerp: Reageer met quote

Ikzelf heb indertijd de keuze gemaakt tussen de A65 en de A77.
Mij gaf de doorslag dat de A77 beter in mijn hand lag, maar ik vond het prijsverschil toch groot en heb dus de A77 genomen Wink

Moest ik opnieuw kiezen, en ze liggen beide goed in de hand (A68 en de A77II)...

De wifi vind ik wel interessant, maar overschat de snelheid niet Wink
De A77 heeft geen wifi, maar ik gebruik een eye-fi kaartje.

Maar de 2 control dials deze zijn echt handig, zowel in de M-stand maar ook in de A-stand die ikzelf meestal gebruik.

Maar het is wel een groot prijsverschil.

Mijn mening,
Als je het belangrijk vind dat je de camera snel kunt instellen, dan is de A77II eerder aan te raden.
Anders zou ik voor de A68 gaan.

Ik weet niet welke lenzen je hebt, maar ik merkte dat ik niet tevreden was met mijn goedkope lens van mijn A200 (ja deze heb ik ook Wink op de A77.
Van het prijsverschil heb je al een deel voor een betere lens (als dit nodig zou zijn)

mvg. Peter.
BerichtGeplaatst: wo mrt 16, 2016 00:29    Onderwerp: Reageer met quote

de 2 instelwielen vind ik idd een groot voordeel, en het snelle instellen vd camera is zeer zeker een pluspunt!

ook ik heb daaraan gedacht, de `goedkope` a68, en dan duurdere lenzen aanschaffen.....
ik heb gewoon moeite met dit soort beslissingen haha maar ik ben eruit; het word toch voor mij de a77ll.

En ook ik heb een standaard lens van de a200; 18/70mm en nog een groothoekzoomlens 18/200mm.
Ik wil een lens die zeker niet mag ontbreken; de 50mm f/1.8

Hier dan ook een volgende vraag op: er is ook bijvoorbeeld een ( en nog meer soorten) 35 mm f/1.8, is de 50mm meer allround? aangezien ik er zoveel over lees dat het scherpe lenzen zijn?

thanx! gr, Onno
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Sony Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: