Meld je gratis aan

Probleem met EOS 50D / 550 EX combinatie
Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Canon
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di jul 05, 2016 20:00    Onderwerp: Probleem met EOS 50D / 550 EX combinatie Reageer met quote

Gisteren heb ik in ongeveer twee uur tijd zo'n 150 foto's gemaakt tijdens de schoolmusical van een van mijn kleindochters.
Daarvoor gebruikte ik mijn Canon EOS 50D in combinatie met een Canon 550 EX flitser.
Voor ik begon heb ik 4 nieuwe Alkaline AA batterijen in de flitser gedaan.
Bij alle foto's is de flitser gebruikt. De afstand tot het podium variëerde van zo'n 5 tot 8 meter.
Na ongeveer 130 foto's laadde de flitser niet meer op.
Toen ik de batterijen uit de flitser haalde om te verwisselen waren deze zo heet dat ik ze niet kon vasthouden.
Ik legde ze naast me op de zitting van een plastic stoel en toen ik ze na een kwartiertje weer oppakte waren ze nog warm en zag je smeltafdrukken op de stoel zitting. Na het vervangen van de batterijen zonder verdere problemen nog een aantal foto's kunnen maken. Iemand zoiets al eens meegemaakt. En was er eventueel een gevaar voor exploderen van de batterijen ?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: di jul 05, 2016 20:02    Onderwerp: Reageer met quote

kan van alles zijn sluiting .
slechte batterijen
te snel ontlaadden
Naar boven
BerichtGeplaatst: di jul 05, 2016 20:10    Onderwerp: Reageer met quote

Sorry, sluiting kan niet anders zou het helemaal niet werken. (Ik ben gepensioneerd Electronicus).
De batterijen waren pas gekocht en nog nieuw in de verpakking en ik gebruik dit type batterijen al jaren voor vanalles.
Het zijn Alkaline batterijen en dus geen oplaadbare batterijen dus te snel ontladen kan ook niet.

Ik ben eigenlijk benieuwd of iemand dit ook al eens heeft meegemaakt.
Naar boven
BerichtGeplaatst: di jul 05, 2016 20:15    Onderwerp: Reageer met quote

wat je zelf wil .
ik zeg sluiting
Naar boven
BerichtGeplaatst: di jul 05, 2016 20:37    Onderwerp: Reageer met quote

Gewoon normaal en je mag blij zijn dat je flits niet verbrand is.

Oplossing: iso omhoog, diafragma groter, flitser dimmen hierdoor moet de flitser minder hard werken en wordt er minder energie uit de accu's gehaald(nooit batterijen gebruiken behalve voor nood) of gewoon niet flitsen, wat op toneel ook mooier is.
Naar boven
BerichtGeplaatst: di jul 05, 2016 20:46    Onderwerp: Reageer met quote

Dank je wel voor je reactie.
Ik had iso op 200 staan. Zonder flitser had ik naar 800 of meer moeten gaan.
Diafragma stond op 11. Dit had iets groter kunnen zijn maar dat gaat weer ten koste van de scherptediepte. De flitser dimmen is inderdaad een goede optie.
Maar ik had nooit verwacht dat het zo snel heet zou worden.
Overigens dacht ik dat Alkaline vaak juist de voorkeur had boven oplaadbaar.
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo jul 06, 2016 08:59    Onderwerp: Reageer met quote

Juist voor zulk intensief gebruik hebben oplaadbare accu's de voorkeur.
Het nadeel van gewone oplaadbare accu's is de hoge zelfontlading. Je laadt ze op en op het moment dat je ze nodig hebt zijn ze alweer voor een deel leeg.
Dat nadeel hebben LSD accu's niet. (Heeft niets hallucinerends: Low Self Discharge).
Goede merken LSD accu's zijn Eneloop en GP. Na een jaar niet gebruiken hebben ze nog steeds zo'n 80% van hun lading.
Zorg wel voor een goede oplader die het ladingsniveau van elke accu apart meet.
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo jul 06, 2016 15:29    Onderwerp: Reageer met quote

Dank je wel voor je reactie.
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo jul 06, 2016 16:57    Onderwerp: Reageer met quote

heb helaas met GP andere ervaringen. waren wel de 2700 mAh uitvoeringen.
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo jul 06, 2016 17:09    Onderwerp: Reageer met quote

De GP 2700 mAh accu's zijn gewone oplaadbare accus's.
GP heeft ook LSD accu's van 2000 en 2100 mAh.: de GP Recyko. Komen goed uit tests.
Ik gebruik zelf de Eneloops van Sanyo. Geloof me: als je eenmaal LSD accu's hebt gebruikt, dan wil je niets anders meer!
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo jul 06, 2016 19:09    Onderwerp: Reageer met quote

blanco schreef:
Juist voor zulk intensief gebruik hebben oplaadbare accu's de voorkeur.

Heb je dan ook niet oplaadbare accu's?

Volgens mij heten die gewoon batterijen.........
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo jul 06, 2016 19:17    Onderwerp: Reageer met quote

Dacht ik toch even dat dit een fotografie forum was. Blijkt het een taalkundig forum te zijn.
Doe me een lol zeg ....
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo jul 06, 2016 19:20    Onderwerp: Reageer met quote

janosmaster schreef:
Diafragma stond op 11. Dit had iets groter kunnen zijn maar dat gaat weer ten koste van de scherptediepte.

Mijn podiumfoto's zijn op 1.8, 2.2 of 3.2(met 1.4, 2/1.8 of 2.8 lenzen en ik heb nog nooit iemand horen klagen over gebrek aan scherptediepte, kwestie van compositie en goed bepalen wat je scherp wil hebben en waar.
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo jul 06, 2016 19:24    Onderwerp: Reageer met quote

janosmaster schreef:
...Ik had iso op 200 staan. Zonder flitser had ik naar 800 of meer moeten gaan.
Diafragma stond op 11. Dit had iets groter kunnen zijn maar dat gaat weer ten koste van de scherptediepte. De flitser dimmen is inderdaad een goede optie...

Hoewel de 50D niet de nieuwste camera is, had je makkelijk naar ISO800 kunnen gaan. Bij goede belichting is ruis namelijk niet zo'n issue. Pas als je onderbelichte foto's moet ophalen, haal je ook de ruis op en wordt deze pas echt zichtbaar.

Ik weet niet of de foto's voor Internetgebruik of eventueel ook voor afdrukken bedoeld zijn, maar houd in je achterhoofd tevens dat (1) foto's op Internet vaak zo klein zijn, dat de ruis ook niet opvalt en (2) dat ruis op een monitor bij 50% of 100% van het beeld altijd beter te zien is, dan op een afdruk van 10x15cm.

Dan het verhaal over de scherptediepte. Met een DOF Calculator kun je uitrekenen wat je scherptediepte is. Wellicht handig om volgende keer eens te bekijken. Stel dat je met 85mm op een 50D fotografeert en het onderwerp staat op 6 meter, dan is je DOF 2,2m. Bij F8.0 was dat 1,5m geweest. Vraag is hoe diep het podium is en hoeveel DOF je überhaupt nodig had.

Tenslotte: dat verhaal over flitsen. Zoek eens op PartyPics hier op het forum. Ik heb er best wat over geschreven, hoe je in donkere ruimtes toch goed kunt flitsen. In het geval van een (goed uitgelichte!) voorstelling ben ik het trouwens eens met Hans Janssen en zou ik ook geen flitser gebruiken.

[Edit]
Ook ik raad m'n cursisten altijd Sanyo Eneloop accu's aan. Ik heb er 1000'en foto's mee gemaakt en ze hebben me nog nooit in de steek gelaten. Dit in tegenstelling tot GP2700 accu's.
BerichtGeplaatst: wo jul 06, 2016 20:33    Onderwerp: Reageer met quote

Sorry mensen, ik vroeg me alleen af of iemand wel eens vaker dit probleem met een flitser heeft gehad en daar heb ik een duidelijk antwoord op gehad.
Een fotografie cursus heb ik echter niet nodig, ik fotografeer al zo'n 45 jaar.
Vroeger als freelance reportage fotograaf en tegenwoordig voornamelijk als natuur fotograaf en ik geef onder andere workshops in macro-, extreme macro- en micro fotografie. Dus hoe een camera werkt weet ik wel.
Bedankt iedereen.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Canon Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: