Meld je gratis aan

Verschil jpeg / raw bij bewerken in Lightroom

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Software
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo aug 31, 2016 11:56    Onderwerp: Verschil jpeg / raw bij bewerken in Lightroom Reageer met quote

Ik ben me aan het oriënteren om een nieuwe compactcamera aan te gaan schaffen.
Momenteel heb ik een Nikon Coolpix P7100 en ik zoek iets vergelijkbaars in de prijsklasse rond de Eur300. Wel met wat groter optische zoombereik (minimaal 20 denk ik aan).

De Nikon kan fotograferen in RAW. Ik bewerk de foto's met Lightroom.

Nu zie ik genoeg camera's in die prijsrange alleen veel ondersteunen geen RAW.

Wat ik me nu afvraag is wat ik mis m.b.t. het bewerken van foto's in Lightroom als ik alleen nog maar ik jpeg fotografeer. Zijn de mogelijkheden dan echt zo beperkter dan met RAW files en aan welke beperkingen moet ik dan denken.

Ter aanvulling: wat ik veel gebruik bij het bewerken van de foto's zijn de instellingen voor Temperatuur, Hooglichten en Schaduwen onder Standaard.
Ik fotografeer voornamelijk buiten en gebruik bv Hooglichten om wolken (beter) zichtbaar te maken. Als ik binnen fotografeer kan ik bv met Hooglichten overbelichte(door de zon van buiten) ramen beter zichtbaar maken.

Het moge duidelijk zijn dat ik geen pro ben maar ik vind wel dat mijn foto's door deze te bewerken met Lightroom er een stuk beter uit gaan zien. Dit realiseer ik voornamelijk door de temperatuur van foto's wat op te hogen waardoor de foto's "warmer" worden.

Als er nog andere factoren zijn die ik mee zou moeten nemen in de afweging of ik een toestel aanschaf dat in RAW kan fotograferen, hoor ik het ook graag.

Alvast erg bedankt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: wo aug 31, 2016 16:47    Onderwerp: Reageer met quote

Met RAW kun je veel meer dan met JPG. Waar je met JPG als voorbeeld nog maar 20% verbetering kunt halen zal dit eerder 120% zijn met RAW. Echt een wereld van verschil. JPG zie ik dan ook als zinloos om te bewerken omdat er weinig meer uit te halen valt zonder de boel aan de andere kant weer te verknallen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: wo aug 31, 2016 18:25    Onderwerp: Reageer met quote

Helemaal mee eens! Raw biedt heel veel meer mogelijkheden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: wo aug 31, 2016 23:39    Onderwerp: Reageer met quote

Het is niet zozeer dat je meer dingen kunt met RAW; het aantal bewerkingen dat je kunt uitvoeren is precies hetzelfde. Maar je kunt bij RAW bestanden vaak een stuk verder gaan. Er zit meer informatie in elke pixel, en daardoor kun je bijvoorbeeld de belichting een stuk verder aanpassen dan met JPG bestanden.

Of dat in de praktijk een probleem is hangt erg af van het soort foto's dat je maakt en de bewerkingen die je erop uitvoert.
Naar boven
BerichtGeplaatst: di sep 06, 2016 19:44    Onderwerp: Reageer met quote

Met RAW zijn je bestanden bijna van elastiek. Je kan veel verder doorgaan met een foto aanpassen aan jouw smaak.
Sinds 2 jaar werk ik ook in RAW en ik ga niet meer terug. Onlangs leende ik snel een Nikon D750 die op JPEG stond. Het beeld was niet beroerd maar ik kon veel minder corrigeren dan ik wilde.
Naar boven
BerichtGeplaatst: za okt 15, 2016 11:54    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zweer zelf ook bij RAW. Zelfs voor de snelle straat/candid snapshots. Vind het zelf heerlijk om foto's te bewerken met Photoshop. Dus in jpeg zal ik in ieder geval nooit schieten. Veel beter te bewerken. Weinig kwaliteitsverlies.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Software Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: