Meld je gratis aan

belichting

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Tips en Trucs
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za sep 10, 2016 10:20    Onderwerp: belichting Reageer met quote

ik ben een beginner en loop tegen een paar dingen aan heb ook aantal gevorderen gevraagt maar die doen er geheimzinnig over erg jammer als ik savonds een foto wil maken bv van een lantaarnpaal en ik schiet in av mode dan maakt hij een er een lange sluitertijd bij om de belichting goed tekrijgen.
maar hoe de foto dan oogt zo had ik hem niet in mn hoofd ik wil het juist donkerder om de lantaarn paal hebben zo dat het licht van de paal er mooi uitspringt dus ga ik in manual mode en pas mn sluitertijd aan of diafr zodat ik dat gewenst effect heb maar als ik dan op mijn histogram kijk zegt het me dat de foto zwaar onderbelicht is is dit erg ?? dit heb ik ook savonds als ik een foto van een restaurant wil maken als je op av stand zou schieten dan zou hij de foto even licht maken als een foto op klaar lichte dag maar ik niet ik wil het juist zoals ik het zie dus ga ik in manual

hieronder een voorbeeld van een foto van kaarsen zo wou ik de foto maar volgens het histogram zwaar onderbelicht

https://www.mupload.nl/img/aujerxqgnktea.jpg

ik hoop dat dit wat duidelijker is dan mijn vorige post

groeten marco

fijn weeknd iedereen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: za sep 10, 2016 11:12    Onderwerp: Reageer met quote

Klopt toch ook gewoon: zwaar onderbelicht.......dat niet, maar wel precies zoals het had moeten zijn. De foto bevat veel donkere en lichte tonen en vrijwel geen midden tonen->piek links(het donkere deel) en een piek rechts( het lichte deel) en niets in het midden.
Histogram is een hulpmiddel, maar je moet het wel goed kunnen lezen. Het gaat niet om een theoretisch goed histogram, maar om een goede foto.....
Naar boven
BerichtGeplaatst: za sep 10, 2016 12:26    Onderwerp: Reageer met quote

Dankje voor je reactie
Naar boven
BerichtGeplaatst: za sep 10, 2016 20:44    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb zo iets van histogram???? Boeien de foto ziet er goed uit en dat telt. Of wil je de ultieme pro zijn cq worden.
Naar boven
BerichtGeplaatst: za sep 10, 2016 21:00    Onderwerp: Reageer met quote

Haha nee maar op internet lees je zoveel over regels etc en aangezien ik net kom kijken vandaar de vraag
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo sep 11, 2016 08:37    Onderwerp: Reageer met quote

Histogram zegt toch alleen maar hoeveel donkere delen, midden grijs en lichte delen je in je foto hebt. Goede belichting kun je er toch niet aan aflezen. Elke foto geeft weer andere histogram. Ziet alleen of donkere delen helemaal dichtlopen of lichte delen helemaal uitgebeten zijn.

Belichting van je foto van die kaarsen vind ik zelf goed belicht.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: zo sep 11, 2016 08:45    Onderwerp: Reageer met quote

@dynac75 dankje voor de reactie het is me nu duidelijk het histogram verteld je hoe de foto eruit ziet verder ben je er dus vrij in hoe jij de foto wil laten ogen dus een perfect histogram bestaat niet
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Tips en Trucs Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: