Meld je gratis aan

Statief Landschap

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Statieven
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di sep 13, 2016 17:56    Onderwerp: Statief Landschap Reageer met quote

Hallo allemaal,

Ik ben opzoek naar een tripod voor landschap fotografie (max 200€), nu heb ik zelf natuurlijk al gezocht maar door de vele opties weet ik nu niet wat ik moet kopen. Nu vroeg ik me af of iemand hier wat suggesties voor mij heeft ? Very Happy

Laatst aangepast door Terroza op di sep 13, 2016 20:48, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: di sep 13, 2016 18:54    Onderwerp: Reageer met quote

Een degelijk bruikbaar statief past niet binnen je budget - mijn mening -.

Besluit je toch een statief aan te schaffen binnen dit budget, denk ik dat je in de toekomst nogmaals een grote investering zal doen.

Wat heb je kunnen vinden voor het budget wat je hebt....
Naar boven
BerichtGeplaatst: di sep 13, 2016 20:44    Onderwerp: Reageer met quote

Met welk budget kan ik wel een "redelijk" statief aanschaffen?
Naar boven
BerichtGeplaatst: di sep 13, 2016 22:34    Onderwerp: Reageer met quote

De truc bij het kopen van een statief is dat je niet op zoek gaat naar 'je eerste statief' maar meteen naar het laatste. (en dat is uiteindelijk echt goedkoper).

Bij statieven zijn er 3 factoren belangrijk. Kies er 2 en de derde volgt eruit:
- een licht en goedkoop statief is niet stabiel
- een goedkoop stabiel statief is zwaar
- een licht en stabiel statief is duur

Als je een serieus statief gaat zoeken voor buiten, zijn de merkten Gitzo en Manfrotto de traditioneel bekende merken. Standaard koop je een set poten en een losse kop.

Wat belangrijk is voor de poten is de hoogte. Je wilt je statief eigenlijk altijd kunnen gebruiken zonder de middenconsole uit te hoeven schuiven. Dat gaat namelijk meteen ten koste van de stabiliteit. En je wilt echt absoluut dat je camera dan op ooghoogte zit met de zoeker. Niet 5 cm lager. Werk een avondje met een statief dan 5 cm te laag is en je voelt aan je rug waarom dat verschil maakt.
Voor de poten kun je kiezen uit aluminium of carbon. Ik heb zelf aluminium en dat bevalt me prima, maar ik neem hem dan ook alleen mee als ik hem echt nodig heb en hang hem niet altijd aan mijn rugzak. Sommige mensen zweren bij draaisluitingen, en ik heb gewone clipjes en die doen het prima.

Nou zijn er allerlei frutsels te bedenken met middenconsoles die je horizontaal kunt bevestigen. Klinkt heel hip, maar ik heb het zelf de afgelopen 10 jaar nog nooit gemist op mijn statief. Maar als je regelmatig sets opbouwt voor macroproductfotografie is het wellicht onmisbaar voor je. Voor landschapsfotografie lijkt het me minder nodig.

En dan de kop. Veel landschapsfotografen zweren bij een kop waar je de draairichting over alledrie de assen apart kunt instellen. Ik heb een balhoofd en dat bevalt mij prima. Richten, vastzetten en het zit vast.

Mijn statief kostte (uit mijn hoofd; ik heb hem al een jaar of 10) volgens mij rond de 200 euro voor de poten, en 250 euro voor de kop. En dan nog een paar tientjes voor een goede tas, want hij ligt nog wel eens in een grote berg andere spullen achterin de auto.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: wo sep 14, 2016 10:05    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb zelf (na een miskoop van een paar 10tjes) nu al zo`n 6 jaar een Benro carbon statief met balhoofd. Dat kostte destijds €450 als ik me niet vergis.

Ik heb dat statief werkelijk altijd bij me, staat in weer en wind in de zee, op rotsen, in zand noem het maar op. Zoals gezegd je kan het beter 1x goed doen.
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo sep 14, 2016 11:29    Onderwerp: Reageer met quote

///

Laatst aangepast door RDDR op zo jun 18, 2017 08:20, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo sep 14, 2016 18:44    Onderwerp: Reageer met quote

Het ligt er ook helemaal aan wat je er voor overhebt voor wat je het gebruikt. Ik heb een redelijk simpele Manfrotto, gebruik em heel af en toe. Dan vind ik een goedkopere prima dan een van een paar honderd euro die maar heel af en toe het daglicht ziet. Ik heb bewust een godkopere gekocht om te kijken of ik er veel gebruik van zou maken. Niet dus, dus die centen besteed ik aan wat ander fotomateriaal. Wink
Naar boven
BerichtGeplaatst: do sep 15, 2016 08:43    Onderwerp: Reageer met quote

Bovenstaand antwoord bevestigd dat het een goedkoop statief is, dat werkt niet makkelijk en daarom gebruik je het niet zo vaak.
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo mrt 01, 2017 19:57    Onderwerp: Reageer met quote

Bij gebruik van landschapsfotografie is een degelijke statief niet nodig je gebruikt immers een groothoeklens. Het word anders als je hetzelfde statief gebruikt met een redelijke zoomlens. Verder als je het niet vertrouwd kun je altijd de timer gebruiken en als de camera het toe laat de spiegel opklappen.
hieronder een site waar je goede statieven kunt krijgen voor een redelijke prijs.
https://www.folux.nl/camera-statieven
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo mrt 01, 2017 21:22    Onderwerp: Reageer met quote

Je reageert op een verouderd topic... Daarnaast kan een landschap ook in de ochtend/avond of zelfs de nacht gefotografeerd worden dan wil je vast een statief gebruiken. Landschappen worden ook zeker niet alleen met groothoek gefotografeerd. Tevens ben je met het gebruik van een statief ook meer bezig met compositie een foto is minder snel gemaakt. Dus nee kan het niet met je eens zijn...
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Statieven Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: