Meld je gratis aan

Nikon 18-200 VR1 vs Tamron 18-270 PZD (testfoto's)

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Gebruikersreviews
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr jul 19, 2013 10:37    Onderwerp: Nikon 18-200 VR1 vs Tamron 18-270 PZD (testfoto's) Reageer met quote

Ik dacht erover mijn trouwe Nikon 18-200 VR1 in te ruilen tegen de Tamron 18-270 VC PZD voor iets meer bereik. Zo gezegd zo gedaan en direct maar wat testfoto's gemaakt om te kijken hoe de beide objectieven zich tot elkaar verhouden.

De foto's zijn gemaakt vanaf een statief, met afstandbediening, VC en VR uit, ISO 200. De afbeeldingen hieronder zijn onbewerkte crops uit het midden van een JPEG op de hoogste kwaliteitsstand.

Eerst wijd open op 200 mm (dat is voor de Nikon F5.6 en voor de Tamron F6.3):

Ik vind het resultaat lastig te interpreteren. De Tamron is wat wolliger, maar de kleinste tekst bij de Tamron lijkt een fractie beter te lezen dan bij de Nikon. Het contrast van de Nikon vind ik wel beter.

Dan een vergelijking op 200 mm F8:

Het resultaat zit dichter bij elkaar, maar ik vind de foto van de Nikon iets beter.

En nog op 200 mm F11:

Dit vind ik verrassend, want mijns inziens is de Tamron hier iets scherper en contrastrijker.

Dan nu de voor mij interessantste foto's, want het ging mij vooral om de scherpte op 270 mm. Alleen de Tamron ditmaal (omdat de Nikon natuurlijk maar tot 200 mm gaat), met drie verschillende diafragmawaarden:

Een dramatisch beeld, als je het mij vraagt. Op F11 vind ik de Tamron indrukwekkend goed, maar op F6.3 en eigenlijk ook op F8 onbruikbaar wollig.

Kortom: hij gaat terug naar de winkel en mijn vertrouwde Nikon 18-200 VR1 blijft voorlopig mijn reisobjectief.

Voor veel mensen zal de Tamron wel voldoen, want hij presteert prima over het grootste deel van het bereik, maar ik zal 270 mm veel gaan gebruiken en dan vind ik een objectief wat pas bij F11 een goed beeld geeft, niet acceptabel.

Verder vond ik de Tamron minstens zo stil scherpstellen als mijn Nikon (vrijwel onhoorbaar), maar wel dat het scherpstellen meestal iets langer duurde, al zal een grotere praktijktest moeten uitwijzen of dat echt hinderlijk is.

De VC van de Tamron leek iets beter te werken dan de VR van de Nikon: het beeld was merkbaar rustiger in de zoeker. Maar ik meen dan ook dat de VC van de Tamron een generatie later is dan de VR in mijn Nikon.

Tot zover! Hopelijk heb ik anderen een handje kunnen helpen in hun keuze Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: wo aug 28, 2013 17:58    Onderwerp: Reageer met quote

Dank voor je bijdrage! Niet voor niets noem je dit soort objectieven 'vakantielenzen'. Veel mensen vinden het namelijk niet erg om met net niet scherpe foto's thuis van vakantie te komen.
BerichtGeplaatst: za feb 06, 2016 11:39    Onderwerp: Reageer met quote

De VC van de Tamron leek iets beter te werken dan de VR van de Nikon: het beeld was merkbaar rustiger in de zoeker. Maar ik meen dan ook dat de VC van de Tamron een generatie later is dan de VR in mijn Nikon.
BerichtGeplaatst: za feb 06, 2016 13:03    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb recent een Nikkor 18-200mm VR gekocht. De scherpte viel mij bar tegen, met name bij een klein diafragma en aan de zijkanten, zeker vergeleken met de nikkor 16-85mm VR die ik er standaard op heb zitten. Als ik met mijn standaard lens crop tot een vergelijkbare grootte van 200 mm, is het resultaat zelfs beter dan de 200mm van de telezoom! Ik had hem gelukkig niet nieuw gekocht en heb hem na een week weer voor hetzelfde bedrag kunnen verkopen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Gebruikersreviews Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: