Meld je gratis aan

Kleuren veranderen na opslaan als JPG

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Software
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma nov 07, 2016 23:07    Onderwerp: Kleuren veranderen na opslaan als JPG Reageer met quote

Hallo allemaal!

Als beginnend PhotoShop gebruiker liep ik vorige week tegen een vreemd probleem aan. Ik was mijn vakantiefoto's aan het uitzoeken en bewerken en zag dat sommige foto's hele andere kleuren hebben gekregen nadat ze zijn opgeslagen als JPG. In PS zelf zien ze er prima uit maar als ik de foto opsla en daarna bekijk (met picasa fotoviewer) is de foto veel grauwer/grijzer.
Het gekke is dat als ik dezelfde foto in bijvoorbeeld windows photoviewer bekijk hij er wél uitziet zoals in PS. Nog vreemder is dat als ik de foto upload naar een website zie ik weer de grauw/grijze versie zie.
Bijgaand https://www.dropbox.com/s/qwo90ie2y50ms38/Links%20PS%2C%20Rechts%20de%20opgeslagen%20JPG%20geopend%20in%20Picasa%20Fotoviewer.JPG?dl=0 een voorbeeld. Links een printscreen van hoe ik de foto in PS zie. Rechts de JPG geopend in picasa fotoviewer. (Geen wereldplaat haha maar op deze foto is het verschil goed te zien)

Mijn vraag is dus of iemand weet waar het probleem kan liggen?

Na wat gegoogle wat geprobeerd met de kleurinstellingen maar ik merk geen verschillen. (Stond/Staat nu op sRGB) Daarna PS maar eens teruggezet op de fabrieksinstellingen maar ook daarna geen verschil..

Alvast hartelijk dank!

Mvg. Daan Knoops
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: di nov 08, 2016 12:10    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zit er toch aan te denken dat de export naar JPG de Adobe RGB kleurruimte gebruikt.
Naar boven
BerichtGeplaatst: di nov 08, 2016 12:41    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien dat een printscreen van mijn kleurinstellingen daarbij helpt:
https://www.dropbox.com/s/hckes81i94hkpmd/Printscreen%20kleurinstellingen.JPG?dl=0

en naar het scherm dat ik krijg via opslaan als..
https://www.dropbox.com/s/txsx0fwf5y9pl33/Printscreen%20opslaan.JPG?dl=0
Bij dit scherm heb ik ICC kleurprofiel uitgevinkt om te kijken wat het resultaat was omdat daar het Adobe Kleurprofiel inderdaad aangevinkt staat. Maar merk helaas geen veranderingen als ik deze uitvink.

Mvg. Daan
Naar boven
BerichtGeplaatst: do nov 24, 2016 21:59    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben er inmiddels achter waar het fout ging in picasa fotoviewer. Het was een vinkje "kleurbeheer inschakelen" in picasa zelf.

Ikzelf zie mijn foto's dus nu zoals ik ze bedoeld heb, maar als ik ze upload op internet gaat het nog steeds mis. Ik blijf steeds de grauwgrijze versie zien.

Na veel gegoogle en lezen van fora zag ik dat veel mensen hun kleurinstellingen op sRGB moesten zetten en ze toen geen probleem meer hadden.
Mijn kleurinstellingen staan altijd op sRGB dus ik begrijp nog niet waar het bij mij fout kan gaan. Iemand een idee?

Een oplossing heb ik wel bedacht. In photoshop via exporteer --> opslaan voor web. Ik moet daarbij wel het vinkje "omzetten naar sRGB" aanzetten, anders werkt het niet.
Vreemd want het staat al in sRGB..

Heeft iemand een idee hoe ik dit op kan lossen zonder van elke foto een webversie en een gewone versie te maken?

Alvast bedankt,

Mvg Daan
Naar boven
BerichtGeplaatst: ma dec 26, 2016 22:21    Onderwerp: Reageer met quote

Voor wat het nog waard is c.q. als je dit nog leest: zoek eens op "Omzetten in profiel" vs. "Profiel toewijzen". Denk dat daar het probleem zit.

Kort: voor het opslaan kiezen voor "Omzetten in profiel" en dan kiezen voor sRGB.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Software Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: