Meld je gratis aan

welke AF gebiedselectiemodus Canon 5d Mark III

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Canon
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di dec 06, 2016 19:02    Onderwerp: welke AF gebiedselectiemodus Canon 5d Mark III Reageer met quote

Goedendag,

Ik ben benieuwd welk AF gebied selectiemodus jullie gebruiken voor portretfotografie en het fotograferen van mensen ten voeten uit.
Omdat ik vaak kinderen fotografeer heb ik mijn stand altijd op AI servo.

Als ik Een-punts AF gebruik bij portret fotografie, heb ik het idee dat een te klein gebied wordt scherpgesteld, bijv. een oog, maar als ik bijv. AF gebiedsuitbreiding of Zone af gebruik, stelt hij vaak net op een ander punt scherp dan ik eigenlijk wil (hij pakt in AI Servo dan het dichts bijzijnde punt om scherp te stellen).

Wie heeft er tips?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: di dec 06, 2016 23:07    Onderwerp: Reageer met quote

Hangt van veel factoren af. Over het algemeen is het doel dat de ogen scherp zijn dus ligt daar de nadruk. Bij een ruime scherptediepte (f/4 en kleiner) heb je veel aan de meest sensitieve focuspunten. Bij een kleine scherptediepte (f/1.2) kun je alleen het punt van de ogen gebruiken omdat je met opnieuw framen er altijd naast gaat zitten. Sowieso gebruik ik voor portretten meestal maar 1 enkel punt en soms de iets uitgebreidere 5-punts maar nooit meer dan dat.
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo dec 07, 2016 10:54    Onderwerp: Reageer met quote

///

Laatst aangepast door RDDR op di jun 20, 2017 14:17, in totaal 2 keer bewerkt
Naar boven
BerichtGeplaatst: ma dec 12, 2016 11:50    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb 'een test' gedaan met beide opties. Ook heb ik daarbij de diafragma en de Af modus aangepast. Foto's zijn idd scherper als ik een van beiden scherpstelpunten gebruik! Het varieert per situatie welke optie (1 punt of 4 punten) zorgt voor de scherpste foto....
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Canon Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: