Meld je gratis aan

Hoe krijg ik de kleur rood goed op een foto?
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Tips en Trucs
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do dec 08, 2016 21:20    Onderwerp: Hoe krijg ik de kleur rood goed op een foto? Reageer met quote

Rolling Eyes Hoe krijg ik de kleur rood ( in dit geval een brug) goed op een foto?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: do dec 08, 2016 21:53    Onderwerp: Reageer met quote

Goed belichten en een grijskaart gebruiken. Of je RAW-bestanden goed nabewerken.
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr dec 09, 2016 13:48    Onderwerp: Re: Hoe krijg ik de kleur rood goed op een foto? Reageer met quote

sunshine62 schreef:
Rolling Eyes Hoe krijg ik de kleur rood ( in dit geval een brug) goed op een foto?

Ik zou nu kunnen zeggen: "Probeer eens in kleur te fotograferen in plaats van in zwart/wit".
Maar wat bedoel je met je vraag? Waar loop je tegenaan? Waarom rood en niet geel of groen of blauw of ......
Geef eens wat uitgebreidere informatie.
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr dec 09, 2016 18:22    Onderwerp: Reageer met quote

Ik wil een rode brug op de foto zetten, maar bij afdrukken wordt hij richting
aubergine en bij de nabewerking ( waar ik eerlijk gezegd niet zo'n kei in ben) wordt hij een rare kleur rood. Embarassed
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr dec 09, 2016 20:27    Onderwerp: Reageer met quote

Heb je geen last van rood-groen-kleurenblindheid?
Ik heb dat ook. Daarom maak ik ook nauwelijks gebruik van een nabewerkingsprogramma. Ik moet steeds aan mijn echtgenote vragen of er geen rood- of groenzweem over een foto ligt.
Of iets voor mij rood of groen is, hangt af van de direct omringende kleuren.
Het gescheiden rood en groen van een stoplicht is voor mij geen probleem.
En... 10 tot 15% van de mannen is in meer of mindere mate rood-groen-kleurenblind.
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr dec 09, 2016 20:42    Onderwerp: Reageer met quote

Gelukkig ben ik een vrouw..... Wink
Ik heb geen last van kleurenblindheid. Ik wil de kleur gewoon zo "echt "mogelijk op de foto krijgen.
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr dec 09, 2016 20:58    Onderwerp: Reageer met quote

Dat is fijn. Dat is een probleem minder.
Zoals gezegd heb ik nauwelijks ervaring met foto-nabewerking. Ik weet daarom ook niet of je kleuren zo kunt manipuleren dat het rood eruit ziet als het rood dat je in werkelijkheid gezien hebt. Daar moeten anderen maar antwoord op geven.
Zie ook opmerking van Blanco over het geven van nadere informatie.
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr dec 09, 2016 21:07    Onderwerp: Reageer met quote

Kleurverschillen komen voort uit verschillende oorzaken. Fotografeer je in sRGB of Adobe? Welk kleurenprofiel heeft je bewerkingsprogramma? Wat is het kleurenprofiel van de afdrukcentrale (meestal sRGB IEC 61966-2.1)? het kleurenprofiel van de foto moet overeen komen met het kleurenprofiel van de afdruk centrale. Als dat niet zo is dan moet je de foto even converteren naar het juiste profiel. Is je monitor gekalibreerd?
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr dec 09, 2016 22:52    Onderwerp: Re: Hoe krijg ik de kleur rood goed op een foto? Reageer met quote

sunshine62 schreef:

Hoi Sunshine,

Misschien zou je de foto kunnen laten zien? Dat scheelt een boel gissen. In eerste instantie zou ik proberen de witbalans aan te passen zodat de kleuren "echt" zijn. Dit kun je in lightroom of camera raw doen door het pipetje bij witbalans te kiezen en dan te klikken op iets dat neutraal grijs is, mag ook wit zijn, als het maar geen overbelicht deel van de foto is.
Dit werkt het beste als je in RAW fotografeert, maar je kunt dit ook met een JPG bestand proberen.

Een monitor heeft altijd een kleur afwijking ten opzichte van andere monitors of gedrukte kleuren. Het kan dus misgaan als je afdrukt, tenzij je monitor gekalibreerd is....

Als je wil kan ik het wel voor je aanpassen, is een eitje als je weet wat je moet doen. Stuur dan liefst het raw bestand en je jpg even toe.
Naar boven
BerichtGeplaatst: za dec 10, 2016 17:46    Onderwerp: Reageer met quote

Dank voor het meedenken.
Vanmorgen opnieuw op pad geweest en nu een grijskaart gebruikt
( voor het eerst). Het lijkt nu een stuk beter.
Morgen bij daglicht even kijken of het is zoals ik het wil.
Zo niet dan stuur ik de foto op Very Happy
Naar boven
BerichtGeplaatst: za dec 10, 2016 17:51    Onderwerp: Reageer met quote

Nog even ter aanvulling. Ik fotografeer in RAW. De witbalans had ik al geprobeerd aan te passen, maar dat was geen succes.
Naar boven
BerichtGeplaatst: za dec 10, 2016 19:06    Onderwerp: Reageer met quote

Ik weet jouw merk camera niet maar bij mijn 5D schroef ik de verzadiging met een streepje op. Dan lijkt rood ook echt rood.
BerichtGeplaatst: za dec 10, 2016 19:24    Onderwerp: Reageer met quote

gaat bij nikon ook
d300s
Naar boven
BerichtGeplaatst: za dec 10, 2016 19:31    Onderwerp: Reageer met quote

Dat is waar, natuurlijk ook afhankelijk welk cameraprofiel je hebt gekozen.

Landschap of portret bijvoorbeeld
BerichtGeplaatst: za dec 10, 2016 20:54    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb een Olympus, en daar zit het niet op ( volgens mij). Wel kan je de witbalans instellen richting rood of blauw.
Meestal fotografeer ik in de Diafragmavoorkeuze stand
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Tips en Trucs Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3

Ga naar: