Meld je gratis aan

Hoe krijg ik de kleur rood goed op een foto?
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Tips en Trucs
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za dec 10, 2016 22:05    Onderwerp: Reageer met quote

sunshine62 schreef:
Ik wil een rode brug op de foto zetten, maar bij afdrukken wordt hij richting aubergine ......

Print je je afdrukken zelf? Gebruik je misschien een Epson printer?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: za dec 10, 2016 22:06    Onderwerp: Reageer met quote

sunshine62 schreef:
Ik heb een Olympus, en daar zit het niet op ( volgens mij). Wel kan je de witbalans instellen richting rood of blauw.
Meestal fotografeer ik in de Diafragmavoorkeuze stand

WB fine tuning • Red - Blue: +/- 7 steps (2 mired each)
• Green - Magenta: +/- 7 steps (2 mired each)
Naar boven
BerichtGeplaatst: za dec 10, 2016 22:28    Onderwerp: Reageer met quote

Ik wil een rode brug op de foto zetten, maar bij afdrukken wordt hij richting
aubergine en bij de nabewerking ( waar ik eerlijk gezegd niet zo'n kei in ben) wordt hij een rare kleur rood.

Begrijp ik het goed dat als je de foto print je een andere kleur ziet als op je scherm bij het bewerken en ook anders dan wat je op het scherm van je Olympus ziet?
Ik denk dat je dan stap voor stap zaken moet bijstellen.

Overigens maak ik foto's met een Olympus E-M1 en altijd direct in JPEG omdat fotograferen in RAW en nabewerken voor mij geen zin heeft. Ik kan de kleuren toch niet goed beoordelen. Ik heb voor Olympus gekozen vanwege de goede JPEGs direct uit de camera. Daar staat Olympus om bekend. Ik heb van anderen die wel goed kleuren kunnen zien nooit opmerkingen gehad over het rood in mijn foto's. Ik gebruik geen compensaties in de witbalans.
Naar boven
BerichtGeplaatst: za dec 10, 2016 23:38    Onderwerp: Reageer met quote

Nee, ik print de foto's niet zelf.

De witbalans finetuning had ik geprobeerd, maar in dit geval ( te ) weinig effect.

Op mijn laptopscherm vond ik de kleuren ook niet echt geweldig, maar bij het uitprinten schoot de kleur behoorlijk naar paars.

Nu een grijze kaart gebruikt en het lijkt een stuk beter. Morgen bij daglicht even kijken of dat echt zo is.
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo dec 11, 2016 09:16    Onderwerp: Reageer met quote

Heb je je beeldscherm gekalibreerd? Als ik je antwoorden zo lees dan is het antwoord op die vraag nee en zou ik daar eerst eens in investeren. Dat geeft echt een heel groot verschil en pas dan weet je hoe het er op print uit komt te zien. Anders blijft een compleet gissen naar de juiste kleuren.
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo dec 11, 2016 11:29    Onderwerp: Reageer met quote

Dat ga ik proberen. Het is een lastige klus, lees ik zo hier en daar. Maar
het proberen waard. Bedankt Laughing
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo dec 11, 2016 20:10    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb zelf een X-rie colormunki (http://www.kamera-express.nl/product/12195673/x-rite-colormunki-display/?gclid=CM-Buuve7NACFQ2eGwodn1UD_g). Hang je voor je scherm en laat een programma 5 minuten automatisch lopen en klaar is Keers. Dit doe je eens per maand en werkt perfect. Het kan ook handmatig maar dat is meer gedoe.
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo dec 11, 2016 21:34    Onderwerp: Reageer met quote

X-Rite Colorchecker mee fotograferen en daar dan in photoshop profiel van maken zodat kleuren precies goed zijn. Elke camera geeft kleuren weer iets anders weer. Ben ook afhankelijk van wat voor licht valt op het onderwerp.

Met zo'n colorchecker zou je de kleuren precies goed kunnen zetten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: ma dec 12, 2016 12:22    Onderwerp: Reageer met quote

Zijn wel een beetje prijzig .... Sad
Domme vraag misschien, maar waarom moet dat elke maand?
Naar boven
BerichtGeplaatst: ma dec 12, 2016 13:38    Onderwerp: Reageer met quote

De Datacolor Spyder 5 Pro is een paar tientjes goedkoper en werkt ook prima.
Ingestelde kleuren op een beeldscherm veranderen na verloop van tijd door veroudering, elektronische invloeden en zo meer. Die veranderingen gaan zo langzaam dat je het zelf niet opmerkt. Vandaar het advies geregeld het beeldscherm opnieuw te calibreren.
Het moet niet, maar het mag. En omdat je toch zo'n duur apparaat hebt liggen, waarom zou je het dan niet doen?
En een gecalibreerd beeldscherm kan echt een wereld van verschil uitmaken.
Kan .... het hoeft niet. Dat hangt af van het merk en soort beeldscherm. Sommige beeldschermen zijn al fabrieksmatig gecalibreerd. Maar ook van die beeldschermen veranderen de kleuren na verloop van tijd en moeten dus opnieuw gecalibreerd worden.
Naar boven
BerichtGeplaatst: ma dec 12, 2016 17:44    Onderwerp: Reageer met quote

Super bedankt voor de uitleg en info! Top Very Happy
Naar boven
BerichtGeplaatst: di dec 13, 2016 01:33    Onderwerp: Reageer met quote

sunshine62 schreef:
Ik heb een Olympus, en daar zit het niet op ( volgens mij). Wel kan je de witbalans instellen richting rood of blauw.
Meestal fotografeer ik in de Diafragmavoorkeuze stand

Een instelling, die niet op een Oly zit maar wel op Canon en Nikon????????
Naar boven
BerichtGeplaatst: di dec 13, 2016 14:06    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb een ouwetje...... Embarassed
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo dec 14, 2016 02:02    Onderwerp: Reageer met quote

Je vraag gaat eigenlijk over kleurbeheer in het algemeen: hoe krijg je kleuren 'echt'. Dat is iets dat vooral voor produktfotografie belangrijk is, maar jij vindt het hier nu ook belangrijk.

tijdens het maken van de foto moet je zorgen dat je een referentie hebt. Je kunt de witbalans aardig doen met een grijskaart (hoewel hij er eigenlijk oorspronkelijk niet voor bedoeld is; doel was ooit voor belichting), maar als je het echt goed wilt zou je een colorchecker passport moeten gebruiken. Dat is een gecalibeerde kaart met een aantal kleurvakjes. Daarvan maak je dan een (goed belichte!) foto met het licht dat je ook voor je foto gebruikt. In de studio is dat dus op de plek van je model (soms zie je in de 'behind the scene' een opname van iemand met zo'n kleurkaart voor zijn gezicht), en buiten zou je hem moeten fotograferen in dezelfde richting als je je foto neemt.

Vervolgens maak je van die foto een aangepast kleurprofiel (software zit bij die kaart). Dat kun je dan in Lightroom selecteren.

Daarnaast gebruik je natuurlijk een gecalibreerde monitor. Daarvoor heb je zo'n spyder nodig die je over je monitor hangt. En die maakt dan een monitorprofiel aan voor je monitor. Volgens de fabrikant moet dat elke maand, maar persoonlijk vind ik dat wat overdreven. Het helpt natuurlijk wel als je werkplek niet vol in de zon staat en 's avonds onder het kunstlicht. Sommige van die spyders hebben een meter voor omgevinslicht zodat ze je profiel continu kunnen aanpassen. Mijn werkplek is behoorlijk in het midden van mijn huis, dus ik gebruik dat niet.

Dus nu heb je het goede profiel in je opname, en het goede profiel op je monitor. Dat betekent dat je ervanuit kunt gaan dat de kleuren op je scherm kloppen. Maar dat was je vraag niet, dus we moeten een stap verder.

Denk in ieder geval na over de kleurruimte die je gebruikt (die hele discussie laat ik even buiten beschouwing, daar staan hele fora mee vol). Check welke kleurruimte je drukker gebruikt en lever dat goed aan (en zorg dat de kleurruimte in je bestand zit; Lightroom doet dat soort dingen vanzelf goed).

Als je zelf zou afdrukken moet je er natuurlijk voor zorgen dat je je printer wel vertelt welke papiersoort erin zit. Voor elke soort papier zijn ook weer aparte kleurprofielen. En de betere printers hebben ook weer een ingebouwde calibrator die het tijdens het printen meet...

Kleurbeheer is een uitgebreid onderwerp. Je kunt een aantal dingen instellen op je camera en dan gokken dat het meestal goed gaat, maar een instelling 'landscape' weet natuurlijk niet of je op een bewolkte winterdag met koud licht fotografeert, of aan het einde van een mooie zomerdag met mooi warm licht. Dat zou ik je dus niet adviseren.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: wo dec 14, 2016 12:50    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de uitgebreide uitleg en info. Ik ben maar een amateurtje en heb een opdracht van een vriendin gekregen om een foto te maken. Die wil ze aan de muur hangen, dus wil ik wel dat hij mooi is. Vandaar mijn vraag op dit forum. Niet van plan om produktfotografie te doen, maar dank voor het meedenken Very Happy
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Tips en Trucs Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Pagina 2 van 3

Ga naar: