Meld je gratis aan

Noorderlicht fotograferen
Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Objectieven
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do jan 12, 2017 17:47    Onderwerp: Noorderlicht fotograferen Reageer met quote

Hallo!

Ik ben een amateur natuur fotograaf en volgende maand ga ik naar Tromso voor een stedentrip/fotografie trip.

Nu heb ik de Canon 550d body samen met de 18-55mm IS EF-S lens. Ook heb ik een Tamron 28-200 telelens. Ook heb ik een statief met draadontspanner want dat zal ik nodig hebben.

Ik ben mij gek aan het zoeken op internet over de juiste set om mee te nemen. Wat voor lens is aan te raden?

Voor zover ik het kan lezen heb je een groothoek lens nodig en F/2.8 of lager voor het "perfecte plaatje".

Graag advies want voor mijn gevoel heb ik wat ik nodig heb Smile.

Alvast dank,

Jurjen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: do jan 12, 2017 18:41    Onderwerp: Reageer met quote

mijn advies
sigma 18-35mm f/1.8 Art

heb het ook geprobeerd met sigma 10-20 f/4-5.6, maar dat was een afstraffing.
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr jan 13, 2017 10:37    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor je antwoord. Dit is wel een lens wat een beetje mijn budget ligt.
Maar ligt het ook niet voor een groot gedeelte aan de instellingen die je moet hebben?
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr jan 13, 2017 11:16    Onderwerp: Reageer met quote

Je moet vooral een lichtsterke lens hebben en je huidige lenzen zijn dat niet. Daarna komen de instellingen maar die zijn minder spannend. Als de Sigma te duur is kun je ook eens naar een Tamron 17-50 f/2.8 kijken welke je al voor 150 euro tweedehands kunt kopen (de niet VC-versie want die is scherper).

Vergeet zelf ook niet naar het noorderlicht te kijken! Zelf had ik de camera op een statief gezet (met tas als extra gewicht eraan voor stabiliteit) met afstandsbediening, spiegel opklappen en handmatige focus op oneindig. Vervolgens op M met de lens vol open, ISO 100/200 en dan variëren met de sluitertijden (10-30s) en kijken wat de beste plaatjes geeft. Dat laatste hangt af van de hoeveelheid licht en zul je zelf moeten ervaren.

Ik ben vervolgens lekker gaan genieten van het noorderlicht en telkens op de ontspanknop gedrukt als ik hoorde dat de spiegel weer opklapte. Soms tussendoor een controle dat alles goed is ingesteld en juist belicht. Je moet ook wat geluk hebben dat je het noorderlicht überhaupt te zien krijgt.
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr jan 13, 2017 11:54    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Erik,

Wij hebben 5 nachten de tijd om het te kunnen aanschouwen. Hopelijk gaat het ook gebeuren als wij er zijn.
Ik heb ook zitten kijken naar de "Niftyfifty". Dat is een lichtsterke objectief (1.8 of 1.4) maar die is wel meteen 24 of 50mm. Zou het daarmee ook kunnen denk je?

Ik ben druk bezig met het snappen van de verschillende lenzen (lichtsterkte etc etc) maar de prijs ranges liggen zo uit elkaar dat ik vermoed dat het draait om wat er in de lens zit (lamellen, snelle AF motortje etc etc).
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr jan 13, 2017 12:45    Onderwerp: Reageer met quote

Het kan in principe met elke lichtsterke lens, maar je wilt het liefste een groothoek om wat meer op beeld te kunnen krijgen. Een 24 of 50mm is verre van groothoek. Dit betekent dat je weinig op de foto kunt krijgen waar je juist meer op de foto wilt hebben. De 50 zou ik dan ook verre van aanraden voor het fotograferen van het noorderlicht waar je met de 24mm nog best uit de voeten zou kunnen. Het hoeft ook niet meteen f/1.8 te zijn want f/2.8 is op zich ook al voldoende.

Bij een lens betaal je vooral voor het glas. Beter glas is betere kwaliteit dus meer scherpte. Lichtsterker is meer glas dus duurder dan minder lichtsterk. Natuurlijk spelen ook de bouwkwaliteit e.d. mee maar voornamelijk de kwaliteit van het glas.

Als je 5 dagen bewolking hebt of zeer beperkte zonne-activiteit dan heb je gewoon pech en zie je niks. Er is geen garantie dat je het noorderlicht gaat zien. Je moet vooral veel geluk hebben. We zaten daar met een stel die voor de 5de keer een week naar Lapland waren en nog niet het noorderlicht hadden gezien. Wij zaten er zelf 9 dagen 3 jaar geleden toen de frequentie van de zonne-activiteit het hoogste was en hebben het maar 1 keer een uurtje mogen aanschouwen.
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr jan 13, 2017 13:09    Onderwerp: Reageer met quote

ja het blijft een gok natuurlijk en ik hoop niet dat ik 5x over moet doen om het te kunnen aanschouwen Wink.

Bedankt voor je duidelijke uitleg. Ik ben nog maar net begonnen en ik merk dat ik fotografie erg leuk vind! Trip naar noorderlicht was al een bucketlist dingetje en nu kan ik het mooi combineren met fotografie.

Ik ga marktplaats en andere aanbieders eens uitpluizen om verschillende lenzen te kunnen zien. Morgen langs de Kamera Express om wat lenzen te testen.

Alle tips zijn nog steeds welkom!
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr jan 13, 2017 16:07    Onderwerp: Reageer met quote

Gewoon een paar willekeurige voorbeelden. De Canon is erg mooi en ook een erg goede vervanging voor je huidige kitlens. De Tamron is ook erg goed en zeker voor het huidige doel maar zal qua autofocus trager zijn.

Canon 17-55 f/2.8
http://www.kamera-express.nl/product/12217006/canon-ef-s-17-55mm-f-2-8-is-usm-occasion24/

https://tweakers.net/aanbod/1191349/canon-ef-s-17-55mm-f-28-is-usm.html

Tamron 17-50 f/2.8
http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/fotografie-lenzen-en-objectieven/a1085476969-tweedehands-tamron-17-50-2-8-sp-di-ii-canon-sn-cm8873.html?c=d97e27c274e75147b4afd0f5eb58c81b&previousPage=lr&pos=1&casData=F3IVwl3biPN98W0uQVqlYnt3mXagM0X0H3lax0z4EXXrBKYduvMGNG1_PNo7BPq2OrO8pB-Hiyxlh5AyQdtPqN8Ax98WiNl81z3xVDfeumTqNofctFLaDvUVeBTyCUr2_Qy6oxS1NyI5Z41Q5GatPoWsqdu4qcWSK4zaihUTqWXvFQzHxJxxgdeJqHpJN-eOmWRzZosxFOVbmY5cwacaq0mTWO8wgK5_3N6ZIrYA8u3Aq1B-WC3A8GP-36vqrbtRt9GUogPmJYD_XmSz2YUioxEe9QzbA-6beyj2h1oUlSOhcdEmdLVbVmejpC9vLXRsB3ms-QpLehv6GgiRX4PkY4jl3M_XFYpiHuoKWBARjCTXFTfRJ5nGcTZ6vQdhN8iRSXjSZF6MLAOcKoH6G6BQXAGOBEnIHHrYrRm6XXFer-0

http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/fotografie-lenzen-en-objectieven/m1121516634-tamron-17-50-f2-8-xr-di-ii-canon-nog-geen-jaar-oud.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr&pos=8
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr jan 13, 2017 16:26    Onderwerp: Reageer met quote

Vriend van me heeft een interesant stuk geschreven over het fotograferen van de melkweg. Het stukje over de lens kan jij ook wat mee:

http://www.vangeloof.com/hoe-fotografeer-je-de-melkweg/

Ik ben zelf een tijdje geleden geweest op IJsland. Ik heb daar met een 2.8 14mm Samyang op een FF camera gefotografeerd. We hadden enorm zwak Noorderlicht maar ik heb het uiteindelijk enigsinds kunnen vangen:

http://paul-weekers.nl/op-zoek-naar-noorderlicht/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: vr jan 13, 2017 16:46    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk stuk en goed voor TS. Vooral de sluitertijd die je kunt gebruiken bij de verschillende brandpuntsafstanden is een hele goede om rekening mee te houden. Daar ga je zeker mee te maken krijgen bij fotograferen van het noorderlicht.

Zo merkte ik op vakantie dat mijn 24-70 op f/2.8 beter werkte dan mijn 50 op f/1.2 voor astro. Zo zie je maar wat een verschil dat maakt en dat was op fullframe. Met een crop heb je helemaal weinig aan 50mm hoe lichtsterk deze ook is.
Naar boven
BerichtGeplaatst: za jan 14, 2017 00:00    Onderwerp: Reageer met quote

Super bedankt Erik haha!
Vandaag een goede research gedaan en een beetje geluk. Ik heb een sigma 17-70 op de kop kunnen tikken. Morgen het bos in om te spelen met de lens.
Ik heb nu als cameraset wat mee gaat:
- 17-70 f/2.8
- 30-700 Tamron
- nifty fifty (voor de andere zaken)

Ik denk dat ik er zo wel ben? Toch?
Naar boven
BerichtGeplaatst: za jan 14, 2017 09:41    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ken de sigma niet en zo te zien bestaan er meerdere versies van. Als het de oude versie is dan had je beter voor de Tamron 17-50 kunnen gaan want de Sigma is alleen 2.8 op 17mm en presteert vrij beroerd op 17mm met allerlei optische nadelen waar je juist voor jou doel last van gaat hebben. Dat is wat ik zo snel kan vinden in goede betrouwbare reviews als het inderdaad om de Sigma 17-70mm f/2.8-4 DC Macro OS gaat. De Tamron is f/2.8 over het gehele bereik en is optisch vele malen beter. Dat is een verborgen juweeltje voor zijn prijs en de Sigma zo te zien totaal niet.

Het bereik wat je hebt zal wel goed zijn. Het kan altijd meer. Nog 1 belangrijke tip. Op statief de beeldstabilisatie UITZETTEN!!! Die kan namelijk al je foto's verzieken als je die aan laat staan.
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo jan 15, 2017 16:00    Onderwerp: Ervaring met Canon 24-70mm f2.8 II lens Reageer met quote

Wie weet wat de prestatie van Canon 24-70mm f2.8 II lens is op een Canon 5D mark IV?
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo jan 15, 2017 22:41    Onderwerp: Reageer met quote

Als je één van beide hebt zou je die vraag niet hoeven stellen lijkt me. De 24-70L II is een geweldige lens en zal dat dus op elke body zijn. Wel een vreemde vraag als je het over zulke spullen hebt en vooral in een topic over het noorderlicht. Waarom zouden de beste spullen van Canon niet met elkaar werken?
Naar boven
BerichtGeplaatst: ma jan 16, 2017 15:20    Onderwerp: Reageer met quote

Jurjenhuisman schreef:
Super bedankt Erik haha!
Vandaag een goede research gedaan en een beetje geluk. Ik heb een sigma 17-70 op de kop kunnen tikken. Morgen het bos in om te spelen met de lens.
Ik heb nu als cameraset wat mee gaat:
- 17-70 f/2.8
- 30-700 Tamron
- nifty fifty (voor de andere zaken)

Ik denk dat ik er zo wel ben? Toch?

Ook graag gedaan heh Laughing
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Objectieven Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: