Meld je gratis aan

Teleconverter 1.4 - rare werking

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Camera's
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr jan 13, 2017 12:03    Onderwerp: Teleconverter 1.4 - rare werking Reageer met quote

Hey allemaal,

Ik heb gisteren een 5D mkiv gekocht met een 16-35 2.8L iii. Toen ik in de winkel was, hadden ze ook een Tamron 1.4 Teleconverter liggen op de 'solden tafel'. Ik was al lang aan het denken om eentje te kopen (vooral voor onderwater, voor het zogenaamde 'Close focus, wide angel').

Toen ik echter thuis kwam en alles wat aan het bekijken was, merkte ik dat de camera (5D iv) bleef staan op 2.8 met de TC ertussen. Ik heb al een TC x2 van kenko en weet dat die 2 stops licht 'vreet', de 1.4, zou 1 stop moeten vreten. Ook beelden gemaakt en dan staat er in de info inderdaad f2.8. Dit ook op mijn 24-70 2.8L ii lens.
Omdat ik dacht dat het mogelijks aan de 5D iv zou liggen, heb ik mijn 5D iii gepakt, daar ook hetzelfde verhaal, alsook op mijn 2 7D's. Ik heb mijn andere lenzen nog niet geprobeerd, maar zal allicht hetzelfde probleem geven.

De AF werkt wel, maar is een stuk trager dan zonder de TC (meer dan verwacht) en denk ook meer dan met de Kenko x2, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.

Ik heb al enkele vrienden gevraagd, maar die hebben dit ook nog nooit meegemaakt, ik dacht het hier eens te vragen in de hoop dat er iemand bekend mee is...

Don't get me wrong : het zou geweldig zijn om geen stop licht te verliezen met de toevoeging van de TC 1.4, maar denk dat dit duidt op een probleem met de TC? In dat geval kan ik deze nu nog retourneren...

Alvast bedankt en groetjes,

Robert
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: vr jan 13, 2017 12:50    Onderwerp: Reageer met quote

Third party merken is altijd afwachten of ze werken en hoe goed ze werken. Met die van Canon zul je geen problemen hebben. Blijft altijd een probleem met reverse engineering van algoritmes.
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr jan 13, 2017 13:11    Onderwerp: Reageer met quote

Hey Erik,

Dank voor je snelle reactie! Zoals gezegd, heb ik met de Kenko geen problemen. De canon converters zijn een stuk duurder, een heel stuk zwaarder en vooral veel groter... Het probleem is, dat er geen onderwaterhuis berekent is voor de eigen TC's van Canon. Ze gaan normaal uit van Kenko.
Bovendien gebruik ik een TC niet zo vaak om het geld over te hebben voor een eigen Canon TC (ik heb de Kenko en de Canon 2x TC getest met mijn 70-200 2.8L USM ii toen ik die kocht en ondervond geen 'lag' of missed focus tussen de twee, dus ben ik voor de Kenko gegaan).

Ik heb ondertussen bericht van één van de beste onderwater fotografen ter wereld. Die denkt dat het gaat om een miscommunicatie tussen lens en body en dat hoewel er f2.8 op de body staat, het eigenlijk f4.0 is. Ik heb even een test gedaan en het lijkt idd alsof de 'f2.8 met de TC' een stukje donkerder is, dan de 'f2.8 zonder de TC' SOOC en op het histogram, maar ik heb de test niet meteen in een 'steriele omgeving' gedaan. In huis, foto van een tas gemaakt onder een spot.

Weet er toevallig iemand of er een groot verschil is tussen de versie die ik heb (1.4X C-AF1 MC4) en de nieuwere versie? Die zou een stuk groter zijn en vooral voor de Tamron 150-600 naar wat ik gelezen heb.
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr jan 13, 2017 21:02    Onderwerp: Reageer met quote

Er is op zich niks mis met de TC. Je hebt TC's die de informatie van de lens aanpassen (daarvoor zit er een stukje logica in de TC), en je hebt TC's die de informatie van en naar de lens 1 op 1 doorgeven.Het heeft voor de rest geen invloed op de werking: een 1.4X TC kost altijd 1 stop licht, ook als geeft de camera aan van niet. Zoals je zelf al hebt geconstateerd, wordt het beeld donkerder.
Naar boven
BerichtGeplaatst: za jan 14, 2017 10:29    Onderwerp: Reageer met quote

Dank je wel, Matt!
Ik denk alleen dat de snelheid van AF hier ook onder te lijden heeft? Ik merkte gisteren trouwens op (na nog wat opzoekwerk online), dat de Kenko 2x TC niet blijkt te werken in combinatie met de 5D iii en de Canon 100 mm 2.8L IS USM lens..

Ik denk dat ik de laatste firmware op mijn camera (5D iii in dit geval) heb. op de 5D iv moet ik het nog even bekijken.
Allicht zal Magic Lantern ook geen uitkomst bieden?
Naar boven
BerichtGeplaatst: za jan 14, 2017 11:51    Onderwerp: Reageer met quote

De autofocus wordt trager doordat deze minder licht ter beschikking heeft, dat is normaal.

Een x2 TC met een 2.8 lens resulteert in een lichtsterkte van een 5.6 lens. Daarmee zou de autofocus nog moeten kunnen werken. Maar met een TC weet je dat nooit zeker, het kan altijd dat het met een bepaalde lens niet werkt. Soms ligt het aan de aansturing van de focusmotor in de lens.
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo jan 15, 2017 15:57    Onderwerp: Canon 24-70mm f2.8 II kopen Reageer met quote

Ik overweeg om de Canon 24-70mm f2.8 II aan te kopen.
Alleen stel ik mij de vraag hoe zal deze lens gaan presteren op mijn Canon 5D mark IV
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo jan 15, 2017 18:31    Onderwerp: Reageer met quote

Naast de 1 stop licht bij een 1.4 verlies je gemiddeld zo'n 25% AF snelheid. Bij een 2.0 is dat zo'n 50%. Dit alles is afhankelijk van de gebruikte combinatie.

Source: http://www.usa.canon.com/consumer/controller?act=ModelInfoAct&fcategoryid=154&modelid=7462

" This tele extender can be used with fixed focal length lenses 135mm and longer (except the 135mm f/2.8 Softfocus lens), and the EF 70-200 f/2.8L, 70-200 f/2.8L IS, 70-200 f/4.0L, 70-200 f/4.0L IS USM, and 100-400 f/4.5-5.6L IS zoom lenses. Superb optically, it preserves the image quality of the lens it's mounted to and multiplies its focal length 1.4x. Effective aperture is reduced by one f-stop; autofocus is possible on any EOS camera when combined with a lens having an f/4 or faster maximum aperture. The new version II maintains the outstanding optics of the previous version, and adds enhanced weather-resistant construction, and improved anti-reflective surfaces in the barrel. "
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: ma jan 23, 2017 20:26    Onderwerp: Re: Canon 24-70mm f2.8 II kopen Reageer met quote

frenna schreef:
Ik overweeg om de Canon 24-70mm f2.8 II aan te kopen.
Alleen stel ik mij de vraag hoe zal deze lens gaan presteren op mijn Canon 5D mark IV

Dag Frenna, je stelt je vraag in een topic door het andere "gesprek".
Het ging over een TC en nu is het een lens.

Op Facebook is misschien de Canon EOS 5D Mark IV Users Group iets voor jou?
Op pixelpeepers staan intussen ook foto's van de 5D iv met de f/4 24-70.

Misschien heb je er al wat aan.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Camera's Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: