Meld je gratis aan

Advies gevraagd voor nieuwe camera
Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Camera's
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo jan 25, 2017 17:54    Onderwerp: Advies gevraagd voor nieuwe camera Reageer met quote

Hi!

Voor mijn reis door Azië en Australië ben ik op zoek naar een goede compact camera. Ik twijfel tussen de Nikon Coolpix aw130 ( https://www.camerashop.nl/product/571082/nikon-coolpix-aw130-blauw.html?ref=266707&label=22714-AGI-32624522341-ASI-112126215390-571082&gclid=Cj0KEQiAtqHEBRCNrdC6rYq9_oYBEiQAejvRl0SLvE3rAtERhNxiYEY2VE5WYhWccXoHEkKXHycHLc4aAkd68P8HAQ ), omdat deze onderwater kan, of ik koop een normale compact camera met een goedkopere versie van de GoPro erbij.

Ik heb zelf het idee dat de kwaliteit van de Nikon Coolpix boven water minder is. Ook kan ik met deze camera weinig zoomen.

Voor een compact camera ben ik op zoek naar een camera die mooie foto's met mooie kleuren maakt. Ik heb begrepen dat hiervoor de lichtgevoeligheid heel belangrijk is. Ik twijfel tussen de volgende cameras:

- CANON Powershot SX610
http://www.mediamarkt.nl/nl/product/_canon-powershot-sx610-hs-travel-kit-zwart-1417586.html

- CANON POWERSHOT SX710
https://www.camerashop.nl/product/552425/canon-powershot-sx710-hs-zwart.html?ref=266694&label=22714-AGI-32624520701-ASI-174116694264-552425&gclid=Cj0KEQiAtqHEBRCNrdC6rYq9_oYBEiQAejvRl3-aMkZvJTlrYxTi-L21AP6ZsZj_-eZHHc3IXo87gxoaAtcN8P8HAQ

- CANON PowerShot SX720
http://www.mediamarkt.nl/nl/product/_canon-powershot-sx720-hs-zwart-1435254.html

- SONY DSC-HX60
http://www.mediamarkt.nl/nl/product/_sony-dsc-hx60-zwart-1310400.html

- SONY DSC-HX80
http://www.mediamarkt.nl/nl/product/_sony-dsc-hx80-zwart-1434547.html

- SONY DSC-HX90
http://www.mediamarkt.nl/nl/product/_sony-dsc-hx90-1382931.html

- SONY DSC-RX100
http://www.mediamarkt.nl/nl/product/_sony-dsc-rx100-zwart-1192109.html

- SONY Cybershot DSC-WX500
http://www.mediamarkt.nl/nl/product/_sony-cybershot-dsc-wx500-zwart-1382929.html

- NIKON Coolpix A900
http://www.mediamarkt.nl/nl/product/_nikon-coolpix-a900-zwart-1436446.html

- PANASONIC DMC-TZ57
http://www.mediamarkt.nl/nl/product/_panasonic-dmc-tz57-zwart-1378773.html

- PANASONIC DMC-TZ60
http://www.mediamarkt.nl/nl/product/_panasonic-dmc-tz60-zwart-1318185.html

- PANASONIC DMC-TZ70
http://www.mediamarkt.nl/nl/product/_panasonic-dmc-tz70-zwart-1378776.html#reviews

- PANASONIC Lumix DMC-TZ80
http://www.mediamarkt.nl/nl/product/_panasonic-lumix-dmc-tz80-zilver-1430134.html

Iemand ervaring met een van deze camera's? Wat raden jullie aan?

Groetjes Ilse
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: do jan 26, 2017 00:09    Onderwerp: Re: Advies gevraagd voor nieuwe camera Reageer met quote

Ilsse schreef:

Voor een compact camera ben ik op zoek naar een camera die mooie foto's met mooie kleuren maakt. Ik heb begrepen dat hiervoor de lichtgevoeligheid heel belangrijk is.

Hoi Ilse.

Ik ga je wat antwoorden dat je misschien niet verwacht.

Er is geen camera die mooie foto's maakt. En mooie kleuren hangen ook niet van de camera af.

Het is de fotograaf die foto's maakt. Je moet dingen bekijken met een andere blik. En kleuren komen niet mooi uit de camera. Kleuren zijn om je heen. Contrasten moet je zien. Licht moet je lezen. En als je je camera kent (!) kun je een beeld vastleggen zoals jij het bedacht hebt.

Ik snap dat je mooie foto's wilt maken op je reis, maar daarvoor is je camera niet meer dan een stuk gereedschap. Net zoals een hamer het gereedschap van een timmerman is. En een goede timmerman kan met elke hamer een geweldig mooi meubel maken, waar mijn poging zal stranden bij een scheef gebust wankel ding met deuken...

Zonder ook maar gekeken te hebben naar de modellen die je hier opnoemt kan ik je vertellen dat met elk toestel geweldige foto's te maken zijn van Azië en Australië. Emotionele foto's van mooie momenten. Indrukwekkende foto's van weidse landschappen. De chaos van een drukke stad, de leegheid van een zonsondergang...
Maar de belangrijkste factor of die foto's jouw verhaal vertellen ben jij.

En als je wilt weten welke camera het beste voldoet aan jouw specifieke wensen zou ik niet naar een winkel gaan waar de verkopers ook wasmachines en TV's verkopen. Ik zou gaan naar een winkel waar 'fotograaf' op de gevel staat. Vaak werkt er iemand die al 30 jaar in het vak zit. En die kan je vertellen wat je nodig hebt, en niet alleen waar alle hippe knopjes voor dienen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: vr jan 27, 2017 21:57    Onderwerp: Reageer met quote

In tegenstelling tot de vorige schrijver ben ik van mening dat een camera wel foto's maakt. Zelden zie ik foto's die zonder camera zijn gemaakt.

Voor de keuze van een toestel zijn er een paar belangrijke vragen namelijk :

Hoeveel wil je sjouwen ?
Hoeveel heb je er voor over ?

Nadat deze vragen zijn beantwoord, kun je gaan kiezen. De meeste toestellen van tegenwoordig zijn goed. (Heel erg goed).

Je hebt een hele lijst van toestellen, volgens mijj allemaal wel goed. Maar er zijn natuurlijk wel verschillen. Belangrijke verschillen volgens mij is het verschil tussen het wel of niet hebben van een zoeker.

Zelf het ik een spiegel reflex, daarnaas het ik een TZ30 (dat is een voorloper van de TZ 60 etc) en ik heb een Sony HX60. In het verleden heb ik een TZ3 gehad.

De TZ30 verschilt niet zo heel veel van de HX60. De duurdere varianten daarvan zijn vergelijkbaar in kwaliteit van de foto's, maar hebben wel wat meer gebruiksmogelijkheden. Een zoeker noemde ik al. De bediening van de Sony is anders dan van de Panasonic, maar de mogelijkheden zijn heel erg vergelijkbaar. Beiden hebben ze wel wat, wat de andere niet heeft. Wat zoom betreft, tot 10 keer is heel mooi. Bij 20 keer heb je eeen heel klein beetje meer mogelijkheden. Maar uitbreiden naar 30 keer levert niet heel veel functionaliteit op. Op 30 keer is er bijna niet meer met het toestel te werken.
Beeldkwaliteit bij de HX60 en de TZ30 is heel vergelijkbaar.
Beiden beginnen ook bij een beeldhoek equivalent van 24/25 mm kleinbeeld. Dat levert wel veel op, je krijgt er dan net iets meer op dan sommige andere toestellen.

Beide toestellen bieden veel mogelijkheden. Als je een dergelijk toestel aanschaft, probeer dan veel van de mogelijkheden uit. Zodat je weet wat je camera kan. In de praktijk zul je dan veel niet gebruiken, maar het is wel handig als je weet welke mogelijkheden er zijn.

De Sony is een tikkeltje zwaarder en groter dan de panasonic. Dat kun je als voordeel en als nadeel zien. Beide camera's zijn klein genoeg om altijd mee te nemen. Overdag zul je met deze toestellen bijna alles kunnen. 's Avonds en in het donker zijn deze kleine toestellen altijd wat beperkt, maar nog steeds in staat wat resultaten te leveren, daarvoor zul je wel wat meer aandacht aan het maken van de foto moeten besteden. Maar beide toestellen gebruik ik zelf ook na zonsondergrang en ben er dan zeer tevreden over.

De duurdere modellen van de TZ30/HX60 kunnen natuurlijk meer, maar dit zal vooral in de bediening zitten.

De andere toestellen kan ik niets over zeggen omdat ik ze niet in handen heb gehad, maar ik verwacht dat hier geen slechte toestellen tussen zitten.
(De HX60 is momenteel bij de MediaMarkt net over de 200 Euro, een prachtig toestel voor dit geld).

Succes met je keuze.
Naar boven
BerichtGeplaatst: za jan 28, 2017 00:25    Onderwerp: Reageer met quote

verwachten jullie nou echt antwoord van TS?
Naar boven
BerichtGeplaatst: za jan 28, 2017 01:39    Onderwerp: Reageer met quote

stouten schreef:
verwachten jullie nou echt antwoord van TS?

NEE DUS Smile Smile Smile Smile Smile Smile Smile Smile Smile Smile
Naar boven
BerichtGeplaatst: za jan 28, 2017 09:58    Onderwerp: Reageer met quote

album-BenBrugman schreef:
In tegenstelling tot de vorige schrijver ben ik van mening dat een camera wel foto's maakt. Zelden zie ik foto's die zonder camera zijn gemaakt.

Een camera is slechts gereedschap en doet slechts wat de fotograaf wil.
Naar boven
BerichtGeplaatst: za jan 28, 2017 10:45    Onderwerp: Reageer met quote

In tegenstelling tot de vorige schrijver ben ik van mening dat een camera wel foto's maakt.

Ik weet niet hoe het bij jou werkt, maar het grootste deel van het maken van de foto is al gedaan op het moment dat ik op een knopje druk. Soms duurt dat weken, soms een uur. Soms een paar seconden.

Maar ik heb nergens geschreven dat de camera geen foto's maakt. Hij maakt alleen geen *mooie* foto's. Lijkt misschien een klein woordgrapje als je het zo ziet, maar voor mij is het het verschil tussen een kiekje maken en bezig zijn met fotografie.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: zo jan 29, 2017 18:39    Onderwerp: Reageer met quote

reinoud schreef:
Hij maakt alleen geen *mooie* foto's. Lijkt misschien een klein woordgrapje als je het zo ziet, maar voor mij is het het verschil tussen een kiekje maken en bezig zijn met fotografie.

Dat vind ik nu spijtig voor u, mijn compact camera's maken wel mooie foto's, en mijn DSLR maakt ze in sommige gevallen nog mooier.

Een Camera is niet zomaar een stuk gereedschap, het is een essentieel stuk gereedschap. Foto's gemaakt zonder een camera zijn uitermate zeldzaam. Maar een fotograaf is niet altijd nodig. Er zijn veel onbemande toestellen. En ik ken foto's gemaakt met een onbemand toesteld die ik van een gigantische schoonheid vind. (B.v. de foto's gemaakt van de ringen van Saturnus. (Voyager).

Mijn camera maakt foto's en soms maakt mijn camera mooie foto's. En als iemand een camera heeft die geen mooie foto's maakt, dan is dat spijtig. In een aantal gevallen kun je daarvan de oorzaak bij het toestel leggen. En in een aantal gevallen kun je daarvan de oorzaak bij de fotograaf leggen.

En wat kleuren betreft, mijn DSLR legt de kleuren duidelijk mooier vast dan mijn compact toestellen. (Een aantal zaken lukken niet met mijn compact toestellen).

ben
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo jan 29, 2017 19:42    Onderwerp: Reageer met quote

album-BenBrugman

Niveau:

je heb er erg lang overgedaan om tot de conclusie te komen dat een foto camera foto.s maakt

maar om goede foto.s te maken moet je wel kennis van zaken hebben .
en ja een DSR maakt mooiere foto.s dan een compactcamera met een censor te groten van een mespunt
Naar boven
BerichtGeplaatst: ma jan 30, 2017 18:07    Onderwerp: Reageer met quote

fotograaf66 schreef:
album-BenBrugman
je heb er erg lang overgedaan om tot de conclusie te komen dat een foto camera foto.s maakt

Waar komt deze conclusie vandaan ?
Naar boven
BerichtGeplaatst: ma jan 30, 2017 18:21    Onderwerp: Reageer met quote

Even terug naar de TS.

Volgens mij hebben alle camera's behalve de SONY DSC-RX100, een zeer kleine sensor. Mijn vermoeden is dan ook dat de camera's niet zo heel veel in beeldkwaliteit zullen verschillen.

De SONY DSC-RX100, heeft duidelijk een wat grotere sensor en kan daardoor bij minder licht wat betere beelden afleveren.

De camera's met de kleine sensoren kunnen de 'Travel Zooms' worden genoemd, zeer compacte camera's met een groot zoombereik. Panasonic was de eerste die een dergelijke compacte camera leverde met 10 maal zoom. De eerste camera de TZ-1, waarna er nog velen volgden. Ondertussen hebben veel merken een compacte camera met een groot zoom bereik in het arsortiment. Ondertussen is 10/20/30 keer zoom heel 'normaal'.

De travel zooms hebben de volgende eigenschappen gemeen.
Kleine sensor, maakt uitstekende foto's, maar bij weinig licht presteren de camera's wat minder. De flitser of de camera stelt meestal niet zo heel veel voor. Vaak hebben ze een stabilizatie mechanisme, dat maakt dat je uit de hand met wat langere sluitertijden kunt fotograferen, zonder dat je onmiddelijk last heb van je eigen beweging.
Zeker ingezoomt zijn de objectieven niet lichtsterk. Je hebt wel een grote zoom, maar het einde van de zoom is 'minder' bruikbaar.
Zeker voor vakanties voldoen deze camera's heel erg goed. Gemakkelijk mee te nemen, veel mogelijkheden en bij voldoende licht leveren ze goede foto's.

De SONY DSC-RX100, heeft een grotere sensor, een lens met veel minder bereik en de camera is volgens mij ook wat groter dan de meeste 'Travel Zoom' camera's. Je gaat vooruit in kwaliteit, presteerd iets beter bij wat minder licht. Maar de camera is tikkeltje groter en duurder.

Wat betreft een camera die ook onder water kan. Fijn dat de camera wat meer omstandigheden overleeft, maar dan doe je ook een paar concessies. Voor duiken is deze camera 'minder' geschikt, dit vanwege de lage lichtgevoeligheid, onder water heb je meestal toch wat meer nodig. Verder lever je ook nog eens in boven water. De camera is zwaarder en er zijn wat consessies gedaan om de camera waterdicht te maken. Maar je krijgt wel een wat meer robust apparaat in handen, dat kan ook zijn voordelen hebben.

Succes met je keuze
Ben
Naar boven
BerichtGeplaatst: ma jan 30, 2017 18:50    Onderwerp: Reageer met quote

Even terug naar de TS.

Succes met je keuze
Ben

en daar hooren we niks meer van hoor. Embarassed Twisted Evil Evil or Very Mad Rolling Eyes Embarassed Twisted Evil Evil or Very Mad Mad Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil Evil or Very Mad Embarassed Crying or Very sad Crying or Very sad Crying or Very sad

Laatst aangepast door stouten op ma jan 30, 2017 20:30, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
BerichtGeplaatst: ma jan 30, 2017 19:21    Onderwerp: Reageer met quote

stouten schreef:
Even terug naar de TS.

Succes met je keuze
Ben

en daar hoeren we niks meer van hoor. Embarassed Twisted Evil Evil or Very Mad Rolling Eyes Embarassed Twisted Evil Evil or Very Mad Mad Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil Evil or Very Mad Embarassed Crying or Very sad Crying or Very sad Crying or Very sad

en daar>>>>> hoeren<<<<< we niks meer van
Naar boven
BerichtGeplaatst: do feb 02, 2017 17:40    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens mij is dit een foto forum en geen taat sneuzel forum
Naar boven
BerichtGeplaatst: do feb 02, 2017 20:13    Onderwerp: Reageer met quote

stouten schreef:
Volg

ens mij is dit een foto forum en geen taat sneuzel forum

en nu gewoon in het Nederlands
taat sneuzel forum
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Camera's Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: