Meld je gratis aan

Full Frame lens en camera en toch een cropfactor.

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Camera's
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo feb 22, 2017 22:20    Onderwerp: Full Frame lens en camera en toch een cropfactor. Reageer met quote

Hallo.

Wellicht een ietwat vreemde vraag als ervaren fotograaf maar hier weet ik geen antwoord op... Ik fotografeer met een Canon 1DX en een Sigma 120-300 F2.8 sport. Fullframe met een lens voor Fullframe camera. Toch heb ik een cropfactor. Gisteren gefotograffeerd met de lens op mijn 7D MKII en ik krijg de onderwerpen veel 'dichterbij' dan ik met de 1DX krijg... Iemand een oplossing, of een advies. Alvast bedankt!!

Grt,

Peter
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: wo feb 22, 2017 22:37    Onderwerp: Reageer met quote

Je 1DX heeft geen cropfactor, de 7D wel, daardoor veranderd je beeldhoek waardoor je het beeld dichterbij lijkt te halen tov je 1DX.

Ik neem aan dat de 1DX ook een cropfactor setting heeft welke je handmatig kan instellen op bijvoorbeeld 1.3 of 1.5 ( Ben geen Canon gebruiker dus weet dat niet ) mocht je iets te kort komen.

Maar op zich niets vreemds wat ik uit je vraag kan opmaken. een FF tov een cropsensor.

www.remcovandesanden.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: do feb 23, 2017 00:20    Onderwerp: Reageer met quote

Canon 1DX No crop modes.

18 MP full-frame (24 x 36mm) CMOS.

14-bit analog to digital conversion.
Naar boven
BerichtGeplaatst: do feb 23, 2017 10:02    Onderwerp: Reageer met quote

Wat je opschrijft in je vraag is de omschrijving van het effect van de cropfactor.
Naar boven
BerichtGeplaatst: do feb 23, 2017 11:27    Onderwerp: Reageer met quote

///

Laatst aangepast door RDDR op di jun 20, 2017 09:12, in totaal 2 keer bewerkt
Naar boven
BerichtGeplaatst: do feb 23, 2017 16:49    Onderwerp: Reageer met quote

Dank je voor jullie antwoorden. De lens is speciaal voor FF camera`s. Dus daar zou het probleem niet moeten/kunnen zitten. Ter verduidelijking: Een foto van een voetbaldoel op 300 mm genomen vanaf de andere zijde van het veld levert met de 1DX op de display een veel kleinere doel op als dezelfde met de 7D MKII. Na uitsnijden, dus alleen het doel, verder niets, levert met de 7D een JPG op van 4 MB, dezelfde met de 1DX slechts 0.9 mb. Kan nooit in de 2 megapixels verschil zitten..
Naar boven
BerichtGeplaatst: do feb 23, 2017 17:23    Onderwerp: Reageer met quote

///

Laatst aangepast door RDDR op di jun 20, 2017 09:12, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
BerichtGeplaatst: do feb 23, 2017 20:26    Onderwerp: Reageer met quote

hier even een uitleg over cropfactor,
http://www.nandoonline.com/artikelen/de-cropfactor/

en misschien je iets meer verdiepen in basiskennis van digifotografie en mn de div tpye sensors in de camera en welk effect hebben op je gebruikte lensjes

eerliijk gezegd verwacht ik van iemand die met een 1DX en een 7DII rondloopt iets meer kennis van de materie heeft en WEET dat een 300mm op FF een ander plaatje oplevert dan op een cropcamera.
en dat dit niet aan de lens ligt ......

BerichtGeplaatst: do feb 23, 2017 20:31    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo bierelier. Ik weet dat een foto op een ff er anders uitkomt als op een cropcamera. En misschien vergis ik me daarin maar in mijn beleving zou je toch bij een crop verwachten dat het onderwerp juist verderaf op je foto komt als bij een ff. Ik ga je advies wel ff opvolgen hoor. Niemand is te oud om te leren, ook ik niet en alle adviezen neem ik ter harte. Thanks voor je input! Mvgr, Peter
Naar boven
BerichtGeplaatst: do feb 23, 2017 20:39    Onderwerp: Reageer met quote

op de site van het linkje zie een foto staan waarop eea direct veel duidelijker wordt .

300mm op de 7DII dan zou je voor hetzelfde beeld 480mm moeten gebruiken op de 1DX

grt
Peter
BerichtGeplaatst: do feb 23, 2017 20:39    Onderwerp: Reageer met quote

Bierelier,

Ik heb je link gebruikt en eens doorgelezen. Het verhaal is duidelijk.
Dank je voor je input!! Probleem is geen probleem maar een simpel iets. Wil ik dezelfde uitsnede kunnen maken als ik met een crop bereik, dan is de 300 te "kort' en moet ik naar een 500mm.

grt,

Peter
Naar boven
BerichtGeplaatst: do feb 23, 2017 21:24    Onderwerp: Reageer met quote

Very Happy
BerichtGeplaatst: wo mrt 01, 2017 18:23    Onderwerp: Reageer met quote

Wil mij nergens mee bemoeien maar je gebruikt een professionele camera en een professionele lens iemand met deze apparatuur zou je verwachten dat hij wel weet welke lens je nodig hebt bij voetbal. En wat het verschil is tussen fullframe en een camera met een cropfactor
De Sigma lens van bijna 3000 euro dan mag ik aannemen dat je precies weet waar je hem voor nodig hebt.
De lens 120-300mm 2.8 is bij uitstek geschikt voor binnen sport onder anderen Handbal, Baseball, volleybal.
Voor voetbal waar jij over praat gebruik je een totaal andere lens.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Camera's Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: