Meld je gratis aan

wat doe ik fout

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Tips en Trucs
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo mrt 22, 2017 20:24    Onderwerp: wat doe ik fout Reageer met quote

ik heb een nieuwe lens van sigma. 10-24.
maar op de een of andere manier is met deze lens vaan alleen het midden van mijn foto licht en hoe veder naar buiten hoe donkerder.
ik heb er een foto bij gedaan als voorbeeld

[/img]
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: do mrt 23, 2017 09:51    Onderwerp: Reageer met quote

niemand?
Naar boven
BerichtGeplaatst: do mrt 23, 2017 11:54    Onderwerp: Reageer met quote

Als ik zo naar de foto kijk is het een kwestie van belichting in dit specifiek geval. Het water op de voorgrond is gewoon donker door de lichtomstandigheden.

Wat je wel vaak hebt bij ultra groothoek lenzen is vignettering (donkere hoeken). De ene lens heeft er meer last van dan de andere, en deze Sigma is geen uitzondering. Als ik de reviews zo nalees is het zelfs redelijke heftig. Ik citeer even de review van lenstip.com:

Quote:
Unfortunately, Sigma 10-20 mm f/3.5 doesn’t come out so well here. At the most difficult variation of the widest angle and f/3.5 aperture, vignetting reaches a huge level of 53% (-2.16 EV). Bad news is not over yet, as vignetting falls quite slowly with stopping down. At apertures f/4.0, f/5.6 and f/8.0 it amounts to 43%, 29% and 25% respectively.

Increasing focal length helps, but not as much as we’d expect. At 15 mm and the maximum aperture, light falloff in the corners of the frame amounted to 42% (-1.59 EV). Here, decreasing of vignetting is even slower when stopping down, as at f/4.0 vignetting amounts to 39%, at f/5.6 still reaches a high level of 32%, and at f/8.0 we have a value of 25%.

Dit is de link naar de review: http://www.lenstip.com/197.8-Lens_review-Sigma_10-20_mm_f_3.5_EX_DC_HSM_Vignetting.html

Ik zie in de EXIF dat je Lightroom 6.5 gebruikt. Volgens de lijst met ondersteunde lenzen moet er een lens profiel voor deze lens aanwezig zijn in Lightroom. Zet de optie voor het gebruik van lens profielen aan in Lightroom en selecteer Sigma als lens merk. Als het goed is ziet Lightroom zelf welk type Sigma lens het is.
Ligthroom zal dan een correctie uitvoeren voor alle lensafwijkingen, waaronder de vignettering.
Naar boven
BerichtGeplaatst: do mrt 23, 2017 17:52    Onderwerp: Reageer met quote

dank je wel voor je reactie ik ga een kijken of ik het daar goed mee krijg
Naar boven
BerichtGeplaatst: do mrt 23, 2017 18:01    Onderwerp: Reageer met quote

het helpt zeker. top
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Tips en Trucs Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: