Meld je gratis aan

Olympus systeem vs Nikon DSLR
Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Camera's
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do mrt 30, 2017 12:36    Onderwerp: Olympus systeem vs Nikon DSLR Reageer met quote

Misschien is het appels met peren vergelijken, maar ik doe toch een gooi.
Kort geleden heb ik een Sony A5100 camera gehad. Mooi ding, maar waar ik tegenaan liep was dat ik het donken (fotograferen noorderlicht) het erg moeilijk scherp stellen was. Mede denk ik omdat de 'focus beyond infinity' erg ruim was. Die camera is dus terug gegaan naar de winkel, maar wat dan wel?

Mijn zoektocht heb ik nu beperkt tot de volgende twee camera's met lenzen.

Olympus OM-D E-M10 Mark II Body Zwart
Panasonic Lumix G 20mm f/1.7 II ASPH Zwart
Panasonic Lumix G Vario 12-60mm f/3.5-5.6 ASPH. Power OIS

Nikon D5600
Nikon AF-S DX NIKKOR 55-200mm f/4-5.6G ED VR II
Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM

Elke camera heeft naar mijn idee zo zijn voor en nadelen.
Voordelen Olympus:
+ Snelle focus
+ Compact
+ Goede recensies (beter dan de D5600?)

Nadelen Olympus
- Scherm kan alleen een stukje kantelen, niet volledig omhoog of omlaag of opzij voor bijv selfies.
- Kwaliteit lenzen iets minder (?)
- Kleiner sensor waardoor minder makkelijk mooie bokeh te creeëren.

Voordelen Nikon:
+ Volledig kantelbaar scherm
+ Redelijk compact
+ Goede lenzen
+ Goede reviews
+ Erg goed dynamisch bereik
+ Grotere sensor

Nadelen Nikon
- Trage focus bij live view
- Tijdens live view veranderingen aan iso ed niet direct te zien
- Iets groter dan de Olympus

Elke camera heeft zo wel zijn voor en nadelen. Ik ben eigenlijk alleen maar gewend om te fotograferen vanaf een scherm dus dan zou wellicht de Olympus beter zijn. Echter heb ik al wel de ervaring met een systeem camera waarbij het scherpstellen in het donker wat lastiger is. Terwijl ik het juist wel leuk vind om foto's te maken waarbij je goed kan spelen met het licht (schaduwen met bepaalde lichtinval ed.)

De camera zal als hobby gebruikt worden tijdens vakanties, weekendjes weg, ed. Vandaar een compact formaat. Filmen doe ik eigenlijk niet dus daar heb ik bij beide niet naar gekeken.

Ik heb geen kinderen of fotografeer sporters, dus heb ik dan een snellere focus wel nodig?
Eerder dacht ik dat de D5600 het wel zou winnen van de Olympus maar als ik kijk naar de reviews op zoom.nl dan geven die de Olympus een hogere score dan de D5600.

Wat ik ook nog niet helemaal duidelijk heb is hoe het zit met de DOF. Met een grotere sensor Heb je eerdere een mooie bokeh dan met een kleinere sensor. Maar met de lenzen die ik heb uitgekozen, gaat die vergelijking dan nog wel op?

Ik kom er nog niet echt uit voor mezelf. Misschien dat iemand anders nog tips heeft of zegt: "neem dat nog eens mee in je overweging".
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: do mrt 30, 2017 17:16    Onderwerp: Reageer met quote

leesvoer
https://www.dxomark.com/Cameras/Compare/Side-by-side/Nikon-D5600-versus-Olympus-OM-D-E-M10-Mark-II___1139_1046

voor dat geld zou ik wat beters nemen
Naar boven
BerichtGeplaatst: do mrt 30, 2017 17:20    Onderwerp: Reageer met quote

Je kunt ook overwegen Fuji te nemen. Geweldige camera's
Naar boven
BerichtGeplaatst: do mrt 30, 2017 18:39    Onderwerp: Reageer met quote

fotograaf66 schreef:
leesvoer
https://www.dxomark.com/Cameras/Compare/Side-by-side/Nikon-D5600-versus-Olympus-OM-D-E-M10-Mark-II___1139_1046

voor dat geld zou ik wat beters nemen

Iets beters in de zin van? Ik dacht dat deze best goed waren? Zeker gezien de compactheid... Of heb ik nog modellen over het hoofd gezien?

Koos schreef:
Je kunt ook overwegen Fuji te nemen. Geweldige camera's

Suggesties voor een specifiek model? Zijn die ook compact? En hoe is de kwaliteit van de lenzen. Ik dacht begrepen te hebben dat canon en nikon zo'n beetje aan de top staan.
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr mrt 31, 2017 10:46    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ga de discussie over Nikon en Canon niet aan. Ik weet wel dat Fuji hele goede systeemcamera's maakt. Kijk eens naar wat testen van bv de XT20
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr mrt 31, 2017 15:43    Onderwerp: Reageer met quote

Koos schreef:
Ik ga de discussie over Nikon en Canon niet aan. Ik weet wel dat Fuji hele goede systeemcamera's maakt. Kijk eens naar wat testen van bv de XT20

Ik wilde er ook zeker geen discussie van maken. Meer iets wat ik dacht gehoord te hebben. Maar goed de X-T20. Erg mooie camera inderdaad! Die had ik nog niet gezien. Helaas wel weer net een tikkeltje duurder dan de D5600 maar wel compacter. Bijzonder aan elkaar gewaagd als ik het zo zie. Ga ik mee nemen in de overweging. Dank
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr mrt 31, 2017 19:11    Onderwerp: Reageer met quote

waarom zit iedereen altijd te zeuren over canon en nikon .
voor een pro is dat te begrijpen .
als er wat stuk gaat kan het in de regel geleend worden van een buurman .
ik heb een Pentax een zeer onder gewaardeerd merk .
maar op vele punten beter dan een canon of nikon

en bijna al het glas word geproduceerd door de HOYA Compagnie
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr mrt 31, 2017 22:20    Onderwerp: Reageer met quote

fotograaf66 schreef:
waarom zit iedereen altijd te zeuren over canon en nikon

Waarom zit iedereen altijd te zeuren over welke camera. Het is de fotograaf die de foto maakt. Die is echt een ordegrootte belangrijker dan wat hij of zij in zijn hand heeft.
Ik fotografeer met twee DSLR bodies van 8 jaar oud, en denk nog steeds dat ik de beperking ben...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: vr mrt 31, 2017 22:40    Onderwerp: Reageer met quote

reinoud schreef:
fotograaf66 schreef:
waarom zit iedereen altijd te zeuren over canon en nikon

Waarom zit iedereen altijd te zeuren over welke camera. Het is de fotograaf die de foto maakt. Die is echt een ordegrootte belangrijker dan wat hij of zij in zijn hand heeft.
Ik fotografeer met twee DSLR bodies van 8 jaar oud, en denk nog steeds dat ik de beperking ben...

ik geef ook aan dat er meer moois is onder de zon dan die twee merken
en inderdaad megapixels doen er niet zo veel aan toe .
het staat leuk .
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr mrt 31, 2017 22:44    Onderwerp: Reageer met quote

Het gaat veel meer om het bedenken van een beeld. Het zien en schrijven met het licht. Of dat er nou is of je het toe moet voegen. Het maken van een compositie. Door dingen te verplaatsen of jezelf te verplaatsen. Het pakken van een moment. Door het aan te zien komen of door het te regiseren. Het spelen met kleuren en lijnen. Het pakken van emotie, of het benadrukken of versterken. Het vertellen van een verhaal, of het bedenken...

Dan maakt dat stukje hardware in je handen inderdaad weinig uit. Het scheelt misschien het laatste procentje, maar dan moet je die andere 99 wel beheersen om het verschil te voelen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: za apr 01, 2017 00:25    Onderwerp: Reageer met quote

reinoud schreef:
Het gaat veel meer om het bedenken van een beeld. Het zien en schrijven met het licht. Of dat er nou is of je het toe moet voegen. Het maken van een compositie. Door dingen te verplaatsen of jezelf te verplaatsen. Het pakken van een moment. Door het aan te zien komen of door het te regiseren. Het spelen met kleuren en lijnen. Het pakken van emotie, of het benadrukken of versterken. Het vertellen van een verhaal, of het bedenken...

Dan maakt dat stukje hardware in je handen inderdaad weinig uit. Het scheelt misschien het laatste procentje, maar dan moet je die andere 99 wel beheersen om het verschil te voelen.

ik blijk lekker bij mijn pentax K10D
geen geleuter wat is beter glas
het glas waar jij de mooiste platen mij schiet .
is het beste
vind ik
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo apr 02, 2017 00:23    Onderwerp: Reageer met quote

en toen werd het stil .
dat was het dan Laughing Laughing Laughing
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo apr 02, 2017 08:32    Onderwerp: Reageer met quote

Tja als een vraag uitmondt in een discussie over iets anders is het misschien juist goed dat het stil valt Wink

Heb na het lezen van de nodige reviews, en het vergelijken van afbeeldingen van verschillende camera's toch gekozen voor de X-T20. Kost iets meer maar dan kan ik hopelijk wel jaren vooruit.

Stiekem hoop ik nog dat Fujifilm binnenkort nog met een cashback actie oid komt.
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo apr 02, 2017 10:14    Onderwerp: Reageer met quote

Goede keus gemaakt
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo apr 02, 2017 21:41    Onderwerp: Reageer met quote

veel plezier met je camera
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Camera's Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: