Meld je gratis aan

Macrofotografie - Probleem met scherpe foto's krijgen

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Tips en Trucs
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di mei 16, 2017 15:13    Onderwerp: Macrofotografie - Probleem met scherpe foto's krijgen Reageer met quote

Ik heb een Canon 7D en heb een aantal weken geleden de Canon 100mm 2.8L IS gekocht. Ik vind macrofotografie erg leuk en interessant en ik weet dat het een moeilijke tak van sport is. Toch ga ik de uitdaging aan om allerlei insecten vast te leggen.

Het lukt mij om de insecten goed in beeld te krijgen, ook om mooie composities te krijgen, maar ik ben wel aan het stuntelen om scherpe foto's te krijgen. Ik moet wel van 1 vlieg, honderden foto's maken en dan hopen dat er 1 scherp is. Statief heb ik geprobeerd, maar tegen de tijd dat ik deze goed heb neergezet, is het insect alweer vertrokken. Daarom fotografeer ik uit de hand, omdat ik dan sneller ben. Maar door mijn eigen beweging ligt het scherptepunt elke (mili)seconde ergens anders. Hoe kan ik dit nou het beste aanpakken?

Elk advies en tips zijn welkom.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: di mei 16, 2017 16:28    Onderwerp: Reageer met quote

je heb toch een IS lens
die moet je bewegingen dan opvangen
BerichtGeplaatst: di mei 16, 2017 16:48    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, doet gebeurt ook. Wanneer ik manueel scherpstel, heb ik dus het probleem. Ik was er, in de snelheid, even vergeten dat er bij te vermelden.
Naar boven
BerichtGeplaatst: di mei 16, 2017 20:31    Onderwerp: Reageer met quote

oefenen oefenen oefenen,

ik kocht vorig jaar een 90mm f2.8 macro en had t zelfde probleem

suc6
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo mei 17, 2017 08:44    Onderwerp: Reageer met quote

Zet de camera op spot focus (zodat je alleen 1 focuspunt gebruikt, bij voorkeur de middelste en als je camera/lens een focus limiter heeft, gebruik deze, zodat de lens niet door het hele focusbereik heen loopt bij een poging om de focus te vinden.

Focus op je onderwerp, doe geen hercompositie door de camera te bewegen, want door de kleine scherpdiepte is de focus op het onderwerp dan niet meer scherp. Je onderwerp staat dan wel altijd in het midden, maar dat kun je later veranderen door delen van de foto weg te snijden.

Laat de camera eens verschillende foto's achter elkaar maken, dus geen single shot maar high speed.

Het gebruik van flits kan de zaak ook flink verbeteren. Macro lenzen vreten licht als ze op de maximale vergroting staan. Ze zijn dan wel f2.8, maar door de macro constructie gaat veel licht verloren en de transmissie is dan iets van T5.6. Aangezien je vanwege de scherpdiepte vaak ook nog eens flink moet afstoppen tot f/13 of nog hoger, gaat er veel licht verloren. Door de flits "bevries" je het onderwerp en heb je veel minder snel last van bewegingsonscherpte.

Deze foto heb ik buiten uit de hand genomen, met een draadloze flitser erbij (gewooon op de grond gezet): https://www.flickr.com/photos/58191568@N03/34100828315/

Voor de rest is het, zoals al eerder aangegeven, veel oefenen, oefenen, oefenen.
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo mei 17, 2017 09:51    Onderwerp: Reageer met quote

Bestuderen waar vaak de insecten komen eten(welke bloemsoorten), camera op statief, richten op die plek, afstandsbediening aan de camera en een eindje verder gaan zitten. Als je dan ook nog een afstandsbediening met scherm hebt, wordt het nog makkelijker.
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo mei 17, 2017 10:38    Onderwerp: Reageer met quote

Mooie foto Matt! Gaaf.

En bedankt voor alle antwoorden.

Spotfocus gebruik ik inderdaad al, gisteravond had ik geluk met een spin die zijn maaltje aan het eten was, in zijn web. Camera op het statief gezet, en scherpgesteld op de spin. Tientallen foto's gemaakt en het resultaat viel niet tegen. Ik heb geëxperimenteerd met lage- en hoge diafragma getallen en lange en korte sluitertijden. Ik heb er een aantal die echt goed gelukt zijn.

Naderhand realiseerde ik mij dat ik beeldstabilisatie nog had aan staan, de beginnersfout die ik heb gemaakt. Die had ik uit moeten zetten. Verder heb ik nog zitten speuren, lezen en e.e.a. opgezocht en de beste tip die ik ben tegengekomen is dat ik de live view moet gebruiken, om dan nog preciezer scherp te kunnen stellen.

Afstandsbediening gebruik ik inderdaad ook, ik merk dat ik dat heel fijn werken vind.

Vanavond ga ik weer naar buiten op jacht naar fotogenieke insecten, nu helaas op mijn werk...
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo mei 17, 2017 11:50    Onderwerp: Reageer met quote

Als je geen afstandsbediening bij de hand hebt, gebruik dan de zelfontspanner.

De tip van de live view heb ik niet aan gedacht; ik gebruik een Sony SLT, die werkt altijd met live view.

Beeldstabilisatie bij gebruik van een statief inderdaad uitzetten.
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo mei 17, 2017 11:51    Onderwerp: Reageer met quote

Heb je ervaring met een macro rail/instelslede/focussing rail? Zo ja, raad je het aan? Of juist niet?
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo mei 17, 2017 16:04    Onderwerp: Reageer met quote

Nee, daar heb ik geen ervaring mee.
Naar boven
BerichtGeplaatst: ma mei 22, 2017 15:27    Onderwerp: Reageer met quote

Inmiddels is het mij al gelukt om scherpe foto's te maken.
Naar boven
BerichtGeplaatst: di mei 23, 2017 13:06    Onderwerp: Reageer met quote

Nog een probeer dingetje ....

Zet de autofocus uit. Stel met de hand scherp op ongeveer de gewenste afstand. Dan kaderen en langzaam met de camera naar het onderwerp toe bewegen. En op het juiste moment, als de scherpte goed is, afdrukken.
Dit kun je ook nog combineren met de repeteer functie van je camera. Nog meer kans dat er dan een foto in exact de goede scherpte zit. Alleen als je flitst kan deze laatste optie weer niet.

p.s.

Maar inderdaad, oefenen, oefenen en nog eens oefenen. En dan gaat het vanzelf steeds beter .... Smile
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Tips en Trucs Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: