Meld je gratis aan

35mm 1.4
Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Tips en Trucs
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di sep 05, 2017 17:35    Onderwerp: 35mm 1.4 Reageer met quote

Hallo,

Mijn favoriete lens is mijn 35mm 1.4. Ik ben verzot op het mega onscherpe effect dat ik met deze lens/instelling bewerkstellig. Ik heb deze op een Nikon D300. Prima voor mij (never blame the equipment Wink). Ik fotografeer echter niet graag met een statief, ik houd meer van het onverwachte. Maar hierdoor is het object van mijn foto 9 vd 10 x niet scherp. #balen

Houd je dit probleem met deze lens altijd, ongeacht de body? Of bestaan er wel body's (nieuwer dan de D300?), of lenzen(?), met een bepaalde stabilisatiecorrectie waardoor ik het aantal onscherpe foto's, die ik uit/met de losse pols schiet, (aanzienlijk) kan verminderen?

Bvd!

Mvg, Micha
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: di sep 05, 2017 19:49    Onderwerp: Reageer met quote

Zonder voorbeeld foto's kan men je helaas niet gericht helpen. Als ik het zo lees verwacht ik eerder dat we het mogen zoeken in de kennis en kunde dan de apparatuur.

Advies: plaats een voorbeeld foto('s) met volledige EXIF informatie.
Naar boven
BerichtGeplaatst: di sep 05, 2017 20:52    Onderwerp: Reageer met quote

Te lange sluitertijd gebruikt lijkt mij.

Toch statief gebruiken, mits onderwerp niet beweegt.
Kunt ook diafragama verder openen als dat nog kan of iso op hogere gevoeligheid zetten.

Nikons hebben volgens mij nooit stabilisatie in de body.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: wo sep 06, 2017 08:34    Onderwerp: Reageer met quote

Stel de camera in dat hij ISO auto, sluitertijd minimaal 125 bij 35mm lens en diafragma wat jij wilt.
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo sep 06, 2017 10:33    Onderwerp: Reageer met quote

dynax75 schreef:
Te lange sluitertijd gebruikt lijkt mij.

Toch statief gebruiken, mits onderwerp niet beweegt.
Kunt ook diafragama verder openen als dat nog kan of iso op hogere gevoeligheid zetten.

Nikons hebben volgens mij nooit stabilisatie in de body.

Thx voor je antwoord en tips, ik ga er even op letten.

Verder zeg je: Nikons hebben volgens mij nooit stabilisatie in de body
Welke hebben dat wel, en heft dit zinnig veel op of is er weinig te winnen als je handmatig (zonder statief) met 35mm 1.4 werkt?

Bvd!

Gr, Micha
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo sep 06, 2017 10:34    Onderwerp: Reageer met quote

martinh123 schreef:
Stel de camera in dat hij ISO auto, sluitertijd minimaal 125 bij 35mm lens en diafragma wat jij wilt.

Ok, thx, ga ik proberen!
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo sep 06, 2017 19:57    Onderwerp: Reageer met quote

Pentax en Sony hebben bijvoorbeeld stabilisatie in de body, maar daar passen natuurlijk geen Nikon objectieven op.

Voor Nikon kun je wel weer aantal objectieven kopen, waar de stabilisatie in het objectief zit.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: do sep 07, 2017 07:05    Onderwerp: Reageer met quote

Mies,
Is jou favoriete 35mm 1.4 lens toevallig van het merk Sigma en is deze nieuw gekocht?
Naar boven
BerichtGeplaatst: do sep 07, 2017 08:33    Onderwerp: Reageer met quote

dynax75 schreef:
Pentax en Sony hebben bijvoorbeeld stabilisatie in de body, maar daar passen natuurlijk geen Nikon objectieven op.

Voor Nikon kun je wel weer aantal objectieven kopen, waar de stabilisatie in het objectief zit.

Oke, dus de stabilisatie kan dus zowel door/in de body (bv. Pentax/Sony) als door het objectief bewerkstelligd worden? Ik heb dus 2 oplossingen: een ander objectief en/of een andere body?
Naar boven
BerichtGeplaatst: do sep 07, 2017 08:47    Onderwerp: Reageer met quote

martinh123 schreef:
Mies,
Is jou favoriete 35mm 1.4 lens toevallig van het merk Sigma en is deze nieuw gekocht?

Hoi Martin,
Nee toevallig niet. Het is een relatief simpele(?) Nikon Nikkor 35mm 1.4 lens die ik jaren geleden via Marktplaats heb gekocht Embarassed

Ik fotografeer het liefst alleen maar met deze lens. De onscherpte rondom het object vind ik een waanzinnig mooie effect geven (is vast een fraaie vakterm voor Wink). Maar ik word soms best moedeloos van de vele onscherpe opnames. Zo zonde soms. Echter, een statief is zelden een optie voor me dus vraag ik me al een tijd af of er andere opties zijn, of dat ik wellicht gewoon iets verkeerds doe qua instellingen of dat er wellicht qua "hardware" wat te winnen valt.

Dit is een voorbeeld van mijn Nikkor:

Dit is wat ik qua resultaat prettig vind aan de 35mm 1.4
Very Happy

[/img] Wink Wink Wink Wink Wink
Naar boven
BerichtGeplaatst: do sep 07, 2017 09:29    Onderwerp: Reageer met quote

Een nieuwe body of lens is niet aan de orde, de spullen die je nu gebruikt zijn prima.

Wat je wel eens kan testen is of je autofocus een correctie nodig heeft bij gebruik van je 35mm lens. Een F1.4 heeft een flinterdunne scherpdiepte, en dan is een klein foutmarge al genoeg om de focus zichtbaar verkeerd te hebben.

Hiervoor heb je 2 dingen nodig: een statief en een meetlint. Voor de rest, kiijk deze video: https://www.youtube.com/watch?v=EcVEvIKSusA

De D300 heeft nogal wat mogelijkheden mbt de autofocus. Hier wat korte uitleg: http://www.kenrockwell.com/nikon/d300/af-settings.htm
Naar boven
BerichtGeplaatst: do sep 07, 2017 09:39    Onderwerp: Reageer met quote

Matt-H-Imaging schreef:
Een nieuwe body of lens is niet aan de orde, de spullen die je nu gebruikt zijn prima.

Wat je wel eens kan testen is of je autofocus een correctie nodig heeft bij gebruik van je 35mm lens. Een F1.4 heeft een flinterdunne scherpdiepte, en dan is een klein foutmarge al genoeg om de focus zichtbaar verkeerd te hebben.

Hiervoor heb je 2 dingen nodig: een statief en een meetlint. Voor de rest, kiijk deze video: https://www.youtube.com/watch?v=EcVEvIKSusA

De D300 heeft nogal wat mogelijkheden mbt de autofocus. Hier wat korte uitleg: http://www.kenrockwell.com/nikon/d300/af-settings.htm

Heel fijn, dank!!
Naar boven
BerichtGeplaatst: do sep 07, 2017 12:53    Onderwerp: Reageer met quote

Wat Matt-H al zegt aan de camera en lens kan het niet liggen.
Je bent toevallig geen brildrager?
Heb wel een foto hoe ik mijn lens afstem op een camera, de foto is een voorbeeld van een fujifilm x-t2 kun je niets veranderen zowel in de camera als de lens.
Als je iets hebt waar je duidelijk op scherp kunt stellen zet je de camera onder een hoek van ongeveer 45 graden neem een afstand voor jou camera en lens van ongeveer 1 meter afstand, maak eerst een foto met diafragma 1.4 dit is alleen om te kijken hoe waar de scherpte ligt.
2.8-55mm-1 by Martin Hendriks, on Flickr

Laatst aangepast door martinh123 op do sep 07, 2017 14:21, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
BerichtGeplaatst: do sep 07, 2017 12:59    Onderwerp: Reageer met quote

zie dat de foto hier wel erg groot staat maar het geeft zo wel een duidelijk inzicht met wat er bedoeld word.
Naar boven
BerichtGeplaatst: do sep 07, 2017 13:15    Onderwerp: Reageer met quote

martinh123 schreef:

Je bent toevallig geen brildrager?

Als je iets hebt waar je duidelijk op scherp kunt stellen zet je de camera onder een hoek van ongeveer 45 graden neem een afstand voor jou camera en lens van ongeveer 1 meter afstand, maak eerst een foto met diafragma 1.4 dit is alleen om te kijken hoe waar de scherpte ligt.

Nee, geen brildrager.
En wat jij op de foto wil laten zien is ws hetzelfde als wat Matt-H met deze link wil laten zien:

Mooi duidelijk dit filmpje, ga ik zeker ff checken!
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Tips en Trucs Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: