Meld je gratis aan

35mm 1.4
Ga naar pagina Vorige  1, 2

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Tips en Trucs
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do sep 07, 2017 23:16    Onderwerp: Re: 35mm 1.4 Reageer met quote

Mies030 schreef:
Ik fotografeer echter niet graag met een statief, ik houd meer van het onverwachte. Maar hierdoor is het object van mijn foto 9 vd 10 x niet scherp.

Ik snap de conclusie niet. Impliceer je nu dat je alleen met een statief scherpe foto's kunt maken? Wat een onzin. Ik maak continu scherpe foto's zonder statief.

Wat voor een onscherpte heb je? Bewegingsonscherpte? Of mis je net de focus? (wat natuurlijk te verwachten is op f/1.4).
Hoe stel je scherp? Wat voor een sluitertijd gebruik je zoal?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: vr sep 08, 2017 11:37    Onderwerp: Reageer met quote

Matt-H-Imaging schreef:

Wat je wel eens kan testen is of je autofocus een correctie nodig heeft bij gebruik van je 35mm lens.

Matt-H-Imaging schreef:
Hier wat korte uitleg: http://www.kenrockwell.com/nikon/d300/af-settings.htm

Waarom zou de AF belangrijk zijn bij deze lens? Het zal gewoon met de vingertjes moeten gebeuren.

Je zou eens kunnen opzoeken hoe de lens is bij 1.4, er zijn vast wel ergens online reviews te vinden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: vr sep 08, 2017 11:59    Onderwerp: Re: 35mm 1.4 Reageer met quote

reinoud schreef:
Mies030 schreef:
Ik fotografeer echter niet graag met een statief, ik houd meer van het onverwachte. Maar hierdoor is het object van mijn foto 9 vd 10 x niet scherp.

Ik snap de conclusie niet. Impliceer je nu dat je alleen met een statief scherpe foto's kunt maken? Wat een onzin. Ik maak continu scherpe foto's zonder statief.

Wat voor een onscherpte heb je? Bewegingsonscherpte? Of mis je net de focus? (wat natuurlijk te verwachten is op f/1.4).
Hoe stel je scherp? Wat voor een sluitertijd gebruik je zoal?

Wat ik impliceer is dat ik met mijn 35mm 1.4 veel onscherpe foto's heb als ik uit de hand schiet. Ik laat dan automatisch scherp stellen en laat de sluitertijd ook door mijn D300 bepalen: mode S (sorry, ben nog niet zo'n pro). Ik snap wel dat als ik niet genoeg licht heb, de sluitertijd langer wordt waardoor uit de hand schieten tricky is omdat dat natuurlijk zeer bewegingsgevoelig is.

De onscherpte is het onderwerp waar ik op schiet. Dus als ik jouw gezicht van de zijkant schiet stel ik bijv. scherp op 1 van de 2 ogen waardoor de een scherp is en de ander niet. Bij een portret zal het qua tijd nog wel lukken maar aangezien ik niet van de geposeerde foto's ben schiet ik graag in actie/onverwacht. Dit houdt in dat je vaak snel moet handelen een geen tijd hebt om een statief te pakken of je armen/handen dusdanig te ondersteunen dat je enige stabiliteit hebt. Dat kan het gevolg zijn van lenskeus op dat moment (35mm 1.4) maar wellicht dat ik qua instellingen, waarvan ik nog geen weet heb, ook het e.e.a. kan winnen. Vandaar mijn vraag hier.

Maar wellicht dat mijn AF instellingen bijgesteld moeten worden zoals al eerder genoemd is. Dat hoop ik vandaag of morgen te doen.
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr sep 08, 2017 12:03    Onderwerp: Reageer met quote

hjanssen schreef:
Matt-H-Imaging schreef:

Wat je wel eens kan testen is of je autofocus een correctie nodig heeft bij gebruik van je 35mm lens.

Matt-H-Imaging schreef:

Waarom zou de AF belangrijk zijn bij deze lens? Het zal gewoon met de vingertjes moeten gebeuren.

Je zou eens kunnen opzoeken hoe de lens is bij 1.4, er zijn vast wel ergens online reviews te vinden.

Als je AF onjuist afgesteld staat, zoals ze in dat duidelijke filmpje laten zien (https://www.youtube.com/watch?v=EcVEvIKSusA), dan lijkt me dat een interessante optie om te bekijken gezien het feit ik zoveel onscherpe foto's krijg. Bij de 35mm 1.4 lijkt me dit nogal essentieel gezien de gevoeligheid qua scherpte.
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr sep 08, 2017 12:32    Onderwerp: Reageer met quote

Als je op S schiet stel je de sluitertijd in. Welke kies je dan? Dat is eigenlijk de allerbelangrijkste vraag.

Een statief helpt natuurlijk alleen tegen bewegingsonscherpte aan de camerakant, niet tegen een bewegend onderwerp...
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr sep 08, 2017 12:44    Onderwerp: Reageer met quote

Vraag me echt af of je het wel eerst bij de apparatuur moet zoeken. Maak eens paar foto's van een onderwerp dat stil staat/lgt in goed daglicht. En plaats deze met volledige EXIF informatie.

* heb je het resultaat behaald dat je voor ogen had?
* zo nee wat is er mis?
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr sep 08, 2017 13:18    Onderwerp: Reageer met quote

reinoud schreef:
Als je op S schiet stel je de sluitertijd in. Welke kies je dan? Dat is eigenlijk de allerbelangrijkste vraag.

Een statief helpt natuurlijk alleen tegen bewegingsonscherpte aan de camerakant, niet tegen een bewegend onderwerp...

Excuus, S = A. Ik stel alleen diafragma in: 1.4. Maar n.a.v. deze discussies ga ik me maar eens wat meer in handmatige aanpassing vd sluitertijd verdiepen.

Uiteraard!
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr sep 08, 2017 13:20    Onderwerp: Reageer met quote

En je geeft *nog steeds* geen antwoord op de belangrijkste vraag: welke sluitertijd gebruik je? Je probleem is nog steeds niet duidelijk. Ik begin meer en meer te vermoeden dat het niet aan je spullen ligt
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr sep 08, 2017 13:36    Onderwerp: Reageer met quote

reinoud schreef:
En je geeft *nog steeds* geen antwoord op de belangrijkste vraag: welke sluitertijd gebruik je? Je probleem is nog steeds niet duidelijk. Ik begin meer en meer te vermoeden dat het niet aan je spullen ligt

Mijn antwoord is dat k het niet weet omdat ik alleen het diafragma handmatig vastzet/instel (Mode A). Hierdoor kiest mijn camera automatisch de sluitertijd die op dat moment de optimale belichting oplevert.
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr sep 08, 2017 14:11    Onderwerp: Reageer met quote

Mies030 schreef:

Mijn antwoord is dat k het niet weet omdat ik alleen het diafragma handmatig vastzet/instel (Mode A). Hierdoor kiest mijn camera automatisch de sluitertijd die op dat moment de optimale belichting oplevert.

Het staat heel duidelijk in de EXIF. De vraag is maar of die belichting optimaal is, aangezien je een probleem hebt met onscherpte... En ik heb nog steeds geen flauw benul of dat nou komt door jouw beweging, de lens, de AF, of je model...

Ik wil je best helpen, maar als ik zoveel moeite moet doen om uit te vinden wat je probleem is houdt het op een gegeven moment een keertje op...
Naar boven
BerichtGeplaatst: za sep 09, 2017 08:06    Onderwerp: Reageer met quote

Mies030 nou snap ik er helemaal niets meer van je schrijft.
Wat ik impliceer is dat ik met mijn 35mm 1.4 veel onscherpe foto's heb als ik uit de hand schiet. Ik laat dan automatisch scherp stellen en laat de sluitertijd ook door mijn D300 bepalen
De foto van de lens die jij gebruikt is een manuele lens.
Niet zo vreemd dat je 9 van de 10 foto’s onscherp zijn.
Naar boven
BerichtGeplaatst: za sep 09, 2017 09:22    Onderwerp: Reageer met quote

Mies030 schreef:
hjanssen schreef:
Matt-H-Imaging schreef:

Matt-H-Imaging schreef:

Als je AF onjuist afgesteld staat, zoals ze in dat duidelijke filmpje laten zien (https://www.youtube.com/watch?v=EcVEvIKSusA), dan lijkt me dat een interessante optie om te bekijken gezien het feit ik zoveel onscherpe foto's krijg. Bij de 35mm 1.4 lijkt me dit nogal essentieel gezien de gevoeligheid qua scherpte.

Bij door jouw afgebeelde lens is de AF niet van belang.
Naar boven
BerichtGeplaatst: za sep 09, 2017 10:17    Onderwerp: Reageer met quote

LOL, de afgebeelde lens is (voor zover ik heb kunnen achterhalen) inderdaad een lens die geen autofocus heeft. Dat was me niet eens opgevallen, maar ja, zelf fotografeer ik met Sony/Minolta spullen.

In het geval van een manuele focus lens is het hele verhaal van auto focus fijnafstelling niet van toepassing natuurlijk.
Naar boven
BerichtGeplaatst: za sep 09, 2017 11:16    Onderwerp: Reageer met quote

Matt-H-Imaging schreef:
LOL, de afgebeelde lens is (voor zover ik heb kunnen achterhalen) inderdaad een lens die geen autofocus heeft. Dat was me niet eens opgevallen, maar ja, zelf fotografeer ik met Sony/Minolta spullen.

In het geval van een manuele focus lens is het hele verhaal van auto focus fijnafstelling niet van toepassing natuurlijk.

Het is een voorbeeldfoto. Ik heb ook zo snel niet gezien dat het voorbeeld zonder AF is maar dat is die van mij wel anders kan ik geen AF gebruiken...
Naar boven
BerichtGeplaatst: za sep 09, 2017 11:25    Onderwerp: Reageer met quote

Fijn afstelling kan wel alleen niet autofocus.

Doe het zelfs ook wel eens ben brildrager en heb de camera zo ingesteld (dioptrie) dat ik zonder bril door de zoeker van de camera een scherp beeld krijg.
De vraag is altijd zie ik net zo scherp door de zoeker zonder bril bij manuele scherpstelling.
Met de Nikon D800 kan ik niet manuele scherp stellen krijg de dioptrie niet zover gedraaid dat ik een scherp beeld krijg.
Bij Sony en fujifilm camera kan ik nog net de dioptrie instellen dat ik manuele scherp kan stellen gebruik deze functie vaak bij extra fijn afsteling.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Tips en Trucs Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

Ga naar: