Meld je gratis aan

Studioflitser werkt niet op trigger als interne flits uit is

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Accessoires
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr mrt 23, 2018 19:27    Onderwerp: Studioflitser werkt niet op trigger als interne flits uit is Reageer met quote

Ik hoop het allemaal goed te omschrijven… Wink
Ik heb 2 studiolampen staan.
Op mijn Sony A77 II zit een trigger om draadloos te flitsen. (RT-05K-4S trigger)
Maar de combi werkt niet….. Sad
Met de testknop wel, dus daar ligt het niet aan.
-Als de interne flitser dicht is, flitst er niets (mee)
-Als de interne flitser openstaat, flitst de interne wel, maar de studiolampen te laat
-Als de interne flitser openstaat en ik dek de interne flits zelf af, werken de studiolampen wel zoals het hoort.

Ik heb ook een A77 I, maar die heeft dezelfde "symptomen" met deze trigger.
Ik kan nergens vinden of mijn trigger wel TTL meet.

Wat doe ik fout of wat moet ik (eventueel anders) instellen……? Confused
Ik werk al jaren gedraad, maar wilde de trigger toch maar weer eens erbij pakken. Lag al even in de kast…. Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: vr mrt 23, 2018 21:01    Onderwerp: Reageer met quote

Heb hier even geprobeerd met de Sony A68 (goedkopere zusje van de A77ii) in combinatie met een eenvoudige pixel trigger en die geeft geen problemen bij mijn flitsers. Ik hoef interne flitser niet op te klappen. Bij jou zou het ook gewoon moeten werken volgens mij.

Ik denk niet dat je TTL hebt in combinatie met je studioflitser. Er zijn volgens mij maar weinig studioflitsers die TTL ondersteunen.

Dat je studioflitser te vroeg af gaat als je interne flitser opgeklapt is, komt denk ik omdat hij op de voorflits reageerd. Kun je de lichtgevoelige cel van je studioflitser niet uitschakelen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: vr mrt 23, 2018 21:47    Onderwerp: Reageer met quote

Thanks voor het meedenken, Dynax75 !

Ik had de trigger al eens eerder gebruikt en in mijn herinnering deed ie het toen wel. Nadeel was alles, dat ie stoorde op wat frequenties en daardoor regelmatig tussendoor af ging en niet consequent werkte.

Dat de lampen afgaan icm met de voorflits, had ik ook in gedachte.
Maar ik snap dan niet dat ze niet meeflitsen als de voorflitser zelf wel flitst, en als ik die voorflits afscherm met mijn hand, dat de studiolampen juist dan wel flitsen……

Ik zal zsm eens kijken of ik die cel uit kan zetten.
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo mrt 25, 2018 10:21    Onderwerp: Reageer met quote

I.p.v. je interne flitser af te dekken, zou je ook de voorflits kunnen uit schakelen en de hoeveel flits op zo'n zo laag mogelijk niveau kunnen instellen.

MENU → (Camera- instellingen) → [Flitsregeling] → Handmatige flits
MENU → (Camera- instellingen) → [Lichtniveau] → 1/16

Lichtgevoelige cel van je studioflitsers wel aanzetten en die laten triggeren op interne flitser. Hebt dan geen losse trigger meer nodig. Je studioflitsers moeten wel direct of indirect via reflectie je interne flitser kunnen zien. Dus dat is even uit proberen.

Er zal dan wel iets licht van de interne flitser op je onderwerp vallen, maar mogelijk zie je daar weinig van. Ook weer afhankelijk van hoe dicht je op je onderwerp zit. Zou dit kunnen testen door op deze manier een foto te maken, maar je studio flitsers uit te laten en dan te kijken hoe de foto verlicht wordt door alleen de interne flitser.
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo mrt 25, 2018 18:25    Onderwerp: Reageer met quote

Hoe is dit type trigger aangesloten op de camera? Ik kan er met google weinig over vinden.
Naar boven
BerichtGeplaatst: di mrt 27, 2018 11:43    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb de instellingen aangepast, zoals geadviseerd. Dat werkt idd, maar de kleuren zijn wel anders dan wanneer ik gedraad flits.
Wat roder lijkt wel.
Lang leve photoshop, maar toch Wink

De trigger zit op het flitsvoetje. De aansluiting is voor mijn A77 I, maar met een hotshoe converter past ie op de II .
Op beide camera's krijg ik dezelfde "slechte medewerking"…
Naar boven
BerichtGeplaatst: di mrt 27, 2018 20:22    Onderwerp: Reageer met quote

Roder? Gebruik je misschien andere witbalans instellingen tussen beide foto's?
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Accessoires Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: