Meld je gratis aan

Welk objectief te gebruiken bij fotograferen tekeningen

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Objectieven
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo apr 15, 2018 17:39    Onderwerp: Welk objectief te gebruiken bij fotograferen tekeningen Reageer met quote

Ik wil graag advies, welk objectief kan ik het best gebruiken om mijn tekeningen te fotograferen een prime lens met een vast brandpunt afstand of een zoomlens.

Ik wil de beste kwaliteit voor mijn tekeningen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: zo apr 15, 2018 18:08    Onderwerp: Reageer met quote

Een cameramerk lijkt mij ook redelijk belangrijk bij deze vraag. Er zijn speciale lenzen voor dit werk.
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo apr 15, 2018 18:46    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb een Canon EOS 450 D
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo apr 15, 2018 21:54    Onderwerp: Reageer met quote

Het zal in de praktijk niet superveel uitmaken. Zorg dat je de boel goed belicht (liefst licht van twee kanten, dan heb je geen lichtafval), en zet je tekeningen op een schildersezel en je camera ervoor op statief.

Kies een diafragma in de buurt van f/8 of f/11 (in dat gebied presteren de meeste lenzen optimaal), zorg dat de camera *recht* voor de tekeningen staat (zodat er niks vervormt). Stel één keer scherm (op een stuk krantenpapier oid), en zet daarna de focus op manual.

Als je een zoomlens gebruikt zorg dan dat je ergens in het midden van het bereik werkt. (zoomen met je voeten dus)

Ja, dan zullen er vast wel verschillen zijn tussen lenzen, maar ik denk niet dat je daar in de praktijk veel van zult merken.

Wat nog wel even een ding is is zorgen voor je kleurbeheer: gebruik een grijskaart (of nog liever een colorchecker passport) zodat alles er goed opkomt. Het meeste papier is niet echt wit, dus daarop wil je je witbalans niet kalibreren
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Objectieven Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: