Meld je gratis aan

Sony 70-200 2.8 of 4.0
Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Objectieven
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma apr 30, 2018 23:34    Onderwerp: Sony 70-200 2.8 of 4.0 Reageer met quote

Ahhhh... ik kom er niet uit. De Sony 70-200 2.8 of 4.0

Ik heb heel youtube al afgezocht naar filmpjes of er veel verschil in zit, maar daar lijkt het voornamelijk de bokeh te zijn. En zelfs in die bokeh vind ik niet schrikbarend veel verschil zitten... (of ik kijk de verkeerde filmpjes Razz

Ik fotografeer veel verlaten panden en daar zal ik deze lens niet gebruiken, maar wel voor landschappen en portretten en wat natuur close-upjes.
Ik vraag me af of ik met deze 3 takken van fotografie echt tegen beperkingen aan ga lopen met de 4.0.

Als ik even snel de foto's op zoom doorscroll zie ik wel veel foto's die met 2.8 gemaakt zijn, maar ook heel veel met een 4.0.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met beide lenzen?
En zo ja, wat is de reden dat je overgestapt bent (waarschijnlijk naar de 2.Cool

Ik ben op zoek naar een doorslaggevende reden om voor de 2.8 te gaan omdat ik geen zin heb om 2000 euro uit te geven en de lens volgend jaar weer in te ruilen... Maar ik heb net zomin zin om 3000 euro uit te geven, terwijl ik voor 2000 euro ook kan schieten wat ik wil...

Graag jullie advies en mening Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: ma apr 30, 2018 23:55    Onderwerp: Reageer met quote

lees voer

http://www.marcuskarlsen.com/PhotoBag/Minolta_70-200_f28_SSM.htm

http://www.dyxum.com/reviews/lenses/Minolta-AF-70-200mm-F2.8-APO-G-D-SSM_review47.html
Naar boven
BerichtGeplaatst: di mei 01, 2018 10:22    Onderwerp: Reageer met quote

Dit gaat beide om minolta lenzen... Ik ben echt aan het kijken voor een sony lens Wink

hansjhk schreef:
lees voer

http://www.marcuskarlsen.com/PhotoBag/Minolta_70-200_f28_SSM.htm

http://www.dyxum.com/reviews/lenses/Minolta-AF-70-200mm-F2.8-APO-G-D-SSM_review47.html
Naar boven
BerichtGeplaatst: di mei 01, 2018 12:01    Onderwerp: Reageer met quote

minolta is Sony
als te tenminste een sony met een Alpha aansluiting hebt
Naar boven
BerichtGeplaatst: di mei 01, 2018 12:14    Onderwerp: Reageer met quote

Oke.. Maar dit zijn reviews.. Die kan ik op zich overal op internet wel vinden...
Ik wil graag weten of er mensen hier zijn die ervaring hebben met beide...
Naar boven
BerichtGeplaatst: di mei 01, 2018 13:50    Onderwerp: Reageer met quote

Gewoon een 2de handse 2.8 zoeken. De enige reden, wat ik lees, voor Nikon en Canon is: gewicht en prijs en eigenlijk nooit optisch.

Bij 2.8 werkt de AF sneller en langer in het donker.
Naar boven
BerichtGeplaatst: di mei 01, 2018 15:05    Onderwerp: Reageer met quote

kirstenscholten schreef:
Oke.. Maar dit zijn reviews.. Die kan ik op zich overal op internet wel vinden...

de tweede url heeft total reviews: 27
Naar boven
BerichtGeplaatst: di mei 01, 2018 18:30    Onderwerp: Reageer met quote

Heb je die f/2.8 echt nodig?
Die keren dat je het echt nodig zou hebben, kun je ook de iso een tikje hoger zetten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: di mei 01, 2018 19:55    Onderwerp: Reageer met quote

Dat is ook mijn idee...
Maar toch zie je heel veel mensen hun 4.0 terugbrengen en toch voor de 2.8 gaan.
En waarom zetten die mensen dan niet hun iso een tikje hoger Wink

dynax75 schreef:
Die keren dat je het echt nodig zou hebben, kun je ook de iso een tikje hoger zetten.
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo mei 02, 2018 15:00    Onderwerp: Reageer met quote

Voor welke Sony is dit eigenlijk: een A-mount (A58, A68, A77II, A99II) of E-mount camera (A6x00, A7 serie, A9)?

Ikzelf heb beide: een Minolta AF 70-210mm F4 en een Minolta AF 80-200mm F2.8 HS APO G.

Het verschillen tussen de 2 lenzen:

* De F2.8 focussed veel sneller en heel geschikt voor bv. sportfotografie.
* De F2.8 is een APO en heeft veel minder last van paarse/groene randen.
* De F2.8 was veel duurder (800 euro voor de F2.8 en 100 euro voor de F4).
* De F2.8 is op 2.8 al een stuk scherper dan de F4.
* De F2.8 is zwaarder: 1,2 kg vs 0,7 kg voor de F4.

Ik ben begonnen met de F4, maar sinds ik de F2.8 heb, gebruik ik deze zoveel mogelijk.
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo mei 02, 2018 17:41    Onderwerp: Reageer met quote

dynax75 schreef:
Kun je scherptediepte tegenwoordig ook met de iso regelen?
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo mei 02, 2018 20:52    Onderwerp: Reageer met quote

Zoals je ziet heb ik al heel veel reviews gelezen.
Je kunt uit mijn vraag opmaken dat ik graag mensen wil horen die beide lenzen hebben gehad, en misschien iets dieper op specifieke vragen in kunnen gaan als ik die wil stellen.
Helaas geeft een review geen antwoord als ik iets vraag...

hansjhk schreef:
kirstenscholten schreef:

de tweede url heeft total reviews: 27
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo mei 02, 2018 20:55    Onderwerp: Reageer met quote

Oke duidelijk verhaal... Bokeh of heel erg bokeh kan me niet heel veel schelen... Maar scherpte is voor mij wel een belangrijk punt in mijn overwegingen.
Ook voor mij belangrijk zijn de groene/paarse randen.
Heb trouwens e-mount Wink

Jij geeft aan Minolta te hebben.
Daar heb ik me nooit in verdiept, tot iemand hierboven zei dat dat sony was.
Maar daar zit nog even prijsverschil in zeg... Shocked

Matt-H-Imaging schreef:
Voor welke Sony is dit eigenlijk: een A-mount (A58, A68, A77II, A99II) of E-mount camera (A6x00, A7 serie, A9)?

Ikzelf heb beide: een Minolta AF 70-210mm F4 en een Minolta AF 80-200mm F2.8 HS APO G.

Het verschillen tussen de 2 lenzen:

* De F2.8 focussed veel sneller en heel geschikt voor bv. sportfotografie.
* De F2.8 is een APO en heeft veel minder last van paarse/groene randen.
* De F2.8 was veel duurder (800 euro voor de F2.8 en 100 euro voor de F4).
* De F2.8 is op 2.8 al een stuk scherper dan de F4.
* De F2.8 is zwaarder: 1,2 kg vs 0,7 kg voor de F4.

Ik ben begonnen met de F4, maar sinds ik de F2.8 heb, gebruik ik deze zoveel mogelijk.
Naar boven
BerichtGeplaatst: do mei 03, 2018 09:50    Onderwerp: Reageer met quote

kirstenscholten schreef:
Oke duidelijk verhaal... Bokeh of heel erg bokeh kan me niet heel veel schelen... Maar scherpte is voor mij wel een belangrijk punt in mijn overwegingen.
Ook voor mij belangrijk zijn de groene/paarse randen.
Heb trouwens e-mount Wink

Jij geeft aan Minolta te hebben.
Daar heb ik me nooit in verdiept, tot iemand hierboven zei dat dat sony was.
Maar daar zit nog even prijsverschil in zeg... Shocked

Voor E-mount is het verhaal iets genuanceerder. Het E-mount systeem is relatief nieuw en Sony is hard bezig om het lens aanbod op peil te brengen. De lenzen de laatste tijd zijn verschenen zijn stuk voor stuk kwaliteitslenzen, te herkennen aan de aanduiding 'G' (Gold) of 'GM' (Gold Master). Daar hangt dan ook een fors prijskaartje aan.

Je hebt waarschijnlijk gekeken naar de Sony FE 70-200mm F4 G OSS (€1350) en de Sony FE 70-200mm F2.8 GM OSS (€3000). Beide zijn uitstekende lenzen, die elkaar in prestaties niet zoveel zullen ontlopen. De F2.8 heeft dus alleen die extra stop. Vooral sportfotografen kunnen dat waarderen, omdat je dan met snellere sluiterijden kan werken. Maar als je niet echt een toepassing hebt voor die F2.8, dat is de F4 net zo goed.

Waarom zijn de Minolta lenzen een stuk goedkoper? Simpel: het zijn allemaal tweedehands lenzen met oudere techniek. De 70-210 F4 die ik heb staan stamt uit midden jaren 80 en heeft de typische problemen van lenzen uit die tijd, zoals paarse/groene randjes.

Ik gebruik verder de Minolta AF 80-200mm F2.8 HS APO G. Ja, ook dit is een 'G' lens (Sony heeft deze aanduiding overgenomen toen ze de cameradivisie van Minolta hebben overgenomen). Deze lens stamt uit de jaren 90. De beeldkwaliteit en focus snelheid is gelijk aan zijn moderne tegenhanger voor A-mount: de Sony 70-200mm F2.8 G SSM II (€3000). Het verschil zit in zaken als de lensaandrijving. Bovendien, gaat de Minolta kapot, wordt het moeilijk om die nog gerepareerd te krijgen.

A-mount lenzen (zoals de Minolta's) kun je gebruiken op een E-mount camera mbv een adapter. Voor de door mij gebruikte Minolta lenzen heb je de Sony LA-LEA4 adapter nodig. Mijn Minolta AF 80-200mm F2.8 HS APO G heb ik toruwens overgekocht van iemand die deze lens op een E-mount camera gebruikte met deze adapter. Hier een plaatje van de Sony NEX-5n met adapter en minolta lens:

Over adapters gesproken: er is ook nog een ander alternatief, en dat is het gebruik van een adapter voor Canon lenzen en er een Canon lens op zetten. Het werkt, maar niet voor de volle 100%. Dit zou ik alleen aanraden als je al Canon lenzen zou hebben of goedkoop kan krijgen.
Naar boven
BerichtGeplaatst: do mei 03, 2018 19:51    Onderwerp: Reageer met quote

Matt-H-Imaging Super bedankt voor je reaktie.
Very Happy
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Objectieven Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: