Meld je gratis aan

Canon flitser herkent objectieven onjuist

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Flitsers
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo jun 17, 2018 11:34    Onderwerp: Canon flitser herkent objectieven onjuist Reageer met quote

Wanneer ik mijn Canon 430 EX II gebruik (ETTL stand) in combinatie met mijn 18 - 200 mm objectief, denkt de flitser een 24 - 105 mm objectief te zien.
Mijn 35 mm objectief wordt correct herkend. Bij mijn 100 mm macro denkt de flitser dan weer een 80 mm te zien.

Kan iemand mij uitleggen wat hier de oorzaak van kan zijn en wat ik eraan zou kunnen doen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: zo jun 17, 2018 13:01    Onderwerp: Reageer met quote

Wat geeft de exif weer bij geen gebruik van een flits.

Zijn het Canonlenzen?
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo jun 17, 2018 13:20    Onderwerp: Reageer met quote

Exif geeft de juiste gegevens. Het zijn inderdaad Canon lenzen.

Lees net in de gebruikershandleiding dat de automatische flitsdekking kan worden ingeschat tussen de 24 - 105 mm. Waarschijnlijk heeft daar mee te maken.

Blijft het vreemd dat de 35 mm herkend wordt en de 100 mm voor 80 wordt aangezien.

Vroeg mij met name af welk effect dit kan hebben op de flitsdekking en of ik dat terug ga zien in mijn foto's.
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo jun 17, 2018 16:02    Onderwerp: Reageer met quote

Je gaat dat niet in de flitsdekking, want dat gebeurt alleen als de flits een veel langer brandpunt 'heeft' dan de lens, de bundel wordt dan smaller en verlicht dan alleen het midden. Ik gebruikt dat soms bewust door de flits handmatig op langste stand te zetten.

De getallen die flits aangeeft is niet de herkende waarde van de lens, maar de stand van de spiegel in de flits, die de bundel regelt en natuurlijk kan die niet buiten de 24-105 komen.
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo jun 17, 2018 16:38    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor je toelichting.
Kun je de logica van de 24 - 105 nog even uitleggen in beginnerstermen?
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Flitsers Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: