Meld je gratis aan

zwart/donkere shots

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Canon
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr jun 22, 2018 02:50    Onderwerp: zwart/donkere shots Reageer met quote

Hallo, Ik ben net begonnen met fotografie heb een Eos 1300d met een standaard 18-55mm lens, Ik heb binnen een foto(1/125 F4.5 ISO200) gemaakt in de M-stand en dat werd een zwarte foto als ik de iso-waarde hoger zette op iso 6400 krijg ik wel goed belichte foto’s maar met veel ruis wat doe ik fout?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: vr jun 22, 2018 09:16    Onderwerp: Reageer met quote

Je kijkt niet naar de belichtingsmeter.
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr jun 22, 2018 09:32    Onderwerp: Reageer met quote

In de M stand moet je zelf alles instellen. Het feit dat je een zwarte foto krijgt bij ISO200, maar een goed belichte foto bij ISO6400 geeft aan dat je niet goed belicht.

Je hebt 2 dingen die je kan instellen: Diafragma, Sluitertijd en ISO. Samen bepalen ze de belichting.

* Verdubbeling van de sluitertijd verdubbelt de hoeveelheid licht die de camera opvangt.
* Verdubbeling van het diafragmawaarde verdubbelt de hoeveelheid licht die de camera opvangt.
* Verdubbeling van de ISO verdubbelt de lichtgevoeligheid van de camera, maar geeft meer ruis.

Dus bv. verdubbeling van de sluitertijd en tegelijkertijd halvering van de ISO geeft dezelfde belichting.

Volgende standen geven vrijwel dezelfde belichting:

A = F4, S = 1/125. ISO6400
A = F2.8, S = 1/250, ISO6400
A = F4, S = 1/60, ISO3200
A = F2.8, S = 1/60, ISO1600
A = F4, S = 1/15, ISO800

Het samenspel van diafragma, sluitertijd en ISO heeft Dit heet de belichtingsdriehoek: http://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus/belichtingsdriehoek/

In auto, P, A (Ta) en S (Tv) mode gebruikt de camera de ingebouwde belichtingsmeter om een goede belichting te krijgen. In M mode moet je het helemaal zelf doen.

Gebruik de Live View mode van de camera eens en kijk wat het effect is als je iets veranderd.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Canon Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: