Ga naar inhoud

renekuipers

Lid
  • Aantal items

    17
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen gewonnen

    2

renekuipers won de laatste dag op 8 oktober 2023

renekuipers had de meest gelikete inhoud!

Recente bezoekers van dit profiel

De recente bezoekers block is uitgeschakeld en zal niet meer getoond worden aan gebruikers.

renekuipers's prestaties

Actieveling

Actieveling (5/11)

  • Actief Zeldzaam
  • Eén jaar lid
  • Reageerder
  • Eén maand lid
  • Eén week lid

Recente badges

19

Reputatie

  1. Ik heb zo'n systeem in mijn studioruimte hangen, de rollen blijven daar hangen totdat ze op zijn, geen problemen mee verder. 👍
  2. Bij de zenders van Godox, kun je aan de toegevoegde letter zien voor welk merk deze is. X-ProII C voor Canon, X-ProII N voor Nikon enz. Werkt geweldig dat Godox spul en is goed betaalbaar. Ik heb geen aandelen van Godox, wel veel flitsers van hun. 😜
  3. Beste Antoine, voor zover ik zie, denk ik dat het probleem ontstaat door een instelling van je camera. Ik gok dat dit met een Canon systeem camera is gemaakt met een niet Canon lens. Ik heb dit zelf namelijk ook met mijn Sigma 85mm lens op mijn Canon R6. Ik moet in het menu van mijn camera even de Lensafwijkingscorrectie op OFF zetten, dan verdwijnen de ringen bij mij. Ik denk dus dat het niet alleen maar door banding komt!
  4. Dit zijn zogenaamde FIAP fotowedstrijden. Oftewel de wereld amateur fotobond wedstrijden (Federation International Amateur Photography). Er zijn heeeeel veel van dit soort wedstrijden. Je kunt inderdaad in elke categorie 4 foto's insturen. Je betaalt totaal €18,- ook als je niet in alle categorieën instuurt. Ik stuur zelf bijvoorbeeld nooit in voor straat of natuur, omdat dit niet mijn specialiteit is. Je kunt onderscheidingen winnen en acceptaties. Als je genoeg acceptaties heb behaald, dan kun je uiteindelijk de titel AFIAP verkrijgen (Artist-FIAP) Dit kun je nog met meerdere titels uitbreiden. Kost wel veel tijd en ook geld om dit te behalen, maar zeker erg leuk om aan mee te doen. Neem eens een kijkje op: https://www.fiap.net/en voor meer informatie.
  5. Ja, dit is inderdaad sinds kort wel een betaalde site geworden als jezelf wilt foto's wilt uploaden! Maar ik vind het betaalbaar en 100x beter dan 500px, want daar verdwijnt je foto binnen de kortste keren in de massa en alleen degene met een hoop vriendjes scoren heel hoog.
  6. Beetje late reactie, maar je zou eens moeten kijken op 100asa.com Een leerzame website, omdat je ook foto's moet beoordelen om credits te verdienen om zelf te kunnen posten. Er staan erg fraaie beelden op de website en ook vaak met constructief commentaar van anderen.
  7. Zoals al gezegd, je kunt heel veel informatie vinden over portretfotografie, maar wat maakt een portret een goed portret? Dat zal toch net als veel andere foto's ook om smaak gaan. Maar er zijn wel een aantal zaken die je portretten kunnen versterken. Scherpte op de ogen is eigenlijk regel 1 en meestal belangrijk, tenzij het een kunstzinnig portret is of iets dergelijk. De handen/armen zijn altijd een dingetje en lastig te positioneren soms. In jou geval is het niet zo mooi om de hand af te snijden bij de rand. Over het algemeen is het not done om ledematen af te snijden precies op de gewrichten. Dus de polsen, elleboog, knieën enz. Beter is het om hier dus boven af te snijden. Let er ook op dat het vaak mooier is om van handen de vingers helemaal te zien. Als iemand bijvoorbeeld een vuist maakt, dan lijken het stompjes te worden en dat oogt dus minder fraai. Het is vaak ook een gevoel kwestie. Als het er niet lekker uitziet voor je eigen gevoel, dan is dat voor de kijker waarschijnlijk hetzelfde. Bij vrouwen is het vaak het mooiste om sierlijke lijnen te creëren, handen kun je het beste van de zijkanten fotograferen, zodat ze niet fors over komen in het beeld wanneer je een vlakke hand zou laten zien. Ook de lichtval is natuurlijk belangrijk, door licht én schaduw te gebruiken, creëer je diepte in de foto. Bij jou foto mis ik eigenlijk wat schaduw en daardoor wordt de foto wat vlak en minder spannend. Ook de achtergrond is al genoemd, zorg dat je achtergrond geen hoofdrol gaat spelen in je foto, je wilt tenslotte de aandacht op het model hebben. Dus probeer of een egale achtergrond te gebruiken, of zorg voor een groot diafragma, zodat de achtergrond onscherp wordt. Witte elementen in een foto zullen altijd de aandacht trekken van de kijker, dit kun je dus in je voordeel gebruiken, maar let ook goed op dat er geen storende zaken naar voren komen, zoals in dit geval het horloge. Zelf zou ik de witte blouse bijvoorbeeld ook iets terug halen in de belichting, om de aandacht naar haar gezicht te laten gaan. Als je met studio lampen aan de slag gaat, begin dan gewoon eerst met één lamp/flitser en kijk wat de schaduwen doen. Elke extra flitser geeft namelijk ook weer nieuwe schaduwen die wel of niet het beeld kunnen versterken. Goed kijken is dus van groot belang. Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor daglicht, ook daar kun je je model zo positioneren dat het licht en de schaduw een mooie samenhang creëren. Experimenteren blijft uiteindelijk het leukste wat er is, en zo leer je het vanzelf, succes. Nog even een tip, zoek eens op Glyn Dewis op YouTube, hij maakt geweldig mooie portretten, en geeft ook vaak hele goede tips! (En als voorbeeld een foto uit eigen werk, met wat ik bedoel met handen van de zijkant fotograferen)
  8. Ik heb geen ervaring met die opvouwbare achtergrond die je aangeeft, maar wel met doeken. Als je achtergronddoeken gebruikt, kun je vrij simpel de vouwen/kreukels eruit krijgen door met een planten-spuit wat water op de kreukels te sproeien. Je veegt daarna met je hand zo de meeste kreukels er wel uit. ??
  9. Ik heb ook een R6 en gebruik verschillende accu's, originele Canon, Chili-Power en Baxxtar, de laatste is zelfs meer mAh dan de originele Canon. Ze gaan ook prima lang mee, opladen doe ik nooit via de camera, maar altijd met losse opladers. Ik heb nog nooit een melding gekregen dat er "vreemde" batterijen in de camera zitten. Het scheelt echt enorm in de kosten, ik koop er 2 voor de prijs van 1 originele. Oh ja, ik gebruik firmware v1.8.0
  10. Ik gebruik geen Lightroom, maar photoshop. Daar kun je met een simpele curves laag de bergen wat meer contrast geven en daarna met een Gradient van zwart/wit de snelweg weer zonder die aanpassing maken. Kan eventueel ook met de brush en dan met zwart de onderkant weer "weg-gummen" op de curves laag. Je kan dan ook nog kiezen om bepaalde delen wel of niet door die curves aanpassing te laten beïnvloeden. Volgens mij moet je ook met Lightroom zo'n curves laag kunnen gebruiken. (Ik weet niet of ik de bewerkte foto mag toevoegen hier, anders haal ik hem weer weg, maar dan kun je zien hoe ik het heb aangepast)
  11. @marcoH Kwaliteit niet persé, maar het verschil is zeker te zien in dat banding verhaal. 16 miljoen kleuren in sRGB zijn er natuurlijk ook al heel veel, maar toch kan je hier last van krijgen als je veel nabewerkingen doet in jpg sRGB 8 bit. het verschil met 16 bit is dan ook enorm groot.
  12. MarcoH, Daarom zeg ik er ook bij dat ik aan het einde mijn foto's omzet naar sRGB. Puur alleen voor het bewerken gebruik ik de hogere kleurprofielen. ??
  13. Ik gebruik ook een iMac, ik kalibreer zeker mijn scherm. Ik print ook veel zelf, en ik merk echt het verschil als er niet gekalibreerd is, doe ik overigens met SpyderX Pro. Het probleem is vaak dat mensen hun scherm veel te fel zetten, wat er soms ook best mooi uit ziet op je scherm, je prints komen er echter veel donkerder uit dan! Wat betreft kleur profiel, ik werk met photoshop in een zo hoog mogelijk kleurprofiel, meestal is dit ProPhoto op 16 bit. AdobeRGB zou ook kunnen, maar in ieder geval 16 bit! Hierdoor heb je een veel groter kleurbereik en heb je minder snel last van "banding" (Die rare lijnen en blokjes op je foto) tijdens het bewerken. Als ik de foto helemaal naar mijn zin bewerkt heb verander ik het profiel pas naar sRGB 8 bit om het ook op websites er goed uit te laten zien. Nog even terug komend op dat Banding verhaal, dit ontstaat door de kleur overgangen die heel dicht bij elkaar liggen. in 8 bit heb je veel minder kleuren om die overgangen weer te geven dan in 16 bit. Er staat trouwens al een heel interessant stuk hierover op zoom.nl: https://zoomacademy.nl/blog/photoshop-werken-in-8-bit-of-16-bit Als je echt goed met kleuren en prints overweg wilt gaan, zou ik me zeker verdiepen in dit onderwerp, het levert je echt een verbetering van je werk op!
  14. Ik weet dat je met Lightroom handig je foto's kunt organiseren. Maar ik kan dit ook met NEO-Finder en op één of andere manier vind ik die toch fijner werken. De CameraRAW module vind ik via Photoshop ook fijner werken dan met Lightroom. Ook voorinstellingen doe ik veel via CameraRaw of eventueel met Actions in Photoshop. Het is maar net wat je gewend bent denk ik. Dus voorlopig ben ik nog niet om haha.
  15. Ik had precies hetzelfde, toen dus de Spyder X Pro aangeschaft.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...