Persoonlijk gebruik ik binnen bijna nooit een automatische stand, maar juist alles handmatig (tenzij het o.a. tijdens de popronde in een kroegje is waar alleen een paar lampen branden die verder niet veranderen en b.v. de drummer achterin minder licht zit dan de frontman voorman). Vaak zie je in poppodia dat je opeens veel tegenlicht hebt en het frontlicht min of meer gelijk blijft. Op een automatische stand was dit een silhouet geworden. Als je de instellingen moet wijzigen maak je een keuze tussen het aanpassen van de sluitertijd of je ISO, afhankelijk van hoe hoog je ISO is of hoe krap je sluitertijd.
Op een buitenfestival kies ik zolang het daglicht de bovenhand heeft boven het podiumlicht altijd een automatische stand (Av). In dat geval kan je altijd snel anticiperen als er achter je in het publiek iets leuks gebeurt. Wees je dus ook altijd bewust wat er achter je in het publiek gebeurt.
Ik schiet nooit 1 foto maar heb hem altijd op continu opname staan en schiet meestal een serie van 3 en kies daar de beste uit. Daarbij let ik altijd op de gezichtsuitdrukking. Op de eerste foto zijn de de ogen b.v. net half dicht en op de laatste open.
Zoals Jan hierboven al aangaf zit je regelmatig rond de 1/125 ste met je sluitertijd of nog langer. Dit is te lang om snelle beweging te bevriezen. Echter moet je vaak een compromis maken. ISO toch maar hoger dan gewenst of de sluitertijd iets langer. Wees je er in dat laatste geval altijd van bewust dat niet iedere foto scherp zal zijn. Dus schiet in dat geval een paar extra foto's b.v. een lange serie serie dan 3. Heb voor 3voor12 in situaties gestaan waarbij je zat op ISO 12.800, sluitertijd 1/40 ste op f1.4. In dat geval heb je veel foto's die de prullenbak in kunnen.
Wees niet te bang voor hoge ISO's. Belangrijkste is dat jij met mooie scherpe foto's thuis komt. Heb van de bands regelmatig de reactie gehad " mooi met die korrel"
Kader je foto's niet te krap. Soms wil je een foto achteraf recht zetten (of juist meer scheef). Het zou jammer zijn als je dan b.v. net een puntje van de gitaarhals moet afsnijden. Probeer ook niet altijd de perfecte belichte te realiseren. Soms is het belangrijker om een leuke actie op het podium vast te leggen. Als je belichting maar tussen bepaalde grenzen zit (niet veel te donker en niet overbelicht) kan je dat altijd corrigeren in de nabewerking. Het zoiu jammer zijn als je die actie net mist terwijl jij nog aan je instellingen zit te draaien.
En dan als laatste: bekwaam je in de nabewerking. Gezichten kunnen alle kleuren van de regenboog hebben. Of de spot is net te laag gericht (gezicht te donker). Ik probeer dat altijd te corrigeren. Soms gooi ik de kleuren volledig om om b.v groene of paarse gezichten te corrigeren.