Ga naar inhoud

RAW of JPG


starthier

Aanbevolen berichten

In mijn camera kan ik kiezen tussen compressed RAW en uncompressed. De compressed versie is niet lossless. Wel kan ik met compressed RAW 10 FPS halen en met uncompressed RAW haal ik 6 FPS. Ik wissel dat dus af. Als ik iets wil fotograferen vanaf statief dat stil staat dan wordt het uncompressed en in de meeste andere gevallen wordt het compressed. Op het tweede kaartje staan JPEG als een soort van backup maar die heb ik gelukkig nog niet hoeven te gebruiken. 

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
  • 4 weken later...

Ik fotografeer altijd in RAW dit omdat het meer bewerkings mogelijkheden biedt. Na de bewerking hangt het er vanaf waarvoor de foto gebruikt gaat worden of het JPEG of TIFF wordt.

Eerder schoot ik altijd in JPEG maar de foto's vielen mij vaak wat tegen in kleur e.d. Toen ik wat cursussen gehad had ben ik over gegaan in RAW.

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik was een lang weekend naar Ameland... en vraag niet hoe, maar mijn camera stond op Jpeg..

nou dan kan je echt heel veel minder in de nabewerking van de foto. Er waren wat foto's overbelicht want tegen de zon in..

Hier moet ik dus echt beter opletten..

Probeer wel altijd een foto zo te maken dat ik er niet te veel aan hoeft te verbeteren..

en dat gaat steeds beter

  • Like 2

zoom.nl  rptonia

instagram Tonniereekers

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zowel in RAW als in JPG. Eerlijk gezegd doe ik naderhand weinig met de jpg's ook al zijn ze erg goed. In veel gevallen wil je toch meer ruimte houden om te spelen met de belichting. Daarnaast maakt het voor de RAW's niets uit hoe de witbalans staat, dat wordt toch naderhand aangepast (als het nodig is) en ook daar is dan meer speelruimte.
Voor snel gebruik blijken de jpgs ook goed bruikbaar. Vooral handig tijdens een vakantie als je niet te veel tijd bezig wil zij met de bewerking of als de tablet niet goed overweg kan met de RAW's

Bijkomend voordeel bij mijn camera is dat hij de RAW's op de ene kaart zet en de JPG's op de andere kaart. Zo heb je ook nog een vorm van backup voor als er een kaart defect of zoek raakt. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Eoszine heeft een paar testbestanden geplaatst, waarmee je het zelf uit kunt proberen.

Heb er zelf geen ervaring mee, de theorie is dat je pas verschil gaat zien bij heel extreme aanpassingen. Aan de andere kant: waarom zou je? Geheugenkaartjes hebben tegenwoordig zo veel capaciteit, dat die compressie nergens meer voor nodig is.

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, Kimberleyvl zei:

Kom er net dus wel achter dat ik C-RAW bestanden niet kan importeren in Lightroom ? dus ga nu even kijken hoe ik dat op kan lossen

Als ik het goed heb, moet je cr3-bestanden wel in lightroom kunnen  openen, als je de nieuwste versie hebt (in ieder geval één die jouw camera ondersteunt. Wel zijn berichten dat lightroom/camera raw dan niet alle camera-instellingen overneemt.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minuten geleden, PeterKosterHT zei:

Eoszine heeft een paar testbestanden geplaatst, waarmee je het zelf uit kunt proberen.

Heb er zelf geen ervaring mee, de theorie is dat je pas verschil gaat zien bij heel extreme aanpassingen. Aan de andere kant: waarom zou je? Geheugenkaartjes hebben tegenwoordig zo veel capaciteit, dat die compressie nergens meer voor nodig is.

Voornamelijk omdat ik op vakantie altijd heel veel foto's maak en ze daar in de tussentijd niet op mijn laptop kan zetten

  • Like 1

Instagram: @kimsvieuws

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden, PeterKosterHT zei:

Als ik het goed heb, moet je cr3-bestanden wel in lightroom kunnen  openen, als je de nieuwste versie hebt (in ieder geval één die jouw camera ondersteunt. Wel zijn berichten dat lightroom/camera raw dan niet alle camera-instellingen overneemt.

Ik kreeg het bij Adobe Lightroom Classic CC niet voor elkaar maar bij Adobe Lightroom wel ?

aangepast door Kimberleyvl
  • Like 3

Instagram: @kimsvieuws

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 22-8-2022 om 20:50, Kimberleyvl zei:

Kom er net dus wel achter dat ik C-RAW bestanden niet kan importeren in Lightroom ? dus ga nu even kijken hoe ik dat op kan lossen

Misschien eens proberen de RAW-bestanden om te zetten naar DNG ("digitaal negatief") via het (gratis) programma "Adobe DNG Converter". De DNG-bestanden zal LR dan zeker accepteren (importeren).

aangepast door kingcanon
  • Like 3

Herwig Vercauteren

https://fotoherwig.wixsite.com/fotoherwig

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, ckostense zei:

Eerst JPG 
Nu steeds meer de camera onder de knie en aan het proberen met RAW (& JPG ook nog).
Uit eindelijk overstappen naar alleen RAW

RAW & JPG daar stop je snel mee. Als je 300 foto's op een dag schiet ( wat je moet door zoeken ) zijn het er nu 600 stuks he. dus snel naar RAW

  • Like 2
  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet mee eens. Ik schiet al jaren raw en jpg. Ik weet gewoon dat alles dubbel is en dat het iets langer duurt om mijn foto's in irfanview te laden.

Het voordeel: als een foto in jpg goed is, hoef ik er niets meer aan te doen. En als ik bedenk dat ik een foto toch alleen maar voor social media is, is een jpg al snel goed genoeg. Idem dito voor een andere toepassing: als lettertjes op een gebruiksaanwijzing of van een serienummer op een apparaat te klein zijn, maak ik daar een foto van, dan kan ik het groot op mijn scherm lezen. Maar om daar nu iedere keer de instellingen voor te wijzigen... 

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het er ook niet mee eens. Ik heb nog wel eens dat ik van mensen ter plekke het verzoek krijg om een foto even te delen. Een jpg kan ik via wifi direct op mijn telefoon zetten en dus delen, dat kan ik niet met een RAW-bestand. Met meerdere SD-kaartjes in mijn tas maakt het ook niet meer uit dat ik er wat meer op de kaart zet, helemaal als je bedenkt dat de jpg'tjes vele malen kleiner zijn dan de RAW-bestanden. 

Dus ja, ze nemen ruimte in, maar nee, ik nu direct te zeggen dat ze overbodig zijn ..

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...