Ga naar inhoud

RAW of JPG

starthier
 Delen

Aanbevolen berichten

In mijn camera kan ik kiezen tussen compressed RAW en uncompressed. De compressed versie is niet lossless. Wel kan ik met compressed RAW 10 FPS halen en met uncompressed RAW haal ik 6 FPS. Ik wissel dat dus af. Als ik iets wil fotograferen vanaf statief dat stil staat dan wordt het uncompressed en in de meeste andere gevallen wordt het compressed. Op het tweede kaartje staan JPEG als een soort van backup maar die heb ik gelukkig nog niet hoeven te gebruiken. 

• Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 4 weken later...
  • 4 weken later...

Ik fotografeer altijd in RAW dit omdat het meer bewerkings mogelijkheden biedt. Na de bewerking hangt het er vanaf waarvoor de foto gebruikt gaat worden of het JPEG of TIFF wordt.

Eerder schoot ik altijd in JPEG maar de foto's vielen mij vaak wat tegen in kleur e.d. Toen ik wat cursussen gehad had ben ik over gegaan in RAW.

• Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...

Ik was een lang weekend naar Ameland... en vraag niet hoe, maar mijn camera stond op Jpeg..

nou dan kan je echt heel veel minder in de nabewerking van de foto. Er waren wat foto's overbelicht want tegen de zon in..

Hier moet ik dus echt beter opletten..

Probeer wel altijd een foto zo te maken dat ik er niet te veel aan hoeft te verbeteren..

en dat gaat steeds beter

• Like 2

zoom.nl  rptonia

instagram Tonniereekers

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zowel in RAW als in JPG. Eerlijk gezegd doe ik naderhand weinig met de jpg's ook al zijn ze erg goed. In veel gevallen wil je toch meer ruimte houden om te spelen met de belichting. Daarnaast maakt het voor de RAW's niets uit hoe de witbalans staat, dat wordt toch naderhand aangepast (als het nodig is) en ook daar is dan meer speelruimte.
Voor snel gebruik blijken de jpgs ook goed bruikbaar. Vooral handig tijdens een vakantie als je niet te veel tijd bezig wil zij met de bewerking of als de tablet niet goed overweg kan met de RAW's

Bijkomend voordeel bij mijn camera is dat hij de RAW's op de ene kaart zet en de JPG's op de andere kaart. Zo heb je ook nog een vorm van backup voor als er een kaart defect of zoek raakt. 

• Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Delen

• Nieuwe aanmaken...