Ga naar inhoud

Fotografeer je met full-frame of crop-sensor?


Michelle

Fotografeer je met full-frame- of cropsensor?  

141 leden hebben gestemd

  1. 1. Fotografeer je met full-frame- of cropsensor?



Aanbevolen berichten

Op 29-3-2022 om 20:07, Jack67 zei:

Ik  fotografeert met de Sony alfa 77 II crop C

 

 

Hey, leuk om te zien dat U ook met de Sony Alpha 77 II fotografeert. Sinds een paar maanden heb ik deze ook. Heb ook een A58 waarmee ik begonnen ben. De 77 II is wel een echte upgrade tov de A58. Hoe bevalt deze camera U??? 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 30-3-2022 om 21:56, PeterKosterHT zei:

1 inch staat er niet bij, maar die maat zit in mijn sony RX10 IV. Is voor een bridgecamera een flinke sensor.

Dat lijkt misschien heel wat, maar een inch is in dit geval geen inch maar een sensor van 9 x 12 mm en derhalve een diagonaal van 16 mm. Dit is iets minder dan 2/3 van een inch. Waarom het dan toch een one-inch sensor genoemd wordt? Lang en ingewikkeld verhaal uit de analoge tijd. Vr gr Jan.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@MacWindow Van dat merkwaardige fenomeen ben ik me terdege bewust. Aan de ene kant bekruipt mij wel eens de neiging dit oplichting te noemen, aan de andere kant: als iedereen dit 1 inch noemt, laat ik het dan ook maar zo noemen, anders wordt het verwarrend.
Feit is dat mijn  vorige camera, een Fuji HS10, een sensor van 1:2,3" had en die maat is bij mijn weten nog steeds heel gangbaar in compact/bridgecamera's. Feit is ook dat het verschil duidelijk merkbaar is. Met die Fuji waren iso-waardes boven de 400 asa praktisch onbruikbaar. De Sony levert bij 6400 beelden die met de ruisreductie van Adobe Camera Raw nog prima bruikbaar zijn, zie deze plaat. Hogere waardes heb ik nog niet geprobeerd.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 2 maanden later...
  • 2 weken later...
  • 2 maanden later...

De 1000D is inderdaad een cropsensor-camera. De sensor is dan kleiner dan een fullframe, waardoor je als het ware een deel inzoomt op de foto die je neemt. In sommige gevallen kun je dan wel objectieven gebruiken die bedoeld zijn voor een fullframe camera, maar dan zal je zien dat de mm die op het objectief staan, niet meer overeen komen dan wanneer je hetzelfde objectief op een fullframe zou zetten. Je zoomt dus als het ware in.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, Ernst-1962 zei:

Dit is een lastige vraag voor mij. Crop of full frame heb ik wel eens van gehoord. Wat mijn camera - Canon 1000D voor sensor heeft weet ik niet. Ik zelf denk toch crop. Volgens mij kan dan niet elke lens op je body gezet worden.?

APS-C oftewel Crop, mocht je ooit een update willen en uit de nummertjes geen weg weten; op de wikipedia pagina over Canon EOS staat een tabel met alle types, nummers, voor wat voor fotograaf bedoeld(bedacht) wanneer uitgebracht (hoe lang op de markt) en wat voor processor er in zit

https://nl.wikipedia.org/wiki/Canon_EOS

Ik gebruik dit meestal als uitgangspunt om camera's te vergelijken (stap 1)  en daarna ga ik types naast elkaar houden in de vergelijkingssites (stap 2)

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uren geleden, Ernst-1962 zei:

Dit is een lastige vraag voor mij. Crop of full frame heb ik wel eens van gehoord. Wat mijn camera - Canon 1000D voor sensor heeft weet ik niet. Ik zelf denk toch crop. Volgens mij kan dan niet elke lens op je body gezet worden.?

Op crop kan iedere lens gezet worden (canon in dit geval) Het heeft te maken met de afstand tussen je vatting en de spiegel die open en dicht klapt.  

Andersom wil het niet altijd. Op een full frame passen alleen lenzen die daar speciaal voor gemaakt zijn, de vaak duurdere en betere lenzen. (objectieven voor de puristen) 

 

Stelregel: Op crop past nagenoeg alles. 

 

Het is bij canon te herkennen aan een wit vierkantje of/en een rode stip bij je vatting.  Heeft een objectief een rode stip, dan is deze geschikt voor full frame. Heeft de objectief alleen een wit vierkantje, dan past deze alleen op cropcamera

  • Like 1

goodbye

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb (ver) voor ik overgegaan ben op FF al rekening gehouden met aanschaf van lenzen, alleen maar EF voor m'n canon en geen EF-s  (die passen niet op ff omdat ze te ver in de camera steken en dan de spiegel in de weg zitten) met de overschakeling 'pasten' dus al mijn lenzen gewoon alleen heb ik een groothoeklens die niet bruikbaar is doordat ie fignettering geeft op de FF (de camera kijkt als het ware tegen de binnenkant van de lens wat zwarte hoeken oplevert) 

Stip of vierkantje, wit of rood, daar kijk ik niet naar want bij andere lens merken is dat toch weer anders, ik kijk liever gewoon in de specs of er een vinkje staat bij geschikt voor full frame

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

47 minuten geleden, Stefanie71 zei:

ik kijk liever gewoon in de specs of er een vinkje staat bij geschikt voor full frame

Ik kocht onlangs een tokina groothoek lens 12-24 die voor FF geschikt zou zijn (specs van een fotozaak uit Urk). Qua vatting klopte dat wel, maar van 12 tot 17mm kreeg ik toch vignettering. Dus ook hier gaat de vlieger alleen op als het hard waait. Goed lezen of de lens dus écht voor ff gemaakt is. 

 

Gelukkig heb ik de lens terug kunnen sturen en hebben ze in de winkel de specs gewijzigd. 

aangepast door darka
  • Like 1

goodbye

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, darka zei:

Ik kocht onlangs een tokina groothoek lens 12-24 die voor FF geschikt zou zijn (specs van een fotozaak uit Urk). Qua vatting klopte dat wel, maar van 12 tot 17mm kreeg ik toch vignettering. Dus ook hier gaat de vlieger alleen op als het hard waait. Goed lezen of de lens dus écht voor ff gemaakt is. 

 

Gelukkig heb ik de lens terug kunnen sturen en hebben ze in de winkel de specs gewijzigd. 

Bij webshops staan inderdaad toch best geregeld foutjes in de specs, beter om op de website van de fabrikant te kijken (eerlijk is eerlijk dat doe ik ook alleen maar als ik twijfel) Maar tegenwoordig als ik een lens wil gaan kopen kijk ik eerst op youtube of Christopher Frost hem heeft getest, dan weet ik ook of ie geschikt en z'n geld waard is (dat laatste is ook heel belangrijk) 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uren geleden, darka zei:

2 x full frame en 1 x analoog middenformaat (6x4.5) 

Sinds ik FF heb wil ik echt niet meer anders. 

Als ik zoals vroeger nog veel voetbal zou fotograferen dan zou ik  nu zeker de Canon R7 met 1.6 crop overwegen. Dan heb je toch wat meer bereik i.c.m met een 70-200 f2.8. Anders wordt het al snel een peperdure prime lens van 300 mm f2.8 of meer.

  • Like 1

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tot voor een paar jaar fotografeerde ik met Full Frame, tot tevredenheid. Op een bepaald moment werd het gezeul met camera en zware lenzen en dan een hele dag lang op evenementen me te veel en ben ik naar APS-C gegaan (Fuji) en ben ook hier tevreden over. Sensors zijn heel goed tegenwoordig en worden nog steeds met iedere nieuwe generatie camera's verbeterd.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...