Ga naar inhoud

Wat vinden wij van het gebruik van foto's en berichten op Facebook en Instagram voor trainen van AI?

Gietjedo

Aanbevolen berichten

Interessant artikel gelezen n.a.v. een bericht op Facebook. In dat artikel staan twee linkjes naar een formulier om op Instagram, respectievelijk Facebook bezwaar te maken. 

Wie gaat er bezwaar maken? Wie gaat geen bezwaar maken? Wie denkt dat bezwaar maken zinloos is? 

Ik ben benieuwd naar jullie reacties. 

Nieuwartikel op RTL: https://www.rtl.nl/nieuws/artikel/5454929/facebook-en-instagram-willen-jouw-fotos-voor-ai-bezwaar-maken-geen-garantie

Kijk op zoom.nl: gietjedo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb direct toen ik dit vorige week hoorde, bezwaar gemaakt. Dit is bijna direct goedgekeurd. Ik heb niet de illusie dat dit iets uitmaakt, maar je doet wat je kunt. 

Volgens mij weten we allemaal dat privacy al lang niet meer een ding is toch?

• Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit vraagstelling op dit topic is één van de redenen dat ik geen gebruik maak van oa. Facebook, Instagram of welk sociaal medium dan ook, met uitzondering van mijn telefoon en email.

Daar komt bij dat ongevraagd gebruik maken van andermans foto materiaal wat mij betreft helemaal uit den boze is.

• Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Meteen toen ik er van hoorde bezwaar gemaakt, en dat bezwaar is ook vrijwel meteen goedgekeurd door Meta. Een bevriende fotograaf op FB heeft ook nog eens gepost dat je best bezwaar aantekent maar wie de berichten van Meta ook echt leest wist het toen al. 

Of het wat uithaalt, misschien, maar er zijn al jaren scrapers actief die ongevraagd beelden van internet verzamelen om diverse ai machines te voeden dus dikke kans dat ons materiaal allang ergens gebruikt wordt. Ik gebruik wel eens ai beelden (voor achtergronden of composit elementen die ik niet in mijn eigen bestand heb) dus eigenlijk is het wel wat hypocriet van mezelf dat ik nu bezwaar aangetekend heb ... aan de andere kant, ik heb ook beelden te beschikking gesteld aan pexels, een gratis stockfoto website. Het is ook maar net wat ze er precies mee gaan doen en dat is bij Meta niet duidelijk en ze hebben in het verleden al gegevens van gebruikers verkocht zonder vragen wat ze meteen een streepje tegen geeft

• Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Uit zelfbescherming ben ik niet actief op Instagram, Facebook of 500px. Voor mij zijn er belangrijker dingen dan je te vergapen aan het aantal stemmen op één of ander dopamineverhogend platform. Ik vind de zichtbaarheid en optimalisatie van mijn website véél belangrijker dan het voeden van een steenrijke multinational met gratis content. Mijn website is mijn digitale fotogalerie. Ik kan er lekker doen waar ik zin in heb en er tonen wat ikzelf mooi vind. Misschien ben ik introvert of ouderwets, maar dat zorgt ervoor dat ik fotografisch kan doen en laten waar ik zin in heb.

• Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, kingcanon zei:

Mijn website is mijn digitale fotogalerie.

Als ik mijn muis over de link in 'jouw handtekening' beweeg zie ik de link niet verkleuren en kan ik niet doorklikken.  Een eigen website... dat is een goed idee. Ik zie Wixsite vaker voorbij komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 21-6-2024 om 14:52, kingcanon zei:

Ik vind de zichtbaarheid en optimalisatie van mijn website véél belangrijker dan het voeden van een steenrijke multinational met gratis content.

Echter is niks wat je op internet plaatst daar veilig voor, scrapers hebben ongetwijfeld jou website allang een keer aangedaan

• Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 23-6-2024 om 12:28, Stefanie71 zei:

Echter is niks wat je op internet plaatst daar veilig voor, scrapers hebben ongetwijfeld jou website allang een keer aangedaan

Ik blokkeer automatische webcrawlers van AI-bedrijven de toegang tot mijn websites met het robots.txt bestandje. En dat ziet er zo uit:

User-agent: GPTBot
Disallow: /

User-agent: Google-Extended

User-agent: Googlebot-Image

User-agent: GPT-3

User-agent: ChatGPT-UserAgent

User-agent: FacebookExternalHit

User-agent: FacebookBot

User-agent: anthropic-ai

User-agent: Claude-Web

User-agent: CCbot

User-agent: PiplBot

User-agent: *
Disallow: /wp-content/uploads/

Die bedrijven kunnen het robots.txt bestandje natuurlijk negeren als zij dat willen, dus heb ik hun ip adressen voor zekerheid ook geblokkeerd in mijn .htacces bestanden.
Afkloppen, ik heb geen van allen voorbij zien komen.

Waar we echter geen controle over hebben is het voorkomen van scrapen op zoom.nl. Al onze foto's worden gewoon geindexeerd en zoomie kan dat voorkomen door "noimageindex" toe te voegen.

• Like 5

I take the time to stand and stare..📸

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Macrozine Dat houd wel iets tegen maar enkel wat je vanaf nu, de ai machines zijn al veel langer bezig gegevens te verzamelen, daar komt nu dus pas weerstand tegen en oplossingen voor kleine delen althans. 

@kingcanon bestanden klein posten boeit scrapers niet echt, die lusten alle formaten

• Like 2
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Stefanie71 zei:

@Macrozine Dat houd wel iets tegen maar enkel wat je vanaf nu, de ai machines zijn al veel langer bezig gegevens te verzamelen, daar komt nu dus pas weerstand tegen en oplossingen voor kleine delen althans. 

Ik ben aan het onderzoeken of het mij kan lukken om een website te starten. Als dat lukt zal ik zeker zo'n robots.txt overwegen, maar vervolgens is het probleem dat nieuwe crawlers activiteiten gaan ontplooien.

7 uren geleden, Stefanie71 zei:

@kingcanon bestanden klein posten boeit scrapers niet echt, die lusten alle formaten

Ik denk dat bedoeld wordt dat de kwaliteit van de foto (bestandomvang) net goed genoeg is om fatsoenlijk op een beeldscherm te tonen. Maar met AI kun je foto's ook 'upscalen' 

Wat je ook bedenkt het is waarschijnlijk vechten tegen de bierkaai. 

Daarom denk ik ook aan een NAS waar ik in eigen beheer een website op hosten. Op zo'n NAS heb je denk ik de meeste mogelijkheden om de foto's te beschermen.  Maar dat vergt nog enige studie...

• Like 1
  • Thanks 1

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 26-6-2024 om 17:24, Macrozine zei:

Waar we echter geen controle over hebben is het voorkomen van scrapen op zoom.nl. Al onze foto's worden gewoon geindexeerd en zoomie kan dat voorkomen door "noimageindex" toe te voegen.

Is het niet zo dat ( wanneer je in uw handtekening hier op zoom, een link naar uw website hebt ) dat dit voor een backlink zorgt, die google gebruikt om uw website hoger in de ranking te krijgen ?

Mijn portfolio kan je vinden op www.lievenlens.be

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, LievenLens zei:

Is het niet zo dat ( wanneer je in uw handtekening hier op zoom, een link naar uw website hebt ) dat dit voor een backlink zorgt, die google gebruikt om uw website hoger in de ranking te krijgen ?

Dat weet ik niet. Het gaat erom dat onze profielen op zoom.nl door Google worden geïndexeerd, en dus ook al onze foto's. Kijk maar. Webcrawlers van AI-bedrijven maken daar dankbaar gebruik van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, Macrozine zei:

Dat weet ik niet. Het gaat erom dat onze profielen op zoom.nl door Google worden geïndexeerd, en dus ook al onze foto's. Kijk maar. Webcrawlers van AI-bedrijven maken daar dankbaar gebruik van.

Ja, idd... Zo heb ik Zoom leren kennen en nu ben ik actief op het forum. Zonder dat had ik zoom niet leren kennen.

Mijn portfolio kan je vinden op www.lievenlens.be

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 27-6-2024 om 07:41, Stefanie71 zei:

Wat bedoel je met vanaf nu? Ik blokkeer ze sinds hun bestaan..🙃

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6-7-2024 om 15:49, Macrozine zei:

Wat bedoel je met vanaf nu? Ik blokkeer ze sinds hun bestaan..🙃

Jij misschien maar de 'grote meute' nu pas (hoewel ik 'sinds hun bestaan' ook niet helemaal geloof, ze waren vast al bezig voor jij erachter kwam ...)

Er zijn nu pas enkele rechtszaken in de VS gestart door kunstenaars om gegevensverzameling te bestrijden en er komen nu pas programmaatjes uit om e.e.a. tegen te houden, maar dan hebben we altijd nog gewoon de preview op google waar ze vast vanalles mee kunnen.

• Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...