Ga naar inhoud

vogelfotografie welke tussenring

Richard

Aanbevolen berichten

Hallo,

heb een canon 750D met de volgende lenzen.

Canon zoom  EF 55-200MM 4.5-5.6 II USM

Canon zoom  EF 70-300MM  4-5.6 L IS USM

Samyang 500mm 1:6.3 DX

Welke tussenring of extender zou ik kunnen gebruiken bij de canon lenzen? 

ik hoor/lees verschillende versie's.

wie kan me helpen?

Groet Richard

Link naar reactie
Delen op andere sites

Behalve dat je met een extender (ook wel teleconverter) licht verliest (bij 1.4 1 stop, bij 2 2 stops) is het ook maar net de vraag of je autofocus blijft werken als je er een extender tussen steekt, dit kun je meestal wel vinden op de website van de fabrikant van de extender.  Voor vogels zou ik de 2 canon lenzen al niet gebruiken met extender, te veel lichtverlies waardoor je moet inboeten op sluitertijd ofwel hoog in iso moet, beiden niet echt wat je wilt bij vogelfotografie 

Tussenringen zijn voor macro opnamen zodat je dichter op je onderwerp kan scherpstellen, niet om zoombereik te vergroten

Ik weet niet of Samyang extenders heeft, canon heeft ze zeker maar kijk goed of het allemaal compatibel is 

• Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Stefanie71 zei:

Behalve dat je met een extender (ook wel teleconverter) licht verliest (bij 1.4 1 stop, bij 2 2 stops) is het ook maar net de vraag of je autofocus blijft werken als je er een extender tussen steekt, dit kun je meestal wel vinden op de website van de fabrikant van de extender.  Voor vogels zou ik de 2 canon lenzen al niet gebruiken met extender, te veel lichtverlies waardoor je moet inboeten op sluitertijd ofwel hoog in iso moet, beiden niet echt wat je wilt bij vogelfotografie 

Tussenringen zijn voor macro opnamen zodat je dichter op je onderwerp kan scherpstellen, niet om zoombereik te vergroten

Ik weet niet of Samyang extenders heeft, canon heeft ze zeker maar kijk goed of het allemaal compatibel is 

Dat lichtverlies valt onder normale omstandigheden best mee. Zeker als je een camera hebt die wat ISO's aankan. En dat de AF niet meer werkt met een verlenger...??? Misschien bij heel oude spullen. En dat test je toch voor je gaat kopen.

aangepast door GinaHeynze
  • Like 1

A photo a day keeps the doctor away! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, GinaHeynze zei:

Dat lichtverlies valt onder normale omstandigheden best mee. Zeker als je een camera hebt die wat ISO's aankan. En dat de AF niet meer werkt met een verlenger...??? Misschien bij heel oude spullen. En dat test je toch voor je gaat kopen.

Ik vind 1 en zelfs 2 stops lichtverlies niet meevallen hoor, en wat hogere iso's zijn bij mijn 6DII niet zo'n probleem maar bij de 750D vraag ik het me af.  

AF werking bij gebruik teleconverter gaat vaak gewoon goed met merk eigen recent materiaal, maar bij minder licht gevoelige lenzen (vanaf F4 ongeveer)laat de MF het afweten, zie lijstje 'EF extender compatibility guide'

https://eflens.com/lens_articles/ef_extender.html

Zoals je ziet is de 1.4 wat dat betreft met meer compatibel dan de 2x

Als je een ander merk converter of ander merk lens gaat opzetten dan ben je vaak nog eerderveroordeeld tot MF zie bijgevoegd voorbeeld voor sigma

https://www.sigma-global.com/en/support/download/apo_tele_converter_1_4x_ex_dg_2x_ex_dg_en.pdf

De 2 canon lenzen komen in het bijgevoegde lijstje niet voor maar aangezien ze f4 en f4.5 zijn zou ik zeker eerst testen of alles werkt voor ik iets aanschaf!  (je moest eens weten hoeveel mensen (ikikke incl.) dat niet doen)

• Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...