Ga naar inhoud

Review: LAOWA 100mm f/2.8 CA-Dreamer Macro Lens

Macrozine

Aanbevolen berichten

Als beroepsfotograaf die dagelijks vertrouwt op de beste apparatuur, heb ik uitgebreid ervaring opgedaan met de LAOWA 100mm f/2.8 CA-Dreamer Macro lens. Deze lens heeft zich bewezen als een betrouwbare en veelzijdige partner in mijn professionele toolkit. In deze review deel ik mijn bevindingen over de bouwkwaliteit, optische prestaties, gebruikscomfort en prijs-kwaliteitverhouding van deze lens.

Bouwkwaliteit en Ontwerp

De LAOWA 100mm f/2.8 lens straalt kwaliteit uit vanaf het moment dat je hem in handen hebt. Het stevige metalen ontwerp voelt robuust en duurzaam aan, wat vertrouwen geeft bij het fotograferen in diverse omstandigheden. Hoewel de lens geen weerbestendige afdichting heeft, is de bouwkwaliteit over het algemeen indrukwekkend.

De lens is vrij compact voor een 100mm macrolens, wat het gemakkelijk maakt om hem mee te nemen op locatie. Het ontwerp is minimalistisch en functioneel, zonder onnodige franjes. De focusring draait soepel en met voldoende weerstand, wat nauwkeurige handmatige scherpstelling mogelijk maakt.

Optische Prestaties

Een van de grootste troeven van de LAOWA 100mm f/2.8 is de uitstekende optische kwaliteit. De lens biedt een maximale vergroting van 2:1, wat betekent dat onderwerpen twee keer zo groot op de sensor worden afgebeeld. Dit maakt het mogelijk om de kleinste details vast te leggen, wat ideaal is voor macrofotografie van bijvoorbeeld insecten, bloemen en andere kleine objecten.

De scherpte van de lens is indrukwekkend, zelfs bij de maximale diafragmaopening van f/2.8. Chromatische aberratie, een veelvoorkomend probleem bij macro-objectieven, wordt effectief onderdrukt door het gebruik van speciaal glas en een geavanceerd optisch ontwerp. Dit resulteert in beelden met een hoge helderheid en minimale vervorming.

Gebruikscomfort

De handmatige scherpstelling van de LAOWA 100mm f/2.8 vereist enige gewenning, vooral voor fotografen die gewend zijn aan autofocus. Echter, voor macrofotografie is handmatige scherpstelling vaak de voorkeur omdat het nauwkeuriger is. De lens heeft een lange focus throw, wat betekent dat de focusring een grote draaihoek heeft, waardoor je zeer nauwkeurig kunt scherpstellen.

Een nadeel van de lens is het gebrek aan beeldstabilisatie. Bij macrofotografie, waar elke kleine beweging kan leiden tot onscherpe beelden, zou dit een waardevolle toevoeging zijn geweest. Gebruik van een statief is daarom vaak noodzakelijk voor het beste resultaat. Bovendien heeft mijn Sony A7R V een ingebouwde 8-stops in-body beeldstabilisatie, waardoor dit gebrek in feite wordt opgeheven.

Prijs-kwaliteitverhouding

Wat de LAOWA 100mm f/2.8 echt onderscheidt, is de uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Voor een lens met deze specificaties en optische prestaties is de prijs zeer competitief. Dit maakt het een toegankelijke optie voor fotografen die op zoek zijn naar een hoogwaardige macrolens zonder de bank te breken.

Samenvattend

De LAOWA 100mm f/2.8 CA-Dreamer Macro lens is een uitstekende keuze voor iedereen die geïnteresseerd is in macrofotografie. Met zijn robuuste bouwkwaliteit, uitstekende optische prestaties en aantrekkelijke prijs, biedt deze lens veel waar voor zijn geld. Hoewel het ontbreken van autofocus en beeldstabilisatie enige nadelen kunnen zijn, wegen de voordelen zwaar door. Deze lens is een echte aanrader voor macrofotografen die op zoek zijn naar kwaliteit en precisie.

• Like 1

I take the time to stand and stare..📸

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)
1 uur terug, PeterKosterHT zei:

Ook geschikt voor APS-c, camera's lees ik, maar dan wordt de brandpuntsafstand 160 mm. Dat maakt 'm icm deze camera's minder geschikt voor portretfotografie. Maar ik begrijp dat er ook een 60mm is, die dan op 90 mm uit zou komen....

Je hebt gelijk dat de Laowa 100mm f/2.8 lens, wanneer gebruikt op een APS-C camera, een effectieve brandpuntsafstand van 160mm (150mm op Sony camera's) krijgt vanwege de cropfactor. Dit kan inderdaad minder ideaal zijn voor portretfotografie, omdat het beeld meer ingezoomd is en je verder van je onderwerp moet staan. Voor sommige fotografen kan dit echter juist een voordeel zijn, bijvoorbeeld voor close-up portretten of detailopnames.

Wat betreft de Laowa 60mm lens: deze zou op een APS-C camera een effectieve brandpuntsafstand van 90mm hebben, wat vaak wordt gezien als een perfecte afstand voor portretten. De 90mm geeft je nog steeds voldoende compressie en scheiding van het onderwerp van de achtergrond, zonder dat je te ver van je onderwerp af hoeft te staan. Dit maakt de 60mm op APS-C inderdaad een goede keuze voor portretfotografie.

Het komt uiteindelijk neer op je persoonlijke voorkeur en de specifieke situaties waarin je fotografeert. Beide lenzen hebben hun eigen voordelen en kunnen prachtige resultaten opleveren, afhankelijk van hoe je ze gebruikt.

aangepast door Macrozine

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, in2lapland zei:

maar dan wordt de brandpuntsafstand 160 mm.
hoe kom je daar nu weer bij, 100mm kan niet 160mm worden. je kan beter spreken over "beeldhoek"

Ja dat kan wel, maar hier een samenvatting:

Full-frame: 100mm blijft 100mm
APS-C (Sony, Nikon, Pentax, Fuji): 100mm x 1.5 = 150mm
APS-C (Canon): 100mm x 1.6 = 160mm
Micro Four Thirds: 100mm x 2 = 200mm
Medium format (0.79x crop factor): 100mm x 0.79 = 79mm

Deze effectieve brandpuntsafstand geeft je een idee van hoe de beeldhoek van de lens verandert afhankelijk van de gebruikte sensor.

• Like 1

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, Macrozine zei:

Optische Prestaties

Een van de grootste troeven van de LAOWA 100mm f/2.8 is de uitstekende optische kwaliteit. De lens biedt een maximale vergroting van 2:1, wat betekent dat onderwerpen twee keer zo groot op de sensor worden afgebeeld.

Hier ben ik jaloers op, mijn Canon 100 EF 100mm moet het met 1:1 doen. 

• Like 1

Kijk op zoom.nl: gietjedo

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Gietjedo zei:

Hier ben ik jaloers op, mijn Canon 100 EF 100mm moet het met 1:1 doen. 

Dat de LAOWA 100 mm f/2,8 een betere optische kwaliteit en een maximale vergroting heeft van 2:1 heeft is zonder meer waar, 

Maar ook ik maak mijn macro foto's meestal met mijn Canon 100 EF 100 mm, en vooral als ik in het veld aan het fotograferen ben, is die autofocus echt wel handig, vooral als ik met de "Burst functie" werk. En dan vind ik de minimale scherpstel afstand van de LAOWA objectieven ook nog een dingetje.

Maar mocht mijn Canon EF 100 mm f/2.8 op één of andere manier de geest gaan geven, dan weet ik het zo net nog niet.

• Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Botje zei:

Maar mocht mijn Canon EF 100 mm f/2.8 op één of andere manier de geest gaan geven, dan weet ik het zo net nog niet.

Ik weet het wel, zeker als ik een goed geprijsde gebruikte Canon EF 100 mm als vervanger zou kunnen kopen:  https://www.frankwandelt.nl/reviews/objectieven/canon-ef-100mm-f-2-8l-macro-is-usm-specs-reviews

• Like 1

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Botje zei:

Dat de LAOWA 100 mm f/2,8 een betere optische kwaliteit en een maximale vergroting heeft van 2:1 heeft is zonder meer waar, 

Maar ook ik maak mijn macro foto's meestal met mijn Canon 100 EF 100 mm, en vooral als ik in het veld aan het fotograferen ben, is die autofocus echt wel handig, vooral als ik met de "Burst functie" werk. En dan vind ik de minimale scherpstel afstand van de LAOWA objectieven ook nog een dingetje.

Heb ooit begrepen dat de echte macrofans toch het liefst met de hand scherpstellen?
Hoe dan ook is die Canon dubbel zo duur: 1300 euro. Als je de autofocus toch niet gebruikt, is dat een boel geld...

• Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, PeterKosterHT zei:

Heb ooit begrepen dat de echte macrofans toch het liefst met de hand scherpstellen?

Bij macro is het gewoon vaak lastiger om met autofocus precies dat scherp te krijgen wat je wilt, als je van statief werkt heb je ook uitgebreid de tijd om alles precies zo in te stellen als je wilt. Als ik achter vliegbeestjes aanzit dan gebruik ik liever de 100mm met autofocus en soms zelf de 70-300 met 'macro' functie, die laatste maakt net geen echte macro opnamen (volgens het boekje 1:1 of groter op de censor) maar sommige beestjes hebben liever dat je (ik want ik beweeg te veel) wat meer afstand neemt 

• Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, PeterKosterHT zei:

Hoe dan ook is die Canon dubbel zo duur: 1300 euro. Als je de autofocus toch niet gebruikt, is dat een boel geld...

Ik zou nooit een nieuwe versie van deze lens kopen, dan nog liever een RF versie met adviesprijs €1419,00 (moet je wel een Canon EOS R camera hebben). Aangezien er vaak naar de RF versie wordt overgestapt is er goed aanbod van gebruikte Canon EF 100mm tegen redelijke prijzen, qua mogelijkheden de betere lens (die autofocus kan goed van pas komen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, PeterKosterHT zei:

Precies. Handmatig scherpstellen is ALTIJD beter..🙃

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 20-6-2024 om 09:34, Stefanie71 zei:

Aangezien ik al een Tokina 100mm macro heb heb ik vorig jaar gekozen voor de LAOWA 60mm ook een 2:1 (de vergroting deed ik het voor) Jou review voor de 100 zou ik net zo goed voor de 60 kunnen lezen, robuust, optisch zeer goed, handmatig, gewoon een heel fijn lensje! 

Dat is juist. Laowa lensjes zijn allemaal fijne hebbedingetjes, en onderling kwalitatief eender..🙃👍

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...