Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Hey fotografie fanaten,

Ik ben benieuwd naar jullie meningen en ervaringen met betrekking tot de technische aspecten van fotografie, met name compositie en de verschillende regels die daarbij komen kijken. Hoe serieus nemen jullie al die technische compositieregels?

• Is de regel van derden echt zo heilig, of mag je hem af en toe op vakantie sturen?

• Zijn jullie die-hard aanhangers van de regel van derden of de gulden snede (divina proportia), of zijn jullie meer van het "regels zijn er om gebroken te worden" kamp?

• Hebben jullie weleens een foto gemaakt waarbij je alle regels aan je laars hebt gelapt, en die tóch geweldig bleek te zijn?

Deel jullie ervaringen en laat me weten of jullie je meer laten leiden door techniek of gewoon maar wat doen en hopen op het beste!

BLOEM_V9_EAU03955-1.jpg

• Like 1

I take the time to stand and stare..📸

Link naar reactie
Delen op andere sites

Erwin, 

De regel van derden is voor mij niet heilig, misschien eerder een leidraad. voor mij een must is dat de horizon (wanneer in beeld) waterpas ligt, en wat ik ook belangrijk vind is bij fotografie van bv. dieren dat het model naar binnen in de foto kijkt en niet naar buiten.

Als ik jouw foto bekijk vind ik hem perfect in het plaatje staan, mooi over de ruimte verdeeld, daar komt bij dat die bokeh rechts boven de compositie perfect aanvult.

Wel overkomt het mij vaak dat ik dusdanig geconcentreerd op het onderwerp ben, dat ik de omgeving over het hoofd zie, bv. te veel (rommelige) voorgrond, of objecten welke de randen van het beeld verstoren, enz.

Maar wanneer ik qua (mijn) compositie een foto mooi vind, dan kunnen al die compositie regels mij verder gestolen worden. 

• Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan mij goed vinden in de reactie van Botje.

Bij mij staat de digitale waterpas altijd aan en wordt soms met opzet genegeerd (16 mm groothoek), maar is bij architectuur fotografie (24 mm tilt-shift) weer verplicht. Ik heb ook altijd op mijn camera het raster 3 x 3 aanstaan. 

Ik snijd foto's bij om ze te ontdoen van storende elementen of om het onderwerp groter in beeld te krijgen. Ik gebruik tot dusverre vooral de gratis software van Microsoft. Bij bijsnijden houd ik rekening met de regel van derden als dat bij de foto past. Sinds kort beschik ik weer over Topaz Photo AI waarmee ik ruis in foto's verminder en scherpte verbeter.

Naarmate fotografen meer ervaring hebben gaan ze losser om met regels, maar er zijn onderwerpen waar vasthouden aan regels een goede zaak is. Heel ervaren en talentvolle  fotografen lijken losjes met de regels om te gaan, maar ik geloof niet dat ze zo maar wat doen en er het beste van hopen. Jouw foto is daar een voorbeeld van. 

Zelf begin ik vaak met wat artikelen en video's aan informatie geven om vanuit daaruit verder te gaan en mijn weg te zoeken.

• Like 2

Kijk op zoom.nl: gietjedo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu ben ik nog zeker geen doorgewinterde amateurfotograaf, maar soms laat ik de regel ook los. Zeker bij bloemen, want het komt toch vaak voor dat als je de "hoofdbloem" netjes volgens één van de vaste regels "plaatst" dat er dan soms net een half blaadje of bloem(knop) van een andere bloem nog in beeld staat. Dan crop ik de foto eerst en als het dan nog niet uitkomt met de vaste regels, dan is het maar jammer, hoor. 

Tipje, als je tenminste met LightRoom Classic werkt: met de letter "o" krijg je de diverse vaste regels op je foto te zien. 

• Like 2

Via deze links kun je mijn foto's zien en/of me eventueel volgen:

? Zoom profiel

? Insta

Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minuten geleden, Ingridgb zei:

Nu ben ik nog zeker geen doorgewinterde amateurfotograaf, maar soms laat ik de regel ook los. Zeker bij bloemen, want het komt toch vaak voor dat als je de "hoofdbloem" netjes volgens één van de vaste regels "plaatst" dat er dan soms net een half blaadje of bloem(knop) van een andere bloem nog in beeld staat. Dan crop ik de foto eerst en als het dan nog niet uitkomt met de vaste regels, dan is het maar jammer, hoor. 

Tipje, als je tenminste met LightRoom Classic werkt: met de letter "o" krijg je de diverse vaste regels op je foto te zien. 

Ingrid, Ik gebruik ook Lightroom Classic, Ik ken wel de functies achter de letters "Q" en "R", maar die functie achter de letter "O" kon ik nog niet, bedankt voor de tip.

(zie je wel dat men op dit forum nog heel wat kan leren!)👨‍🎓

• Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Botje zei:

Ingrid, Ik gebruik ook Lightroom Classic, Ik ken wel de functies achter de letters "Q" en "R", maar die functie achter de letter "O" kon ik nog niet, bedankt voor de tip.

(zie je wel dat men op dit forum nog heel wat kan leren!)👨‍🎓

Hahaha, en ik dacht: ga ik dat er wel bij zetten, dat weet iedereen vast al wel, hahaha. Q en R heb ik wel eens van gehoord, maar weet niet meer wat het ook weer was. 😧 dan kon je switchen naar je bibliotheek, als ik me goed herinner? En X = wisselen tussen staand of liggend beeld

• Like 2

Via deze links kun je mijn foto's zien en/of me eventueel volgen:

? Zoom profiel

? Insta

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Botje 

En toch heb ik zomaar wat gedaan, nou ja bijna dan..🙃

Ja, de regel van derden is correct toegepast in mijn foto. De belangrijkste elementen van de foto, namelijk de bloem en de gebogen stengel, zijn strategisch geplaatst langs de lijnen van het raster van derden. De bloem zelf bevindt zich dicht bij één van de snijpunten, wat helpt om de aandacht van de kijker te trekken. Bovendien zorgt de lege ruimte rond de bloem ervoor dat het oog naar het hoofdonderwerp wordt geleid, wat mijns inziens een evenwichtige en aangename compositie oplevert.

Maar goed, hoewel regels nuttig zijn, is het belangrijk om te onthouden dat ze geen harde en snelle wetten zijn. Creativiteit en experimenteren zijn essentiële onderdelen van fotografie, en soms kunnen de meest indrukwekkende foto's ontstaan door de traditionele regels te negeren..🙃

Wat verstorende omgevingselementen betreft, dat is het eerste waar ik naar kijk als ik een compositie in gedachten heb. Een schaar is een ideaal hulpmiddel om die rotzooi eruit te knippen, want less is more, en ik wil nul kostbare tijd besteden in Photoshop om die te verwijderen..🙃

• Like 2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naast de regel van derden zijn er nog een stel waardoor je vaak wel wegkomt met de regel van derden niet toe te passen doordat je compositie in een van de andere regels valt (per ongeluk of expres) De regels zijn voor mij zeker niet vast maar als een beeld goed voelt blijkt het vaak in een van de regels te vallen, ze zijn dus duidelijk wel ergens op gebaseerd.

• Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 22-6-2024 om 11:23, Macrozine zei:

Hey fotografie fanaten,

Ik ben benieuwd naar jullie meningen en ervaringen met betrekking tot de technische aspecten van fotografie, met name compositie en de verschillende regels die daarbij komen kijken. Hoe serieus nemen jullie al die technische compositieregels?

• Is de regel van derden echt zo heilig, of mag je hem af en toe op vakantie sturen?

• Zijn jullie die-hard aanhangers van de regel van derden of de gulden snede (divina proportia), of zijn jullie meer van het "regels zijn er om gebroken te worden" kamp?

• Hebben jullie weleens een foto gemaakt waarbij je alle regels aan je laars hebt gelapt, en die tóch geweldig bleek te zijn?

Deel jullie ervaringen en laat me weten of jullie je meer laten leiden door techniek of gewoon maar wat doen en hopen op het beste!

BLOEM_V9_EAU03955-1.jpg

Het enige wat ik nog aan deze foto zou doen: uitvergroten, in laten lijsten en boven de bank ophangen. Nou ja en die tekst weg poetsen natuurlijk

• Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Botje zei:

Het enige wat ik nog aan deze foto zou doen: uitvergroten, in laten lijsten en boven de bank ophangen. Nou ja en die tekst weg poetsen natuurlijk

Als ik het boven de bank hang dan zie ik het niet, dus hangt het boven mijn nucleair aangedreven flatscreen tv..🙃
Maar goed, ik vat het op als een compliment, en dank jou daarvoor..🙃👍

• Like 1

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...