Ga naar inhoud

Focus issue camera/lens of skills issue?🙈

Aanbevolen berichten

Goedendag medezoomers,

Ik ben vandaag op pad geweest met me camera om vogels en andere wildlife te fotograferen. Heb al eerder last gehad van het feit dat de focus volgens mijn camera goed ligt, maar de foto toch alles behalve scherp is. Ik heb een video toegevoegd met een voorbeeld van vandaag, de ene foto ligt de focus alles behalve daar waar de camera aangeeft. Terwijl bij de volgende in de serie ligt deze wel goed. Dit gebeurt de laatste weken steeds vaker, dit tot grote frustratie want laatst had ik heb pas in de gaten toen ik alweer thuis was..

Dit is op een canon R7. Als ik met dezelfde lens(RF 100-400 F5.6-8)een foto maak van een grotere vogel of ander dier is de foto wel super scherp. 

Doe ik iets fout kwa instellingen of zal er misschien toch iets in de autofocus van de lens zitten?

Instellingen zijn als volgt: AF Servo, spot AF (in dit voorbeeld omdat de vogel stil zit) subject tracking aan, servo case 2 (voor hen die bekend zijn met canon) voor hen die hier niet bekend mee zijn. Dit houd in dat de autofocus vrij statisch is en vast houd aan het eerste autofocus punt en die blijft volgen ondanks dat er takjes oid in het frame komen.

Iemand tips of tricks om dit te voorkomen in de toekomst? Of iemand die hetzelfde probleem ervaart? Nu heb ik gelukkig wel een aantal goede er tussen zitten, maar groot deel is gewoon wazig en niet bruikbaar🤷🏼‍♂️

Alvast bedankt voor het meedenken!

aangepast door denzelpics
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh jee, een frustrerend probleem met de scherpstelling van een Canon R7 en RF 100-400mm lens. Dit heb ik eerder meegemaakt met een bevriende vriend en tevens Canon fanboy, en het heeft ons een halve dag gekost om dit probleem te tackelen. Ik weet niet meer precies welke van de onderstaande stap(pen) het probleem heeft opgelost, maar het is oplost!

Enfin, er zijn een paar mogelijke oorzaken voor onscherpe foto's ondanks dat de camera aangeeft dat de focus goed is.

Check het volgende

Kalibratie van de Lens:
Soms kan het helpen om je lens te kalibreren met je camera. Dit proces wordt Micro Adjustment of AF Fine Tuning genoemd en kan kleine afwijkingen in de autofocus corrigeren. Als je niet weet hoe dit moet, laat het maar weten.

Stabiliteit:

Zorg ervoor dat je camera en lens stabiel zijn. Bij lange brandpuntsafstanden zoals 400mm kan zelfs de kleinste beweging leiden tot onscherpte. Gebruik een stevig statief of monopod en zorg ervoor dat de beeldstabilisatie (IS) aan staat als je uit de hand fotografeert.

Instellingen Controleren:

Sluitertijd: Zorg ervoor dat je sluitertijd snel genoeg is om beweging te bevriezen. Een algemene vuistregel is om een sluitertijd te gebruiken die minstens gelijk is aan de brandpuntsafstand (bijv. 1/400s bij 400mm).
Diafragma: Een groter diafragma (kleiner f-getal) zorgt voor een kleinere scherptediepte, wat moeilijker kan zijn voor autofocus. Probeer een iets kleiner diafragma zoals f/10 of f/11.
ISO: Verhoog de ISO indien nodig om een snellere sluitertijd te behalen.

Autofocus Instellingen:

Servo AF: Dit is goed voor bewegende onderwerpen, maar als je onderwerp stil zit, kan One Shot AF betrouwbaarder zijn.
Focuspunt: Spot AF is precies, maar als het focuspunt niet exact op de juiste plaats zit, kan de foto onscherp worden. Overweeg een iets groter focuspunt zoals 1-point AF.

Controleer de Lens en Sensor:

Vuil of Stof: Controleer of er geen vuil of stof op de lens of de sensor zit dat de scherpstelling kan beïnvloeden.
Firmware Update: Zorg ervoor dat zowel je camera als lens de nieuwste firmware hebben. Soms worden autofocusproblemen opgelost met firmware-updates.

Autofocus Problemen Diagnostiseren:

Maak een serie testfoto's van een stilstaand object (bijvoorbeeld een stuk krant met tekst) om te zien of het probleem consistent optreedt.
Test met een andere lens om te bepalen of het probleem specifiek is voor jouw lens of de camera.

Herstel naar Fabrieksinstellingen:

Als laatste redmiddel kun je proberen je camera terug te zetten naar de fabrieksinstellingen. Dit kan helpen als er een instelling is die problemen veroorzaakt waarvan je je niet bewust bent.

Zoals ik eerder schreef, één van deze mogelijke oplossingen was de juiste, maar ik weet alleen niet meer welke. Mocht het probleem blijven bestaan, overweeg dan om je camera en lens naar een erkende Canon servicecentrum te brengen voor verdere diagnose en reparatie.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt, en suc6 ermee🙃

• Thanks 1

I take the time to stand and stare..📸

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks voor de uitgebreide uitleg!

Kalibratie van de lens om de autofocus te verbeteren kan ik zeker proberen dat kan sowieso geen kwaad! Heb dit niet eerder gedaan maar kan hier zelf wel uitkomen denk ik.

Instellingen stonden wel goed, die was 1/2500 F8.0(kan niet lager met deze lens op 400mm) ISO 6400 wel wat aan de hoge kant maar de ijsvogel zat in donkere schaduw. AF punt had misschien groter gemoeten inderdaad om ook op naast gelegen takjes te focussen ipv iets op de achtergrond. Vandaar ook de ene scherp en de ander niet waarschijnlijk.

Van dichterbij en op grote onderwerpen zoals een edelhert is de autofocus prima en krijg ik ook mooie plaatjes. Merk zelf dat het probleem echt bij de kleinere vogels ligt. En met andere lensen werkt de autofocus ook uitstekend.

Probleem was voor de laatste firmware update die ik een paar dagen geleden gedaan heb al aanwezig en nu nog steeds. Heb ook gecheckt voor firmware update van de lens zelf maar die is er niet.

Nogmaals dank en ik kom hier op terug als ik het weer getest heb!

• Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Danny, Ik zie dat jij een sluitertijd van 1/2500 sec, plus een overbelichting van 3 stops, en een ISO van 6400 hebt gebruikt, dat is wel een hele snelle sluitertijd, mijn vraag is nu maak jij gebruik van een statief en heb jij je beeldstabilisatie aan/uit staan. en hoever sta jij ongeveer van die vogel af? 

Ik zelf zou in geval van deze foto een teleconverter 1.4 gebruikt hebben, en omdat de vogel stil zit is zo'n snelle sluitertijd echt niet nodig, zodat de ISO behoorlijk omlaag kan, en natuurlijk zou ik een statief hebben gebruikt en de beeldstabilisatie op het objectief uit hebben gezet, daar komt bij dat ik handmatig scherp zou hebben gesteld.

• Like 1
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag botje! 

Thanks voor de tips zal er volgende keer eens naar kijken of ik me iso en sluitertijd wat omlaag kan zetten. Ben nog niet zo ervaren dat dit automatisch gaat, dat is iets wat ik nog moet leren om de instellingen constant te wijzigen tijdens het schieten.

Statief was in dit geval geen optie omdat de ondergrond zeer ruig was en ik niet in een vogelhut oid zat maar aan het lopen was door het bos/park. Stabilisatie stond zeker aan, denk dat ik zo een 10 a 15 meter van de vogel stond. 

Is een teleconverter verstandig als ik al op een F getal van 8 zit? En ik heb al een cropfactor van 1,6 vanuit de camera zelf.

Ik ga volgende keer letten op de instellingen om te kijken of dit het focus probleem oplost.

Dank!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tv van 1/2500 icm iso6400 en dus een overbelichting van 3 stops moet prima kunnen, zeker met de huidige camera's. Of het nodig is, is een ander verhaal. 

ik denk dat de iso een gevolg is van de gevraagde overbelichting en dat de camera dan roept: Best, maar dan geef ik je wel 6400.. 

1 stops overbelichting is in mijn camera een standaard instelling. 1/2500 is ook geen uitzondering. 

ik kan je met je gevraagde probleem niet direcht helpen, maar ik denk dat je daar met eerder gegeven antwoorden wel uitkomt. Wel kan ik je melden dat mijn ervaring (dankzij mezelf en medegebruikers om me heen) de 100-400 lens van canon nooit een topper is geweest. Ik had de EF-100400 mk1 en had daar altijd vergelijkbare problemen mee. Nooit fijn scherp. Dé reden voor mij om mijn glaswerk om te zetten naar Sigma. Die kunnen i.m.o. beter glas maken dan Canon (die zich beter met productie van alleen camera's bezig kunnen houden)

• Thanks 1

Be the writer of your own story

My linktree

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, darka zei:

Tv van 1/2500 icm iso6400 en dus een overbelichting van 3 stops moet prima kunnen, zeker met de huidige camera's. Of het nodig is, is een ander verhaal. 

ik denk dat de iso een gevolg is van de gevraagde overbelichting en dat de camera dan roept: Best, maar dan geef ik je wel 6400.. 

1 stops overbelichting is in mijn camera een standaard instelling. 1/2500 is ook geen uitzondering. 

ik kan je met je gevraagde probleem niet direcht helpen, maar ik denk dat je daar met eerder gegeven antwoorden wel uitkomt. Wel kan ik je melden dat mijn ervaring (dankzij mezelf en medegebruikers om me heen) de 100-400 lens van canon nooit een topper is geweest. Ik had de EF-100400 mk1 en had daar altijd vergelijkbare problemen mee. Nooit fijn scherp. Dé reden voor mij om mijn glaswerk om te zetten naar Sigma. Die kunnen i.m.o. beter glas maken dan Canon (die zich beter met productie van alleen camera's bezig kunnen houden)

Instellingen zijn wel goed idd andere foto's van hetzelfde onderwerp met dezelfde instellingen zijn wel scherp, had waarschijnlijk wel naar 1/400 gekund aangezien vogel stil zat. Had iso ook flink lager gekund. Dat realiseer ik me wel vaker achteraf... kwestie van oefenen en vallen en opstaan. 

Sigma en tamron ben ik ook naar aan het kijken. Die hebben nu net een aantal lenzen voor de RF mount uitgebracht, maar volgens mij nog geen tele.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...