Ga naar inhoud

HDR of grijsverloopfilter?

Boudewijn

Aanbevolen berichten

In de afgelopen stream van de Zoom Academy is veel verteld over het gebruik van fysieke grijs- en grijsverloopfilters. Uitermate leerzaam. Er is in een bijzin genoemd dat sommige camera's ook over iets dergelijks beschikken, namelijk de HDR functie. Hier is niet verder op ingegaan.

Een beetje filterset kost al gauw een paar honderd euro, terwijl de HDR-functie al op mijn camera zit.

Mijn vraag: wat is jullie ervaring met beide, in hoeverre voldoen ze in de praktijk en in hoeverre kun je HDR als vervanging van grijsverloopfilters zien?

Ik hoor graag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De HDR functie (High Dynamic Range) combineert beelden met verschillende belichting om een totaalplaatje te maken met de beste belichtingsdelen van elk beeld. De HDR Functie in camera vind ik zelf niet handig, wel gebruik ik de bracketing (het achter elkaar maken van de beelden met de verschillende belichting) functie maar het samenvoegen doe ik liever zelf achteraf. Ik gebruik het dan meer als blending dan HDR omdat HDR vaak net even te ver gaat voor wat ik wil bereiken, of ik wil juist HDR creatief gebruiken en dan wil ik de schuifjes juist naar het extreme kunnen zetten. 

Blending dus om de wolken en de voorgrond beiden netjes belicht te krijgen ipv een grijsfilter. Maar grijsfilters om effecten als getrokken lucht en gladde zee te creeeren, daarvoor heb je echt veel langere sluitertijden nodig dan een gemiddelde dag je zonder filters toestaat. 

• Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bouwdewijn, 

Met een grijs verloopfilter dekt men bv bij een. zonsop- of ondergang de lucht met een aantal stops af, zodat men op de voorgrond genoeg doortekening overhoud, dus  alleen de lucht, dekt men tot de horizon dus af, 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Er is veel geschreven over deze vraag. Dus als ik jou was zou ik op internet naar informatie zoeken met bijvoorbeeld deze zoekopdracht:  "hdr fotograferen of met filters"

Ik gebruik graag de HDR functie van mijn Canon EOS R6 of R7 camera's. Ik bewaar de individuele beelden zowel in Jpeg als in Craw (elk dus 3). Met Craw bestanden wordt een samengevoegd beeld door de camera op het geheugenkaartje gemaakt. De automatische functie van de camera vind ik meestal teleurstellend. Ik varieer bij HDR instellingen in de camera met 1, 2 of 3 stops. 

Met software samenvoegen (wat Stefanie71 doet) heb ik nog niet gedaan, ik bewerk vaak een van de 7 bewaarde beelden. 

Met het gebruik van filters heb ik nog weinig ervaring behalve dan dat ik het overdag aan het strand heb gebruikt om de sluitertijd te kunnen verlengen om de golven 'glad' te strijken. 

aangepast door Gietjedo
verschrijving
  • Like 1

Kijk op zoom.nl: gietjedo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zijn verschillende dingen. Het filter doet wat @Botje schrijft. Met Hdr krijg je gewoon over heel je foto een heel genuanceerde belichting.

Ik gebruik in mijn camera alleen de functie om het belichtingstrappetje te maken, voeg ze daarna samen in Photoshop, Dat biedt meer instellingen dan de Hdr van de camera. Want ja, Hdr is al snel over the top en dat wil ik juist niet.

Nadeel van Hdr: je moet meerdere foto's maken en dus is het niet geschikt voor beweging. Dan heb je meer aan een grijs filter 

• Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi allemaal,

Dank voor al jullie reacties.

ALs ik het wel begrijp:

• Het grijsfilter heeft een wat aparte functie, namelijk de belichting van de gehele opname verlengen. Als ik dus dat wolken- of watereffect wil, dan heb ik sowieso een grijsfilter nodig.
  • Het grijs-verloopfilter is meer om verschil in belichting te krijgen in delen van de opname. Hoe deze delen over de foto heenliggen wordt dan bepaald door type filter en positie t.o.v. de lens.
  • HDR zoekt zelf de verschillen licht/donker op en is in die zin fijnmaziger. Nadeel is dat er meerdere foto's gemaakt worden waardoor het samengevoegde eindresultaat bewogen kan zijn. Hoe goed/slecht hangt ook af van de camera.
  • Het lijkt erop dat het een persoonlijke voorkeur is om te beslissen of je iets door de camera laat doen of via nabewerking.
  • Is het belangrijk om vooral veel uit te proberen en kijken wat het oplevert.

Bij nabewerking zie ik Photoshop terugkomen, in hoeverre zijn Lightroom en de "eigen" merksoftware (zoals Nikon NX Studio) in jullie ogen bruikbaar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Paar puntjes

- Hoe goed of slecht de HDR uitpakt hangt alleen van de camera af als je gebruik maakt van de ingebouwde software. Als je alleen een belichtingstrappetje maakt en de foto's samenvoegt met externe software maakt het voor het hdr-effect niet uit welke camera je hebt. Aparte software biedt doorgaans wel meer instellingsmogelijkheden.

- Photoshop en Lightroom zijn  vergelijkbaar, LR is in mijn beleving alleen wat meer gericht op batchverwerking van grote aantallen foto's. Zelf gebruik ik photoshop in combinatie met het Nik-filter, dat nog altijd gratis te downloaden en te gebruiken is. Dat geeft me na de samenvoeging een stuk of 20 varianten om uit te kiezen.

- Veel uitproberen is de beste manier om de mogelijkheden (en de valkuilen) te leren kennen.

aangepast door PeterKosterHT
Link naar reactie
Delen op andere sites

Over HDR gesproken: Bij het doorbladeren in wat oude "Zoom.nl bladen" kom ik in nr. 10 nov/dec 2023 een heel verhaal over "Bewerking in Lightroom Classic, Berglandschap in HDR"  tegen

Misschien heeft Boudewijn daar ook wat aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij camera's zijn volgens mij 2 soorten HDR instellingen. De eerste is dat je meerdere foto's maakt en de camera maakt er dan 1 goed belichte foto van en de tweede is net als bij mijn Nikon D7200 maakt de camera alleen de foto's met verschillende belichtingen die je achteraf nog moet samen voegen tot 1 HDR foto. Als het even kan mak ik de foto's met verschillende belichtingen manueel en voeg ze achteraf samen tot 1 goed belichte foto en heb je de HDR functie van de camera eigenlijk niet nodig, het is wel meer werk maar het resultaat mag er dan ook wezen.

Ik gebruik ook wel grijs (verloop)filters maar is meer wat ik wil bereiken. De grijsfilter is meer bedoeld voor langere sluitertijden en de grijsverloopfilter is bedoeld om contrast tussen lichte en de donkere delen met een duidelijk scheidslijn(bijvoorbeeld de horizon) op te heffen.

Als je in een polderlandschap staat werkt een grijsverloopfilter sneller en scheelt ook in de nabewerking dan HDR.

• Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...