Ga naar inhoud

Backup lightroom classic compleet

BertKe

Aanbevolen berichten

Hallo, ik ga over op een nieuwe computer en ik wil lightroom weer net zo ingesteld hebben als op de oude computer. Oja ik heb geen abonnement op lightroom.

1. Catalogus, daar heb ik een backup van. Is dit dan incl. de gedane bewerkingen? Compleet, dus incl bv lenscorrecties etc?

2. Foto's ook dit is geregeld

3. Voorinstellingen, hoe doe ik dat?

4. Exportinstellingen, hoe doe ik dit?

5. Metagegevens ???

6. Trefwoord tags ???

7. Verzamelingen??

8. Importvoorkeuren???

9. Hoe laad ik de bestaande mappenstructuur weer in, zodat die weer zichtbaar is? ( o.a.USB,NAS)

Het zijn wel veel vragen, maar ik wil het wel goed overgezet hebben.

Alvast bedankt voor het meedenken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

47 minuten geleden, vBartheld zei:

Welkom, ik stel voor dat je je eerst even voorstelt!

Ik zie dat jij inderdaad al jaren lid bent, maar in al die tijd geen gebruik gemaakt hebt van dit forum, dus is de vraag van vBartheld helemaal zo vreemd niet. daar komt bij dat jij geen abonnement op Lightroom hebt, welke versie heb jij dan wel?

• Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Serieus? Ik herkende je naam niet :classic_sad: en stom genoeg staat in je profiel dat je maar 1 bericht (nu 3) had gepost, vandaar mijn bericht :classic_cool:

Anyway, wat betreft je vragen..

Volgens mij is een backup de plaats waar je ook je aanpassingen terug zou kunnen vinden. Tweede optie is dat je je huidige catalogus zo instelt dat je wijzigingen als externe bestanden worden opgeslagen. Wanneer je dan je foto's koppelt aan je nieuwe catalogus, worden deze wijzigingen direct ingelezen.

Vooronderstellingen kun je in laten stellen bij het histogram in de rechter bovenhoek. Vaak staan daar vierkantjes, deze geven aan welke vertoningen er aanwezig zijn. Overigens kun je ze bij het opnieuw importeren direct aan laten maken natuurlijk. 

Exportinstellingen kun je opnieuw aanmaken, ik weet zo even niet uit mijn hoofd of je die kunt exporteren. 

De andere vragen, ik ga er vanuit dat je wilt weten hoe je dit instelt? Als in, wat bedoel je met je vraagtekens? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden, vBartheld zei:

Serieus? Ik herkende je naam niet :classic_sad: en stom genoeg staat in je profiel dat je maar 1 bericht (nu 3) had gepost, vandaar mijn bericht :classic_cool:

Anyway, wat betreft je vragen..

Volgens mij is een backup de plaats waar je ook je aanpassingen terug zou kunnen vinden. Tweede optie is dat je je huidige catalogus zo instelt dat je wijzigingen als externe bestanden worden opgeslagen. Wanneer je dan je foto's koppelt aan je nieuwe catalogus, worden deze wijzigingen direct ingelezen.

Vooronderstellingen kun je in laten stellen bij het histogram in de rechter bovenhoek. Vaak staan daar vierkantjes, deze geven aan welke vertoningen er aanwezig zijn. Overigens kun je ze bij het opnieuw importeren direct aan laten maken natuurlijk. 

Exportinstellingen kun je opnieuw aanmaken, ik weet zo even niet uit mijn hoofd of je die kunt exporteren. 

De andere vragen, ik ga er vanuit dat je wilt weten hoe je dit instelt? Als in, wat bedoel je met je vraagtekens? 

De vraagtekens geven aan "hoe moet ik dit  regelen?"  Hoe kan ik deze instellingen weer terug krijgen?

Hoe kun je je wijzigingen als externe bestanden opslaan?

Exportinstellingen exporteren zou heel fijn zijn, anders moet je van alles handmatig gaan bijhouden.

Vooronderstellingen moet zijn voorinstellingen, sorry type foutje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer men Lightroom weer voor het eerst opent dan vraag Lightroom welke catalogus hij moet openen. als Lightroom dan geen (oude) catalogus kan vinden maat het een nieuwe catalogus aan, welke dan helemaal leeg is.

Dus is het verstandig alle Lightroom instellingen (backups, catalogi en mappen structuur) over te zetten op jou nieuwe computer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Botje zei:

Wanneer men Lightroom weer voor het eerst opent dan vraag Lightroom welke catalogus hij moet openen. als Lightroom dan geen (oude) catalogus kan vinden maat het een nieuwe catalogus aan, welke dan helemaal leeg is.

Dus is het verstandig alle Lightroom instellingen (backups, catalogi en mappen structuur) over te zetten op jou nieuwe computer.

Ja vandaar ook de vraag, waar en hoe regel je dit? (bakcups,catalogi en mappenstructuur) 

Backup Catalogi staat op de NAS. Mappenstructuur, geen idee hoe je dit terug krijgt? handmatig toevoegen?

Maar wat valt er allemaal onder Catalogi? Welke bestanden zijn dat dan? .lrcat is de catalogus toch?

Welke bestanden moet je dan meenemen naar je nieuwe computer toe?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Wel wat dacht je ervan om de oude Computer naast de Nieuw te zetten en alle mogelijke instellingen te bekijken om die ook zo op de nieuwe te bekomen.
dan weet je opzich waar je op de oude computer de lr data staat die je nodig hebt om naar de nieuwe over te brengen

6. die kan je exporteren
=> hoe: zoek een op het grote boze web: lr exporteren trefwoorden

note: er is overigens voldoende info te vinden hoe en wat zoek: lr naar nieuwe computer

aangepast door in2lapland
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo @BertKe

Overstappen naar een nieuwe computer met je Lightroom-installatie kan een beetje ingewikkeld zijn, maar met de juiste stappen kun je alles goed overzetten. Aangezien je geen abonnement hebt, neem ik aan dat je Lightroom 6 of eerder gebruikt. Zelf gebruik ik Lightroom bijna nooit, maar Capture One des te meer, dus het kan zijn dat ik iets over het hoofd zie. Maar goed, hier zijn de algemene stappen die je kunt volgen om alles over te zetten:

Catalogus:

Ja, de catalogus bevat alle informatie over je foto's, inclusief de bewerkingen die je hebt uitgevoerd, zoals lenscorrecties, witbalans, enz. Zorg ervoor dat je een recente back-up van je catalogus hebt.

Foto's:

Als je je foto’s al hebt gekopieerd naar de nieuwe computer, zorg ervoor dat ze in dezelfde mappenstructuur staan als op je oude computer. Dit helpt Lightroom om de foto's gemakkelijk terug te vinden.

Voorinstellingen:

Je kunt je voorinstellingen (presets) overzetten door de volgende map te kopiëren van je oude computer naar je nieuwe:
Windows: C:\Users\[Your Username]\AppData\Roaming\Adobe\Lightroom\
Mac: /Users/[Your Username]/Library/Application Support/Adobe/Lightroom/
Kopieer de inhoud van de map "Develop Presets", "Import Presets", enz., naar dezelfde locatie op je nieuwe computer.

Exportinstellingen:

Exportinstellingen zijn opgeslagen in de Lightroom Preferences file. Dit bestand bevindt zich op dezelfde locatie als je voorinstellingen. Kopieer het bestand Lightroom Preferences.agprefs naar de nieuwe computer.

Metagegevens:

Metagegevens zijn opgeslagen in de catalogus. Als je je catalogus hebt overgezet, zou deze informatie ook mee moeten komen.

Trefwoord tags:

Deze zijn ook opgeslagen in de catalogus. Als je je catalogus overzet, worden je trefwoord tags ook overgezet.

Verzamelingen:

Verzamelingen zijn eveneens opgeslagen in de catalogus. Dus met de overgezette catalogus heb je ook je verzamelingen weer beschikbaar.

Importvoorkeuren:

Importvoorkeuren zijn opgeslagen in de Lightroom Preferences file, die je eerder hebt overgezet.

Bestaande mappenstructuur laden:

Nadat je Lightroom op je nieuwe computer hebt geïnstalleerd en je de catalogus hebt geopend, kan het zijn dat Lightroom de bestanden niet meteen kan vinden. Je kunt Lightroom vertellen waar de bestanden zich bevinden:
Klik met de rechtermuisknop op de map in de module "Bibliotheek" en kies "Zoek ontbrekende map" om Lightroom naar de nieuwe locatie van je foto's te verwijzen naar je NAS.

Stappen om alles over te zetten:

Kopieer je Catalogus naar de nieuwe computer:
Sluit Lightroom.
Kopieer de hele map waarin je catalogus is opgeslagen (het .lrcat bestand en de bijbehorende mappen) naar je nieuwe computer.

Installeer Lightroom op de nieuwe computer:
Installeer Lightroom met je bestaande licentie. Oh nee, wacht..🙃

Kopieer je Foto’s naar de nieuwe computer:
Zorg ervoor dat je foto’s dezelfde mappenstructuur hebben als op je oude computer.

Kopieer je Voorinstellingen en Preferences:
Volg de bovenstaande stappen om je voorinstellingen en preferences over te zetten.

Open je Catalogus in Lightroom:
Open Lightroom en ga naar "Bestand" > "Catalogus openen" en selecteer je overgezette catalogus.

Wijzig de locatie van je mappen indien nodig:
Als Lightroom de foto's niet meteen kan vinden, gebruik de functie "Zoek ontbrekende map" om Lightroom naar de juiste locatie te wijzen.

Door deze stappen te volgen, zou je Lightroom op je nieuwe computer vrijwel identiek moeten zijn aan je oude computer. Als je vragen hebt over specifieke stappen of ergens tegenaan loopt, laat het dan weten!

I take the time to stand and stare..📸

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...