Ga naar inhoud

Vliegtips en vragen camera e.d.

Aanbevolen berichten

In september ga ik 3 dagen naar Schotland met mijn buurvrouw/vriendin/fotomaatje. We hebben een hotel in Edinburgh, dus het zullen stadsfoto's worden, maar we gaan ook met een bustour naar de hooglanden e.d. 

1. Nu las ik ergens dat je in het vliegtuig de accu('s) van de camera moet afplakken met één of andere tape. Ik neem aan dat dat niet met gewoon plakband kan, maar wat voor tape heb je dan nodig? 

2. Ik heb 3 lenzen: 50mm, 24-105mm en een 100-400mm. Ik twijfel of het handig is om de 50mm en de 100-400mm ook mee te nemen. Wat zouden jullie doen?

3. Mag een statief in je handbagagekoffertje? Ik heb een statief, dat opgevouwen ca. 35 cm lang is. Past dus qua maat prima in zo'n koffertje, maar ik las ook ergens dat de beveiliging moeilijk kan doen over een statief in de handbagage, omdat je het als slagwapen zou kunnen gebruiken (statief zou dan in het ruim moeten).

Mochten jullie nog andere tips hebben, dan hoor ik het graag 🙂

Via deze links kun je mijn foto's zien en/of me eventueel volgen:

? Zoom profiel

? Insta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoor genoeg verhalen over vliegen met camera spullen. Je statief moet inderdaad in het ruim van het vliegtuig omdat zoals je zelf al aangaf het als slagwapen gebruikt kan worden. De contacten van de accu's moet je volgens mij afdekken zodat ze geen kortsluiting kunnen maken, als je de originele afdek kapjes van de accu's nog hebt kun je die ook gebruiken om de contacten af te dekken. Volgens mij zijn er zelfs labels te krijgen bij de vliegmaatschappij voor je cameratas waardoor je cameratas bij je in de cabine kunt houden en daardoor in de gaten kan houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, gerard-20 zei:

Ik hoor genoeg verhalen over vliegen met camera spullen. Je statief moet inderdaad in het ruim van het vliegtuig omdat zoals je zelf al aangaf het als slagwapen gebruikt kan worden. De contacten van de accu's moet je volgens mij afdekken zodat ze geen kortsluiting kunnen maken, als je de originele afdek kapjes van de accu's nog hebt kun je die ook gebruiken om de contacten af te dekken. Volgens mij zijn er zelfs labels te krijgen bij de vliegmaatschappij voor je cameratas waardoor je cameratas bij je in de cabine kunt houden en daardoor in de gaten kan houden.

Dank voor je reactie. Op mijn reserve-accu heb ik inderdaad nog het kapje, dus die hoeft dan dus niet afgeplakt te worden. Degene, die in de camera zit dus wel. 

De cameratas (slingback) mag ik volgens mij so wie so bij me houden als de extra (kleine) tas als handbagage. Heen vliegen we met KLM, daar mag dat dus in elk geval. Terug vliegen we met Easyjet. Of het daar ook mag, is me nog niet helemaal duidelijk. 

Als je je statief los (in de hoes) meeneemt, kan ik het me voorstellen dat het niet mee mag in de cabine, maar dus ook niet als hij in het handbagagekoffertje past?

? Zoom profiel

? Insta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn  cameratas altijd als handbagage (speciaal opgelet bij aanschaf tas dat die aan de meest gangbare maten voor handbagage voldoet) en mijn statief in het ruim. De reserve accu heeft een kapje en die in de camera zit daar goed dus daar hoeft niks verder aan afgeplakt te worden. Vorig jaar had ik mijn reservecamera ook bij me, de reserve accu daarvan heeft geen hoesje maar ik had m in een apart klein ziplock zakje zitten en dat was blijkbaar ook goed. Het gaat er volgens mij gewoon om dat de contactpunten geen contact kunnen maken met iets van metaal waardoor ze brand zouden kunnen veroorzaken, niet onbeschermd los in de tas dus. Je zou gewoon plakband kunnen gebruiken met een stukje dubbel ter hoogte van de contacten zodat daar geen plak direct op komt wat zou kunnen achterblijven en de werking van de accu belemmeren. 

Voor het statief zou ik geen risico lopen, gewoon het ruim in. Waarschijnlijk zal een klein statiefje wat in de tas past niet zo'n probleem zijn maar wie bepaald hoe klein dat dan kan/mag zijn ... Je zou ook ipv statief een beanbag mee kunnen nemen (daar ter plekke vullen met zand of rijst of bonen kopen is de eerste beste supermarkt) je moet dan alleen wel een muurtje, boomstronk of randje auto hebben om het op te leggen

Voor de lenzen zeg ik: 50mm thuis laten en nog eens goed nadenken over die 100-400, ga je vogels en zeehonden spotten: mee, anders is het te veel gewicht voor een wat als ... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden, Stefanie71 zei:

Ik heb mijn  cameratas altijd als handbagage (speciaal opgelet bij aanschaf tas dat die aan de meest gangbare maten voor handbagage voldoet) en mijn statief in het ruim. De reserve accu heeft een kapje en die in de camera zit daar goed dus daar hoeft niks verder aan afgeplakt te worden. Vorig jaar had ik mijn reservecamera ook bij me, de reserve accu daarvan heeft geen hoesje maar ik had m in een apart klein ziplock zakje zitten en dat was blijkbaar ook goed. Het gaat er volgens mij gewoon om dat de contactpunten geen contact kunnen maken met iets van metaal waardoor ze brand zouden kunnen veroorzaken, niet onbeschermd los in de tas dus. Je zou gewoon plakband kunnen gebruiken met een stukje dubbel ter hoogte van de contacten zodat daar geen plak direct op komt wat zou kunnen achterblijven en de werking van de accu belemmeren. 

Voor het statief zou ik geen risico lopen, gewoon het ruim in. Waarschijnlijk zal een klein statiefje wat in de tas past niet zo'n probleem zijn maar wie bepaald hoe klein dat dan kan/mag zijn ... Je zou ook ipv statief een beanbag mee kunnen nemen (daar ter plekke vullen met zand of rijst of bonen kopen is de eerste beste supermarkt) je moet dan alleen wel een muurtje, boomstronk of randje auto hebben om het op te leggen

Voor de lenzen zeg ik: 50mm thuis laten en nog eens goed nadenken over die 100-400, ga je vogels en zeehonden spotten: mee, anders is het te veel gewicht voor een wat als ... 

Mijn fototas valt ook binnen de marges voor handbagage, dus dat is geen probleem. Het statief is een normaal statief, alleen kun je hem vrij klein inschuiven. In theorie kun je er dus iemand de hersen mee inslaan (hoewel.. zo zwaar is het statief ook weer niet, haha). Die 50mm dacht ik ook wel thuis te laten. Vooral de 100-400 is het twijfelpunt. We gaan op zich niet voor de zeehonden en vogels, maar meer voor het landschap. Of Nessie moet ineens opduiken in het meer, haha. Lijkt me dat ik in de stad zelf ook voldoende moet hebben aan de 24-105-lens, toch?

? Zoom profiel

? Insta

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, Ingridgb zei:

Mijn fototas valt ook binnen de marges voor handbagage, dus dat is geen probleem. Het statief is een normaal statief, alleen kun je hem vrij klein inschuiven. In theorie kun je er dus iemand de hersen mee inslaan (hoewel.. zo zwaar is het statief ook weer niet, haha). Die 50mm dacht ik ook wel thuis te laten. Vooral de 100-400 is het twijfelpunt. We gaan op zich niet voor de zeehonden en vogels, maar meer voor het landschap. Of Nessie moet ineens opduiken in het meer, haha. Lijkt me dat ik in de stad zelf ook voldoende moet hebben aan de 24-105-lens, toch?

Voor landschap is in de meeste gevallen groothoek toch het mooiste en met 105 heb je toch ook al wat meer zoom. De afweging is vooral: wil je die dagen met de extra lens rond lopen of steek je liever iets anders op die plek in de tas (filters, lunch, souvenirs)

Met dat statief zou ik het niet gokken, die gaat waarschijnlijk alsnog met een sticker het ruim in ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is dus ook wat ik me afvraag: ga ik die 100-400 lens wel gebruiken? Scheelt idd toch weer gewicht 😄 

Ik wil ook zeker geen risico nemen met het statief. Heb ook overwogen om hem niet mee te nemen, maar als we wellicht 's avonds foto's in de stad willen maken, dan is een statief toch wel een must. Met een beanybag of ministatiefje ben je dan toch minder flexibel omdat je maar net iets moet vinden waarop je het kunt neerzetten, lijkt me. Ik neem aan dat ik het van tevoren (voor het inchecken) moet aangeven, dat het statief als ruimbagage mee moet?

Ik vraag me ook af of we het statief wel gaan gebruiken, omdat het in september nog best lang licht is. 

? Zoom profiel

? Insta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb niet het hele verhaal gelezen, dus wellicht dubbele informatie, 

maar: Meenemen wat je mee kunt nemen. Beter mee verlegen dan om verlegen. 

statief is ruimbagage, de rest is handbagage (100-400 lens zou je driedubbel in kunnen pakken en in je ruimbagage doen, maar de rest, alles mee. 

accu's moeten als handbagage, en wanneer je er een papieren tapeje over doet is t voldoende. De drone accu's moet je speciale verpakkingen voor regelen, maar een gewone accu voor je camera niet nodig. Wanneer je ze los van elkaar verpakt en mee neemt is het allemaal prima

Schotland wil je vanwege wildlife echt je 100-400 mee, De roofvogels, de trekvogels, de herten en reeen.  Ik was blij dat ik alles mee had. 

Be the writer of your own story

My linktree

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, darka zei:

Ik heb niet het hele verhaal gelezen, dus wellicht dubbele informatie, 

maar: Meenemen wat je mee kunt nemen. Beter mee verlegen dan om verlegen. 

statief is ruimbagage, de rest is handbagage (100-400 lens zou je driedubbel in kunnen pakken en in je ruimbagage doen, maar de rest, alles mee. 

accu's moeten als handbagage, en wanneer je er een papieren tapeje over doet is t voldoende. De drone accu's moet je speciale verpakkingen voor regelen, maar een gewone accu voor je camera niet nodig. Wanneer je ze los van elkaar verpakt en mee neemt is het allemaal prima

Schotland wil je vanwege wildlife echt je 100-400 mee, De roofvogels, de trekvogels, de herten en reeen.  Ik was blij dat ik alles mee had. 

Beter mee verlegen dan om verlegen ben ik het op zich mee eens, maar je moet alles wel meesjouwen 😉 En zeker bij zo'n reisje als wij gaan doen, kan het maar kapot gaan. 
Als ik met de auto ergens naar toe ga, dan neem ik wel mijn hele foto-hebben en houwen mee, haha. 

Wat betreft de 100-400 lens: het gaat ons vooral om het landschap, niet zo zeer om wild, vogels e.d. Tijdens de stops van de bustour heb je nu ook weer niet om echt uren door de heuvels te gaan sjouwen. De 1e en 3e dag zijn we alleen in Edinburgh, dus ik kan me zo voorstellen dat de 24-105 lens al voldoende zoom heeft. 

• Like 2

? Zoom profiel

? Insta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Drie dagen is veel te kort voor mooi Schotland!

Maar aangezien het een gegeven is dat je maar drie dagen gaat, neem je waarschijnlijk niet de wereld aan kleren en zooi, dus de overblijvende ruimte zou ik gebruiken v oor mijn fotogear. En als je een goede rugtas/swingbag als fototas hebt, valt het met dat sjouwen best mee. Vervelendste van een gewone rugzak vond ik altijd dat je die helemaal af moest doen en op de grond zetten, heb nu een swingbag: één gesp los en ik draai de tas op  mijn buik en grijp de camera er van bovenaf uit. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, PeterKosterHT zei:

Drie dagen is veel te kort voor mooi Schotland!

Maar aangezien het een gegeven is dat je maar drie dagen gaat, neem je waarschijnlijk niet de wereld aan kleren en zooi, dus de overblijvende ruimte zou ik gebruiken v oor mijn fotogear. En als je een goede rugtas/swingbag als fototas hebt, valt het met dat sjouwen best mee. Vervelendste van een gewone rugzak vond ik altijd dat je die helemaal af moest doen en op de grond zetten, heb nu een swingbag: één gesp los en ik draai de tas op  mijn buik en grijp de camera er van bovenaf uit. 

I know, maar buurvrouw kon niet meer vrij krijgen. Ik heb een goede slingback fototas, inderdaad ideaal. Scheelt wel iets met sjouwen, maar ik vind het toch wel een aardig gewicht. 

? Zoom profiel

? Insta

Link naar reactie
Delen op andere sites

BTW, over dat afplakken van die contactpunten: het gaat er om dat er geen verbinding mag kunnen ontstaan tussen beide punten. Daarvoor volstaat alles dat isoleert. Plakband is plastic en isoleert, dus is altijd goed (zolang de lijm maar houdt op de accu, maar dat zal doorgaans wel het geval zijn. Mocht je twijfelen, gebruik dan het wondermiddel van elke doe-het-zelver: duct tape, maar in principe is dat overkill.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, PeterKosterHT zei:

BTW, over dat afplakken van die contactpunten: het gaat er om dat er geen verbinding mag kunnen ontstaan tussen beide punten. Daarvoor volstaat alles dat isoleert. Plakband is plastic en isoleert, dus is altijd goed (zolang de lijm maar houdt op de accu, maar dat zal doorgaans wel het geval zijn. Mocht je twijfelen, gebruik dan het wondermiddel van elke doe-het-zelver: duct tape, maar in principe is dat overkill.

Ik denk dat ik de accu dan gewoon uit de camera haal en tijdens het reizen in een klein zipperbag-je doe. Dan kan de accu ook nergens contact mee maken.

• Like 2

? Zoom profiel

? Insta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Hi Ingrid,

Ik heb nog nooit problemen gehad m.b.t. mijn fotoapparatuur. ik plak niets af en neem mijn statief mee in de handbagage. Ik weet dat er in Edinburgh locaties zijn, bijvoorbeeld Camera Obscura ( Camera Obscura & World of Illusions Edinburgh (edinburghtips.nl ) waar je vanaf een dakterras mooi uitzicht over de stad hebt. 

Ik zou daarom de 100-400 zeker mee nemen.

aangepast door Bladehans60
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Bladehans60 zei:

Hi Ingrid,

Ik heb nog nooit problemen gehad m.b.t. mijn fotoapparatuur. ik plak niets af en neem mijn statief mee in de handbagage. Ik weet dat er in Edinburgh locaties zijn, bijvoorbeeld Camera Obscura ( Camera Obscura & World of Illusions Edinburgh (edinburghtips.nl ) waar je vanaf een dakterras mooi uitzicht over de stad hebt. 

Ik zou daarom de 100-400 zeker mee nemen.

Dan heb jij ook een klein inschuifbaar statief? Doe je die in de handbagagekoffer? 

? Zoom profiel

? Insta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er eentje, die kan tot iets van 38 cm worden ingeschoven. Met opzet gekocht, dat hij in een handbagagekoffertje past. Maar als ik nu van alle kanten hoor, dat de beveiliging moeilijk gaat doen, omdat je het als slagwapen zou kunnen gebruiken (ik kan iemand met mijn camera misschien ook wel een knal voor zijn hoofd verkopen, hahaha, bij wijze van spreken dan hé) en dat het statief dan alsnog in het ruim moet... Juist zo handig dat we alleen handbagage meenemen en niet op bagage hoeven te wachten *zucht* 

? Zoom profiel

? Insta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks voor de link, maar die had ik al gelezen. Voor ik de vraag hier stelde, had ik al gegoogled. Wat ik op het wereldwijde web vind, is dat een statief in het ruim moet. Waarbij men uitgaat van een lang statief, dat niet in een koffer past, neem ik aan. Óf dat men zegt, doe het statief in je (grote) koffer. Maar wij nemen alleen handbagage mee. Daar past mijn statief dus wel in, maar alsnog vraag ik me af of dat mag. Theoretisch gezien zou je het statief uit het koffertje kunnen halen en iemand zijn hoofd ermee in slaan. Hoe ver gaan ze in de theorie dat een statief een slagwapen zou kunnen zijn.

? Zoom profiel

? Insta

Link naar reactie
Delen op andere sites

je kunt altijd contact opnemen met de douane. die kunnen je haarfijn informeren 

Als je inderdaad alleen handbagage meeneemt, dan zal t wel moeten. In het ergste geval moet je m achterlaten ,daar wordt je zeker niet beter van

Be the writer of your own story

My linktree

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met terugvinden bedoelde ik terugkrijgen. In beslaggenomen etenswaren en drugs e.d. snap ik dat ze dat vernietigen, maar een statief (bijv.) wat niet mee kan, zullen ze heus niet vernietigen. Maar zover laat ik het natuurlijk ook niet komen, haha. 

Als ik 's avonds in de stad foto's wil maken, dan kan ik ook tegen een muurtje leunen bijv. 

? Zoom profiel

? Insta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pff, vanmorgen eens even gekeken op diverse sites (douane, Schiphol, KLM, Easyjet) en info gevraagd. 

Antwoord KLM: in principe zou het mogen, maar het is ter beoordeling van de crew en personeel op Schiphol

Antwoord Schiphol: "dit kan worden gezien als slagvoorwerp en kan daarom dus ingenomen worden. Ik raad je dan aan het niet mee te nemen."

Antwoord Easyjet: ja hoor, geen probleem, als het statief in het koffertje past 

Conclusie: statief blijft lekker thuis 😄 

• Like 3

? Zoom profiel

? Insta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...