Ga naar inhoud

Is er een betere optie?

RonaldK962

Aanbevolen berichten

In het verleden heb ik een Nikkor 18-300 f:3.5-6.3 ED VR gehad. Deze is ongelukkigerwijz van de hand gedaan waarna ik bij de minderee eerste versie van de 18-300 terecht ben gekomen. Deze is nu ook verkocht waarna ik weer op zoek kan naar de oorspronkelijke 18-300. Op zich was ik best tevreden met deze lens. Zeker met in gedachten dat, ondanks het grote zoombereik, de beeldkwaliteit best heel behoorlijk was.

Nu ben ik verder in bezit van een Nikkor 105 mm macro, en een Nikkor 200-500 mm objectief. In principe heb ik dus geen 18-300 nodig vanwege overlap met de de 200-500. Nu ben ik eigenlijk best benieuwd of er betere opties zijn als de 18-300, en dan bedoel ik dus qua beeldkwaliteit, scherpte, minder chromatische abberatie. Een vereiste daarbij is wel dat ik liefst het 18 mm bereik wel behoud. Aanvulling hierop is dat ik een Niko D7200 body gebruik.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen en reacties. Alvast bedankt daarvoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo @RonaldK962

Als je op zoek bent naar een allround zoomlens met een breed zoombereik zoals de Nikon 18-300mm, maar met betere beeldkwaliteit, zijn er enkele alternatieven die je zou kunnen overwegen. Hier zijn een paar opties die voldoen aan je vereisten:

Tamron 16-300mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD Macro en de Sigma 18-300mm f/3.5-6.3 DC MACRO OS HSM Contemporary.

Nikon AF-S DX NIKKOR 18-300mm f/3.5-6.3G ED VR (de versie die je eerder had):

Als je nog steeds tevreden was met deze lens, overweeg dan om dezelfde weer aan te schaffen, aangezien je al bekend bent met zijn prestaties en karakteristieken. Hoewel het niet de allerbeste beeldkwaliteit heeft vergeleken met andere lenzen met een kleiner bereik, biedt het wel gemak en flexibiliteit door het grote zoombereik.

Het is belangrijk op te merken dat superzoomlenzen zoals de 18-300mm compromissen maken tussen gemak (groot bereik) en optische prestaties (beeldkwaliteit, chromatische aberratie, etc.). Als je bereid bent om iets minder bereik te accepteren voor betere beeldkwaliteit, zou je ook kunnen overwegen om een aparte groothoeklens (zoals een 10-20mm of 10-24mm) te combineren met een telezoom zoals de Nikon 200-500mm.

Voor je Nikon D7200 body zullen al deze lenzen goed werken, hoewel je misschien wilt letten op compatibiliteit met functies zoals autofocus (AF-S lenzen zijn ideaal) en optische stabilisatie (VC/OS/VR genoemd bij respectievelijk Tamron, Sigma en Nikon).

I take the time to stand and stare..📸

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi antwoord met duidelijke uitleg. Maar in geval dat ik met minder tele toe zou kunnen. Zijn er daar alternatieven met een betere beeldkwaliteit en/of scherpte. Bijvoorbeeld 18-200, 18-140, of moet ik daarvoor verder kijken naar bijvoorbeeld 24-70?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, RonaldK962 zei:

Mooi antwoord met duidelijke uitleg. Maar in geval dat ik met minder tele toe zou kunnen. Zijn er daar alternatieven met een betere beeldkwaliteit en/of scherpte. Bijvoorbeeld 18-200, 18-140, of moet ik daarvoor verder kijken naar bijvoorbeeld 24-70?

Tja. Voor de beste beeldkwaliteit en scherpte zou je de Nikon 24-70mm f/2.8 in overweging kunnen nemen, hoewel deze lens niet het groothoekbereik heeft dat je zoekt. Een goede middenweg zou de Nikon 16-80mm kunnen zijn, die een uitstekend bereik biedt met een zeer goede beeldkwaliteit!

Als je toch enige telecapaciteit nodig hebt zonder in te boeten op de beeldkwaliteit, zijn de combinaties van lenzen zoals 16-80mm + 70-300mm of 24-70mm + 70-200mm zeer geschikt. Uiteindelijk hangt de keuze af van je specifieke behoeften en voorkeuren op het gebied van brandpuntsafstand en optische prestaties..🙃

I take the time to stand and stare..📸

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...