Ga naar inhoud

Hoe Maak je een Bloem in Ijs

Macrozine

Aanbevolen berichten

Je hebt ze vast weleens gezien, bloemen in een blok ijs, maar je afgevraagd hoe dit gedaan wordt? Het is een prachtig en eenvoudig proces dat je zelf thuis kunt doen. Volg deze stapsgewijze handleiding om een bloem in ijs te maken, perfect voor artistieke fotografie, tijdelijke decoraties of gewoon als een leuk experiment.

Materialen:

Verse Bloem: Kies een kleine, stevige bloem zoals een margriet of iets dergelijks.
Water: Gebruik bij voorkeur gedistilleerd water voor het helderste ijs.
Container: Een doorzichtige glas, kommetje, rechte vaas of beker.
Vriezer: Een standaard huishoudelijke vriezer.

Stappen:

Bereid de Bloem Voor:
Kies een verse bloem en knip de steel af zodat deze in de container past.
Spoel de bloem voorzichtig af om vuil of insecten te verwijderen.

Vul de Container:
Vul je container voor de helft met water. Gedistilleerd water is ideaal voor helder ijs.
Plaats de container in de vriezer en laat het water gedeeltelijk bevriezen. Dit zorgt ervoor dat de bloem in het midden blijft.

Positioneer de Bloem:
Zodra het water gedeeltelijk bevroren is, plaats je de bloem op het ijs. Zorg ervoor dat deze goed gepositioneerd is.
Vul de container met meer water, zodat de bloem volledig ondergedompeld is.

Bevriezen:
Plaats de container terug in de vriezer en laat het volledig bevriezen. Dit kan enkele uren, in dit geval ongeveer 4 uur.

Verwijder het Ijsblok:
Zodra het volledig bevroren is, haal je de container uit de vriezer.
Laat warm water over de buitenkant van de container lopen om het ijsblok los te maken. Wees voorzichtig om breuk van het ijs te voorkomen.

Show Off:
Het is nu klaar om te worden gefotografeerd.

Tips:

Gebruik gedistilleerd water voor het helderste resultaat.
Experimenteer met verschillende soorten bloemen en containers voor unieke effecten.
Zorg ervoor dat de bloem volledig ondergedompeld is voordat je het water verder bevriest om luchtbellen te voorkomen.

COLD_AS_ICE_V1_EAU01102-1.jpg

• Like 2

I take the time to stand and stare..📸

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Erwin, Dit is nou wat ik Keukentafel fotografie noem, Een perfect idee om dagen met slecht- of somber weer mee te vullen. En dan dat plankje met kruiden maakt het helemaal af. Ik hou wel van dat soort tutorials, laat ze maar komen.

• Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Water wat gekookt is geweest vormt minder luchtbellen bij bevriezing (tip voor wie niet aan het gedestilleerd water wil) en waar Macrozine voor het blokeffect is gegaan kun je ook een bredere bak gebruiken waar je een bloemen collage in maakt, dan bevries je eerst een heel dun laagje water, daar leg je dan verschillende bloemen op (die hoeven ook niet zo stevig te zijn aangezien je een soort droogbloemeffect creëert) dan voorzichtig verder vullen tot alles onder staat en bevriezen 

Ik zag laatst ook nog foto's waar ze het blok ijs in lauw water hadden gegooid om barsten te creëren, ook een mooi effect

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Stefanie71 zei:

Water wat gekookt is geweest vormt minder luchtbellen bij bevriezing (tip voor wie niet aan het gedestilleerd water wil)

Dát was het: gekookt water gebruiken (en dus geen gedestilleerd of gefilterd water *bloos*)

Via deze links kun je mijn foto's zien en/of me eventueel volgen:

? Zoom profiel

? Insta

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Stefanie71 zei:

Gedestilleerd of gefilterd is nog beter maar dat heeft niet iedereen zo maar in huis, water koken lukt de meesten nog wel 🙂 

Wat ik ooit als tip las, was juist gekookt water, omdat door het koken de zuurstof (geloof ik) uit het water verdwijnt. Vandaar dus ook minder belletjes, zoals jij schreef, @Stefanie71

Via deze links kun je mijn foto's zien en/of me eventueel volgen:

? Zoom profiel

? Insta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...